• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder Rolex DJ 1601

Tome

Cartier
Vet att winders avhandlats tidigare, men hittar inte svaret till min fråga så... Har en modern winder inköpt i våras. Kör mina nyare klockor där utan problem, 650 tpd båda håll för Tag Heuer, Panerai, Breitling. Men min fundering är om min DJ 1601 ifrån -79 kan ta stryk av att windas på 650 tpd. Min fråga är inte "ska man använda winder eller inte", utan om urverket på en 1601 - till skillnad ifrån nyare automater - kan gå sönder av att över windas? Hittar ingen info på nätet om när skydd mot över-uppdragning av fjädern infördes på Rolex.
 

jabla

Sarlacc
Vet att winders avhandlats tidigare, men hittar inte svaret till min fråga så... Har en modern winder inköpt i våras. Kör mina nyare klockor där utan problem, 650 tpd båda håll för Tag Heuer, Panerai, Breitling. Men min fundering är om min DJ 1601 ifrån -79 kan ta stryk av att windas på 650 tpd. Min fråga är inte "ska man använda winder eller inte", utan om urverket på en 1601 - till skillnad ifrån nyare automater - kan gå sönder av att över windas? Hittar ingen info på nätet om när skydd mot över-uppdragning av fjädern infördes på Rolex.
Inga problem med en 1601 har kört min 1603 i Modalo winder mycket. Rolex kaliber 1570 (1575) dras upp åt båda håll.
 

Tome

Cartier
Orbita - kan deras uppställning vara till hjälp? Sedan skall ju din winder kunna ställas in så också. Min windar i 45 graders lutning och jag antar att det påverkar på så sätt att det blir en lugnare windning än om klockan står rakt upp och ner i windern, men det vet jag inte - bara spekulerar. http://orbita.com/2010_web/NEW/WatchDatabase.htm
Tack Rivalen. Har sett Orbita databasen, men för Rolex säger dom ju bara "most Rolex movements" så därav min fråga. Men Orbita är grymt bra annars! Min Designhutte är också i 45 gr lutning.
 

Tome

Cartier
Kan ni ställa in olika hastigheter på olika kanaler på era winders förresten?? Min är 4 kanalers som kan startas stoppas separat, men man måste köra samma program på alla kanaler :( Det enda negativa med Designhutte, men gissar att det är en annan prisklass för att få separata motorer till de olika kanalerna.
 

jabla

Sarlacc
Kan ni ställa in olika hastigheter på olika kanaler på era winders förresten?? Min är 4 kanalers som kan startas stoppas separat, men man måste köra samma program på alla kanaler :( Det enda negativa med Designhutte, men gissar att det är en annan prisklass för att få separata motorer till de olika kanalerna.
På min Modalo är det två snurror med två klockor i varje och separat inställning för varje snurra.
 

Rookien

Panerai
På tal om winders, är det ett "måste" att använda winders för att klockan skall må bra? Vilka nackdelar innebär det att inte ha klockan i winder, som i mitt fall för tillfället?
Har tänkt skaffa en för AT-n och Explorern men hade ingen aning om att man var tvungen att hålla koll på att man köper rätt winder:)
 

Tome

Cartier
På tal om winders, är det ett "måste" att använda winders för att klockan skall må bra? Vilka nackdelar innebär det att inte ha klockan i winder, som i mitt fall för tillfället?
Har tänkt skaffa en för AT-n och Explorern men hade ingen aning om att man var tvungen att hålla koll på att man köper rätt winder:)
Finns fler länkar på forumet om man ska ha winder eller inte och om det är bra att klockan alltid är i "bruk" vs att stanna när den ej används. I mitt fall är det av bekvämlighet för att ha uren med rätt tid och datum när jag behöver dom.
 

jabla

Sarlacc
På tal om winders, är det ett "måste" att använda winders för att klockan skall må bra? Vilka nackdelar innebär det att inte ha klockan i winder, som i mitt fall för tillfället?
Har tänkt skaffa en för AT-n och Explorern men hade ingen aning om att man var tvungen att hålla koll på att man köper rätt winder:)


Inga nackdelar alls för klockan att inte använda winder men om man har en automatare utan snabbinställning av datumet blir det jobbigt utan winder om man inte använder klockan dagligen.
 
Topp