• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder???

Camo00

Patek
Så, använder Ni winder? Vet ifrån bilder och inlägg att vissa gör, men har inte sett nån diskussion kring ämnet.

Fördelar? Rätt tid när man ska ha klockan? Stilig förvaring? Istället för tv?

Nackdelar? Dyrt? Låter mycket? Yr i huvudet av att titta på?

Vad säger Ni, Klocksnack?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fördel: Praktiskt om man har klockor utan quickset.

Nackdel: slitage torde öka iom de jämt går. Dock knappat mer än om du haft klockan på armen. :)

Jag använder winder och är happy med det. Klart värt besväret. Har en Modalo som går tyst och fint. Har den dock i ett skåp då jag tycker det är lite risigt att ha sånt stående framme.
 

Ricrob

Patek
Använder varje dag i syfte att slippa dra upp och ställa tiden på de ur jag inte använder den dagen, precis som jag tror var tanken hos den som uppfann prylen i fråga? ;)

Trevlig att titta på och ett bra sätt att kolla om gäster har ngt till övers för klockor men knappast ett supplement till TV'n!

Min låter/gnisslar lite svagt, så den går bara dagtid. Plats för två snurrande klockor och två stillasittande, så ett bra förvaringsalternativ för den "lille samlaren" jag är.
 

Aron

Omega
Japp, använder winder och måste snart köpa en till om jag vill ha alla automater igång, vilket man ju såklart vill :)
Inte särskillt fyr modell jag har. Ca 500:- tror jag det var. Låter inte speciellt mycket och jag har den i vardagsrummet. Tycker det känns bra när det bara är att slänga på sig dagens favvo och den redan är igång, med rätt tid mm. Använder man samma klocka varje dag och alla dar så behöver man ju egentligen inte ha nån.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej för fan!
Hela vitsen med automatiska urverk är ju att man bygger relation till klockan varje gång man vrider upp den och ställer tiden.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Winder???

Per skrev:
Fördel: Praktiskt om man har klockor utan quickset...
Det kan jag köpa. Fick tillbaka min gamls Oris från urmakaren i veckan och har blåsor på fingrarna efter att ha vridit den knivvassa gamla kronan från dag 3 till 23... :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Sv: Winder???

Camo00 skrev:
Per skrev:
Fördel: Praktiskt om man har klockor utan quickset...
Det kan jag köpa. Fick tillbaka min gamls Oris från urmakaren i veckan och har blåsor på fingrarna efter att ha vridit den knivvassa gamla kronan från dag 3 till 23... :)

Det gick snabbt? Lämnade du inte in den häromdagen? Vad gjorde han för något?
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Ricrob skrev:
Trevlig att titta på och ett bra sätt att kolla om gäster har ngt till övers för klockor

Trevlig bieffekt. Synd bara att den inte tillåts stå framme hemma hos mig. Känns inte lika spontant att låta gästerna följa med in i garderoben...
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Jag använder Modalos 123 Timeless som går dygnet runt. Låter inte ett knyst om min, har absolut inga problem att ha den igång under natten. Har den främst för att slippa ställa dag/datum/tid och för att det är en ganska snygg förvaring. Den står gömd i en svart bokhylla så det är inte det första man ser när man kommer in i rummet så att säga.

Köpte min via en (vad jag upplevde i början) halvt suspekt annonsör på blocket för ca 2050:- (pris hos ÅF är ca 3250:) - fick leverans inom 24 timmar med Schenker och vänligt bemötande via e-post. Kartonger, adapter, manualer osv medföljde som vid ett vanligt köp. Har inget med säljaren att göra f.ö.

http://www.blocket.se/stockholm/Modalo_ ... w=1&last=1

101012_g3.jpg
101012_2.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Winder???

JakobZ skrev:
Camo00 skrev:
Per skrev:
Fördel: Praktiskt om man har klockor utan quickset...
Det kan jag köpa. Fick tillbaka min gamls Oris från urmakaren i veckan och har blåsor på fingrarna efter att ha vridit den knivvassa gamla kronan från dag 3 till 23... :)

Det gick snabbt? Lämnade du inte in den häromdagen? Vad gjorde han för något?
Nej, nästan två veckor. Han gav mig ett kostnadsförslag för helrenoverimg och sa att den inte var värd det! :shock:

Sen fixade han så att den bara drar sig ett par minuter/dygn istället för 30+... :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Okej, måste missat något där :mrgreen:

Nä, det förstår jag verkligen. Schysst, vet själv hur det känns när man ska försöka tycka om en klocka som går 30-60 minuter fel per dygn ;)
 

Bruset

Panerai
jag har hört att oljan som smörjer verket kan torka ut/stelna om klockan ligger för länge oanvänd. stämmer detta? jag har vissa klockor som jag bara använder vissa årstider, är det dåligt för dinkan då att bara ligga i en låda? någon som vet? appropå anledningen att använda sig av winder..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bruset skrev:
jag har hört att oljan som smörjer verket kan torka ut/stelna om klockan ligger för länge oanvänd. stämmer detta? jag har vissa klockor som jag bara använder vissa årstider, är det dåligt för dinkan då att bara ligga i en låda? någon som vet? appropå anledningen att använda sig av winder..

Stelna och stelna...det är som i fordon. Vart 5e år (när det gäller klockor) så BÖR man byta olja oavsett om klockan är använd eller ej.
 
Topp