• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder

droscar

Omega
På jakt efter en winder men har ingen erfarenhet av dylika. Tänker mig en med plats för fyra klockor på "winding", ev fasta platser för ytterligare klockor och en låda för band. Gärna hyffsat tyst då den kommer stå i sovrummet. Färgmässigt hade svart eller ek passat.
Har ni tips får ni gärna delge mig!
Tjing!
Oscar
 
När det gäller winders så finns det många åsikter om hur bra det är, många säger att de ska inte stå och gå för länge för då "slits" klockorna ut snabbare. Sen så finns det tekniska aspekter som tex. vilket håll urverkets rotor snurrar, snurrar den ena klockans till vänster och den andra till höger så "måste" du ha en winder som snurrar upp åt båda hållen och alternativt alternerar de olika hållen.

Jag har själv ingen winder, men är på köpstigen. De som jag finner mest lockande är de som snurrar i tex 30min och står stilla ett par timmar och snurrar sen 30min på andra hållet. Ett exempel är denna: http://www.klockson.se/lyxig-watchwinder-och-klocklada-4-5-/453-0
 

Camo00

Patek
Har hört bra saker om Ferocase. Ett tips var att söka på "uhrenbeweger" på tyska Ebay... Har dock inte haft nån själv. Annars verkar väl Modalo vara vanligast..?
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Palla winder, bara dra upp kronan 10-15 ggr och skaka klockan lite och ställ tiden. Gör detta på morgonen och på kvällen. Om klockan stannat, upprepa dessa steg när du ska använda den. Lulz.
 
Topp