• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Winder

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Tjena att klockschteekare :)
Jag har en fråga gällande watchwinder, hört att man inte ska ha dem gå för ofta kanske max 30 min per dag. Stämmer det? Har också en winder som man kan köra åt två olika håll. Vad ska man tänka på när man kör denna?
Har en Hublot i Rose guld och en YM 16622 sen sitter tjejens Michael Kors i också :)
Ha en fin lördag i klockans tecken..
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Japp jag förstår det ! Hos mig med :) men tjejen är glad..... Någon som vet hur man ska använda en winder på bästa sätt? Min går pt två olika håll. Hur ska man göra??
 

max

Dancing Queen
Börja med att kolla hur klockorna skall snurra på ovan angiven sida. De siffror som anges där är hur många varv som behövs för klockorna att hållas fulladdade, du kan alltså hålla dig lite under den siffran utan problem.
Rolexen kan du köra på variabelt program (blandning av mot- och medurs) och hålls fulladad med 650 varv per dygn. Hubben vet jag inte men det står som sagt på Orbita

Kolla sedan vad windern har för program, tillverkaren brukar speca antal varv per dygn. Ofta finns det några olika program att välja på. Är det däremot en billig winder så kan det vara så att de bara pinnar på.
Oavsett så brukar jag ha en extern timer på windern då de brukar låta lite och det är skönt att slippa att den går under sen kväll/natt.

Moderna klockor kan ej bli "överladdade", men det sliter såklart mer på klockan ju mer du snurrar den så jag skulle rekommendera att försöka reglera windern till lite under maxsiffran på ett dygn antingen genom valt program eller extern timer.
 
Topp