• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wire transfer till USA

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hej på er, jag är relativt ny som klockentusiast och funderar just nu på att köpa en klocka från USA. De skickar till Sverige men önskar få betalt via Wire transfer. Finns det någon med erfarenhet av detta förfarande och vad kostar det, finns det risker?
Jag ska ta och googla på just kostnad mm så jag kanske hittar svar om det. Däremot hittade jag ingen tråd om ämnet så jag tänkte att jag skapar en så att informationen hamnar här till slut för andra att läsa. Siktar på denna:
81980a_ae7c1c3ec9d84843a58d267a6e110450~mv2.jpg
 

chrs

Cartier
Det är en banköverföring. Så du behöver alla uppgifter från mottagaren (inkl alla bankuppgifter och fedwire).
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
OK så en vanlig överföring till utlandet, borde kunna göras via internetbanken då eller, det är de där överföringarna med val att jag ska stå för alla avgifter mm eller hur?
 

puffen

Cartier
OK så en vanlig överföring till utlandet, borde kunna göras via internetbanken då eller, det är de där överföringarna med val att jag ska stå för alla avgifter mm eller hur?

Det är en vanlig utlandsbetalning. Vem som ska stå för eventuella kostnader vid transaktion beror på vad ni kommit överens om :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är inga konstigheter, om du är osäker kolla med din bank vilka uppgifter som krävs (som du behöver), USA har ju ett lite annat system med branch koder osv men det löser du fint i internetbanken.
Dom flesta USA säljer vet detta och skickar flödigt med info.:)
Det brukar ta ett par dagar
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är det här från Nordea men det står lita bas info om det kan hjälpa :)
USA
Landkod
US
Valutaslag
USD
Kontonummer
Ingen enhetlig standard. Kontonumret anger inte betalningsmottagarens bank och
lokalkontor.
USD
Undvik att skicka andra valutor än USD, pga. att andra valutor, och speciellt SEK,
betraktas som udda. Mottagaren får mindre pengar för att växelkursen är låg och
eventuella reklamationer tar också betydligt längre tid. Skicka endast SEK eller annan
valuta om mottagaren har valutakonto i aktuellt valutaslag.
Clearingkod/kontorskod
Clearing-/kontorskod i USA kallas ABA No., Routing No. eller Fedwire No. och består
alltid av 9 siffror. Registrera Fedwire-numret i fältet för bankkontorskod enligt följande
exempel: //FW123456789.
Vanliga banker i USA:
Citibank NA CITIUS33
JP Morgan Chase Bank CHASUS33
Bank of America NA BOFAUS3N
Bank of New York IRVTUS3N
:)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ett tips är att betala via internetbanken. Jag orkade inte kolla upp allt när jag skulle betala en amerikan för en klocka så svängde förbi mitt lokala Nordeakontor. Tänkte att det var läge att använda deras service... Men de var helt handfallna och det tog ett bra tag att få formuläret ifyllt. Typ 40 min. 3-4 pers iblandade...
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
När jag skickar pengar från mitt konto i Handelsbanken till mitt Bank of America konto åker jag på 16dollar i avgift i Usa även om jag kryssar i att avsändaren står för alla kostnader. Värt att kolla med mottagare. Mvh Daniel
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tänk på att du kan komma att betala tull och moms på klockan när den kommer till eu/sverige. Antingen frivilligt eller ofrivilligt! Högst troligt ofrivilligt, dvs du kommer behöva betala för att få ut paketet.

Så du tar med det i beräkningen.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker det är bekvämt att skicka med FedEx eller ups motsv, när du tar från staterna så löser dom tullklarering osv åt dig, så slipper du iaf vänta på paketet.:)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej på er, jag är relativt ny som klockentusiast och funderar just nu på att köpa en klocka från USA. De skickar till Sverige men önskar få betalt via Wire transfer. Finns det någon med erfarenhet av detta förfarande och vad kostar det, finns det risker?
Jag ska ta och googla på just kostnad mm så jag kanske hittar svar om det. Däremot hittade jag ingen tråd om ämnet så jag tänkte att jag skapar en så att informationen hamnar här till slut för andra att läsa. Siktar på denna:
81980a_ae7c1c3ec9d84843a58d267a6e110450~mv2.jpg
Går det inte att hitta en sådan inom EU?
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
När jag skickar pengar från mitt konto i Handelsbanken till mitt Bank of America konto åker jag på 16dollar i avgift i Usa även om jag kryssar i att avsändaren står för alla kostnader. Värt att kolla med mottagare. Mvh Daniel
Stämmer, det är på grund av att alla internationella wire transfers till USA först måste igenom ett federal clearinghouse hos Federal Reserve som tar betalt av mottagande bank för den tjänsten. Går inte att fippla bort.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Hej på er, jag är relativt ny som klockentusiast och funderar just nu på att köpa en klocka från USA. De skickar till Sverige men önskar få betalt via Wire transfer. Finns det någon med erfarenhet av detta förfarande och vad kostar det, finns det risker?
Jag ska ta och googla på just kostnad mm så jag kanske hittar svar om det. Däremot hittade jag ingen tråd om ämnet så jag tänkte att jag skapar en så att informationen hamnar här till slut för andra att läsa. Siktar på denna:
81980a_ae7c1c3ec9d84843a58d267a6e110450~mv2.jpg
Bättre att leta efter en i EU. Inte så ovanlig klocka eller?
 

Rulle

Audemars
Brular använda mig utav transferwise rätt ofta om jag snabbt måste föraöver pengar utomlands och ej har tillgång till internetbanken på datorn.

Relativt billigt och bra valutakurs!
Snabbt också!

Rekordet är övernatten till usa och det kosta inte många kronor!

Har man nånslags cashbackfunktion på sitt kort är det med ett plus efgersom man betalar via sitt bankkort!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Brular använda mig utav transferwise rätt ofta om jag snabbt måste föraöver pengar utomlands och ej har tillgång till internetbanken på datorn.

Relativt billigt och bra valutakurs!
Snabbt också!

Rekordet är övernatten till usa och det kosta inte många kronor!

Har man nånslags cashbackfunktion på sitt kort är det med ett plus efgersom man betalar via sitt bankkort!
Tar dom amex?
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har köpt 2st via chrono24 där jag betalt via fedwire. Fick alla uppgifter men blev dock lite förvirrad och ringde banken och bad dem fixa betalningen.
 
Topp