• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WIS OCD

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
WIS OCD är ett begrepp som på andra forum används ganska flitigt.
WIS= watch idiot savant
OCD= Obsessive compulsive disorder
Med andra ord är WIS OCD det som får oss klockintresserade stt bli tokiga eller få tvångsbeteende kopplat till klockor.

Jag får exempelvis panik av vridringar med lateralt eller horisontalt glapp, samt av vridringsinlägg som inte är 100% centrerade. Beteendet kan även styras av dessa märkliga idéer. Jag vet att Chrisse har en benägenhet att torka av glaset vid minsta smuts, ett beteende som jag delar men inte riktigt på samma nivå. :D
Jag stör mig exempelvis på när klockor placeras på ett underlag på något annat sätt än med kronan uppåt.

Så... Har du något roligt att delge? :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har svårt för bygelspänne då jag under en arbetsdag kan jag ta av klockan 20-25 ggr. Har 3-4 fina putsdukar på kontoret som jag använder för att varsamt putsa av klockan.
Ränner också på toa för att skölja av klockan om jag blivit för varm.

Har självklart också en mjuk tandborste på jobbet som inte är till för mig.

Mkt därför jag kör 24/7 linser, klarar inte av glasögon då jag måste putsa dem hela tiden.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
20140413_090552.jpg






:D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
WIS OCD är ett begrepp som på andra forum används ganska flitigt.
WIS= watch idiot savant
OCD= Obsessive compulsive disorder
Med andra ord är WIS OCD det som får oss klockintresserade stt bli tokiga eller få tvångsbeteende kopplat till klockor.

Jag får exempelvis panik av vridringar med lateralt eller horisontalt glapp, samt av vridringsinlägg som inte är 100% centrerade. Beteendet kan även styras av dessa märkliga idéer. Jag vet att Chrisse har en benägenhet att torka av glaset vid minsta smuts, ett beteende som jag delar men inte riktigt på samma nivå. :D
Jag stör mig exempelvis på när klockor placeras på ett underlag på något annat sätt än med kronan uppåt.

Så... Har du något roligt att delge? :)
Kul fråga...

... Har lite, bara lite, behov av att veta ALLT om somliga klockor och modeller. Sa jag ALLT?

... Och så vill jag ha koll på gången. Precisionen spelar kanske inte så stor roll längre, men jag vill veta hur klockan går i olika situationer och lägen... Så kan jag ställa dem 1-2 minuter före eller efter beroende på just gången.

... Och så ska de banne mig vara vattentäta så att den kan följa med mig på allt det jag gör.

Är jag "obsessive", nja... Mer nördig, förmodligen. Kanske lever jag i förnekelse...

Nämnde jag att jag har svårt för sönderpolerade boetter?

A
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...kul tråd! Har lite däng av det du beskrev i tråden din yonsson. Däremot så är det väl inte lika illa ifall jag kommer på att vridringen sitter lite på sniskan eller att det är flottigt på glaset.

Nej... mitt problem är att jag aldrig kan vara utan klocka, jag måste ha en klocka på armen för annars blir jag desorienterad. Enda gången jag inte bär klocka är när jag byter den. Annars sitter den på jämt, vid duschning, när man sover, bastar, intima aktiviteter m.m.

Sen störs jag för jävligt mycket av att få små deng och hairlines på mina klockor, vet så väl att det hör till men det är ändå så sjukt irriterande. Detta gäller även andra saker, vet att jag vid flertalet tillfällen åkt och köpt nya saker/grejer som exempelvis ; fälgar, skor, tennisracket, kastspön, mobiltelefoner osv för att det kommit repor och märken. När det gäller klockorna man köper på sig idag så är dom för dyra tyvärr, annars hade jag gjort det, har dock hänt vid ett tillfälle men då pratar vi om en Seiko OS i Barcelona limiterad klocka för 3995kr. Tyvärr så råkade jag supa bort den ena medans den andra blev stulen:arghh: .
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag har lite av acce1999. Vill helst veta historien bakom klockan!

En annan svaghet är att skit mellan bandhornen accepteras inte:)
 

Icaras

Rolex
Blir galen om jag upptäcker något "korn" på tavlan. Varje gång jag ska titta på klockan och får jag syn på kornet känns det som att klockan drabbats av någon sjukdom :(.

Sen gillar jag inte när det blir svettigt under klockan och länken. Måste då ta av klockan och skölja handleden i vatten och sesan torka arm/klocka innan den åker på igen ;)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Enda tillfället jag inte har klocka vid vaket tillstånd är när jag tränar, annars får jag tvångstankar efter bara någon minut:)
Kladd och smuts måste alltid bort från glas, boett och länk, känns helt paj när den inte är "ren"..
Klockorna ställs/synkas minst två ggr i veckan.
Kan inte ha samma klocka en hel dag.
Vridning måste självklart var centrerad.

Jepp, jag kvalar nog in ganska bra i denna kategori:)

Otrooligt irriterande, on-topic bonus observation:
Kollegor som dingar i vridning, glas och länk på sina klockor i skrivbord, dörrar, väggar etc. som det vore någon form av normalt handhavande, vi pratar inte "råkar" komma åt utan riktiga råsopor.. gör ont i hela själen:(
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kul tråd!

1.Måste duscha varje dag med klockan innan går till jobb

2.repor/dings synas med mobilens lampa strax innan jag somnar nästan varje dag :S




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

mouqvist

Rolex
Har problem med kronor.
Jag störs av att inte veta hut hårt jag ska skruva kronan, vill inte att vatten ska komma in i boetten, men vill inte heller paja gänga och packning. Borde finnas momentnycklar för kronor!
Och dessa människor som lägger klockan med kronan neråt (eller hur LongCon!) eller de som som skruvar ut kronan när de inte använder klockan, ... Bara fel!
 
Topp