• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wordpress Teman

seikoswede

Panerai
Hej på er!

Jag och hustrun håller på och startar upp ett litet företag och behöver en hemsida med allt vad det innebär.

Har fuskat lite med Wordpress tidigare och kan nog få till en en hygglig sida med lite tid och en del arbete. Tanken är att jag gör den själv till att starta med så hyr vi in någon lite längre fram om det visar sig att företaget går så bra som vi tror att det skall.

Det jag behöver hjälp med nu är att hitta ett Tema till sidan då det är en djungel av olika teman och man blir snöblind av alla olika varianter som finns därute.

Vi behöver mest en front för företaget med kontaktuppgifter, priser, våra tjänster mm och en hel del bilder. Måste givetvis funka på alla plattformar och ha ett modernt och seriöst uttryck. Enkelhet i design och användarvänlighet är ett plus. Behöver inte vara gratis men lägger helst inga stora pengar på något just nu, då vi räknar med att betala någon om inte så länge för att ta fram webbsida och övrigt inom marknadsföring.

Vi kommer att vara verksamma inom det marina området så tänk båtar, sjö och blå himmel med en glass/öl i näven och måsarnas skrik.:)
Charter och uthyrning mer än ren försäljning till att börja med men vem vet, kanske utökar vi längre fram?:)

Så där ja, hit me with your best ideas please!

Jim
 

engst

Cartier
Det kan verkligen vara en djungel...

Ett första litet tips är väl att försöka bortse från de färgkombinationer som frontas, eftersom dessa vanligen kan bytas lätt.

Själv brukar jag titta på teman som inte är gratis. Om inte annat, så för att filtrera bort väldigt mycket som nog ändå inte hade varit intressant. (Och om det valda temat har en rimlig engångskostnad brukar det ju ändå vara en liten utgift i sammanhanget).

Hittar ni något ni gillar: testa att googla på temats namn. Man lär sig mycket av hur andra användare valt att tillämpa temat.

Lycka till :)
 

Bottega

Cartier
Jag satt precis och meckade med tjejens wordpress sida. Mitt tips är att söka på din branch. Exempelvis "Charter rental wordpress theme" på google, så får du upp någorlunda vettiga layouts som är mer "specifika" till den branchen. Lycka till!
 

Klockers

Cartier
Någon kunnig på wordpress här? Behöver hjälp med att lägga till en sökruta i menyn på min hemsida. Helt omöjligt att få till det
 

Klockers

Cartier
fick till det nu. vet inte hur. någon som har tips på annat program än wordpress som är bra (och enklare) att bygga sidor i? som är seo-vänliga.
håller på att bli tokig på wordpress
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
fick till det nu. vet inte hur. någon som har tips på annat program än wordpress som är bra (och enklare) att bygga sidor i? som är seo-vänliga.
håller på att bli tokig på wordpress

Vad menar du med att ”bygga”? Kodar du eller administrerar du?
Om det senare kan Wix.com vara ett alternativ.

Om bygga, skulle jag rekommendera att du kollar in Advanced Custom Fields till WP och tar bort allt lull-lull som kommer med från början. WP kan vara konfas till att bli riktigt bra ux-mässigt för en admin men kan samtidigt vara världens sämsta cms om man kör med alla originalfunktioner.
 

Klockers

Cartier
Vad menar du med att ”bygga”? Kodar du eller administrerar du?
Om det senare kan Wix.com vara ett alternativ.

Om bygga, skulle jag rekommendera att du kollar in Advanced Custom Fields till WP och tar bort allt lull-lull som kommer med från början. WP kan vara konfas till att bli riktigt bra ux-mässigt för en admin men kan samtidigt vara världens sämsta cms om man kör med alla originalfunktioner.

jag antar att jag administrerar. Kodar gör jag definitivt inte :D
Ska kika på Wix. Är det kompatibelt med woocommerce eller liknande om man vill ha en webshop?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag bestämde mig nyligen för att köpa temat Flatsome för ett nytt projekt. Har gjort ett 10-tal Wordpress-sidor tidigare och är van med att modda om child-themes i så väl css som php.

Om någon önskar köra på samma tema kan jag bistå med hjälp. Annars också för den delen men är alltid enklast att lösa grejer man är inne i för stunden :) Bara att PMa.


https://themeforest.net/item/flatsome-multipurpose-responsive-woocommerce-theme/5484319
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
jag antar att jag administrerar. Kodar gör jag definitivt inte :D
Ska kika på Wix. Är det kompatibelt med woocommerce eller liknande om man vill ha en webshop?

Nej, WooCommerce är ett plugin till WordPress så det är det inte. Samtidigt är WooCommerce om möjligt ännu bökigare är WP om man inte anpassar det.

Jag skulle rekommendera dig att köra en färdig produkt som typ Shopify eller Prestashop som ehandelslösning och att du länkar till denna från din webbplats.

Gratis är inte alltid göttigast. ;)
 

Klockers

Cartier
Nej, WooCommerce är ett plugin till WordPress så det är det inte. Samtidigt är WooCommerce om möjligt ännu bökigare är WP om man inte anpassar det.

Jag skulle rekommendera dig att köra en färdig produkt som typ Shopify eller Prestashop som ehandelslösning och att du länkar till denna från din webbplats.

Gratis är inte alltid göttigast. ;)
Ska kika på det. Tack
 

Klockers

Cartier
Nej, WooCommerce är ett plugin till WordPress så det är det inte. Samtidigt är WooCommerce om möjligt ännu bökigare är WP om man inte anpassar det.

Jag skulle rekommendera dig att köra en färdig produkt som typ Shopify eller Prestashop som ehandelslösning och att du länkar till denna från din webbplats.

Gratis är inte alltid göttigast. ;)
För att klargöra, menar du att bygga en hemsida i tex Wix och sedan länka shoppen till shopify eller prestashop?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
För att klargöra, menar du att bygga en hemsida i tex Wix och sedan länka shoppen till shopify eller prestashop?

Så menar jag. Då får du två administrationsvänliga system, vilket i min värld är bättre än en mindre bra nära integration. :)

Har du ett grafiskt språk som kan återspegla båda webbplatserna kommer dina besökare känna igen sig oavsett om du är på webbplatsen eller i ebutiken.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag jobbar faktiskt med att bygga wordpress sidor ifrån grunden :) så kan svara i bästa mån. Lr ja, jag har praktik men blir anställd efter :D
 
Topp