• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Wristshots från längre håll

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Hej!

Är ny på forumet och är på jakt efter min första "riktiga" klocka, har fastat för Datejust, Explorer, Air King och Oyster Perpetual. Jag blir dock lite osäker på storleken, har alltid tidigare haft klockor i storlek 40-44mm. Är också lite svårt att bilda sig en korrekt uppfattning av alla wristshots man ser, är det någon som har lite foton där man ser mer av kroppen så att man bättre kan se storleksförhållandet?

Kanske någon som har lite foton på ovanstående bredvid ex Rolex Sub eller liknande?

För övrigt vad anser ni kring AK, funkar den även för män, eller är den främst avsedd för kvinnor?

Tack på förhand, och tack för ett finfint forum!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Hej!

Är ny på forumet och är på jakt efter min första "riktiga" klocka, har fastat för Datejust, Explorer, Air King och Oyster Perpetual. Jag blir dock lite osäker på storleken, har alltid tidigare haft klockor i storlek 40-44mm. Är också lite svårt att bilda sig en korrekt uppfattning av alla wristshots man ser, är det någon som har lite foton där man ser mer av kroppen så att man bättre kan se storleksförhållandet?

Kanske någon som har lite foton på ovanstående bredvid ex Rolex Sub eller liknande?

För övrigt vad anser ni kring AK, funkar den även för män, eller är den främst avsedd för kvinnor?

Tack på förhand, och tack för ett finfint forum!

Jag tycker att 34 mm Rolex fungerar perfekt för män. Jag har dryga 18,5 cm handled och använder min 15200 ofta, passar utmärkt till kostym. Dock har jag länken på vilket, i min mening, ger en lite "större" känsla.

Testa och känn efter!

image.jpeg
 

Majoren

Omega
40 mm vs 36 mm på 17.5 cm handled men som Hallis skriver; pröva själv och känn efter.
Jag gillar båda storlekar!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    76.2 KB · Visningar: 285

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Följdfrågan blir ju då "Hur stor är du själv?".
Har sett flera keramiska subbar på stan idag och tycker de både ser små ut på avstånd på andra samt små ut på mig själv på nära håll.
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Följdfrågan blir ju då "Hur stor är du själv?".
Har sett flera keramiska subbar på stan idag och tycker de både ser små ut på avstånd på andra samt små ut på mig själv på nära håll.
Jag är väl hyffsat normalstor, men har främst haft över 40mm innan, men när jag ser andra med DJ ser dessa riktigt bra ut, trots sin ringa storlek, även AK tycker jag ser bra ut, o de är ju inte stora. Så det är väl att prova sig fram som gäller.
 

McManaman

Cartier
Det är en vanesak har jag lärt mig. 36 kändes alldeles för litet i början men efter några dagar kändes det bättre. Jag gick från 42.. Nu är jag grymt nöjd och tycker att annat ser för stort ut. Med det sagt så tror jag att jag hade valt bort en 36mm vid en provning i butik eftersom det nog tar lite längre tid än så att vänja sig..
image.jpeg
 
Senast ändrad:

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Det är en vanesak har jag lärt mig. 36 kändes alldeles för litet i början men efter några dagar kändes det bättre. Jag gick från 42.. Nu är jag grymt nöjd och tycker att annat ser för stort ut. Med det sagt så tror jag att jag hade valt bort en 36mm vid en provning i butik eftersom det nog tar lite längre tid än så att vänja sig..
image.jpeg
Ja den ser ju ut att passa perfekt!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har lite halvkroppsbilder som någon började kalla för #ernesto-shot... Min handled är 16 cm vid knölen.

Omega Seamaster 300

image.jpeg


Audemars Piguet Royal Oak 56023

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Master Calendar, meteorittavla

image.jpeg


Tudor Submariner 76100

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Reverso Rouge (lite dold...)

image.jpeg


Rolex Air-King 116900

image.jpeg


Rolex Datejust 1601

image.jpeg


Och det är klart att AK funkar på män ;)

image.jpeg


Fast jag antar att du menade gamla 34 mm... Den funkar också!

image.jpeg


Lite jämförelsebilder:

Rolex 116610LV vs Rolex 1601

image.jpeg


Rolex 116400GV vs Rolex 116200

image.jpeg
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Har lite halvkroppsbilder som någon började kalla för #ernesto-shot... Min handled är 16 cm vid knölen.

Omega Seamaster 300

image.jpeg


Audemars Piguet Royal Oak 56023

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Master Calendar, meteorittavla

image.jpeg


Tudor Submariner 76100

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Reverso Rouge (lite dold...)

image.jpeg


Rolex Air-King 116900

image.jpeg


Rolex Datejust 1601

image.jpeg


Och det är klart att AK funkar på män ;)

image.jpeg


Fast jag antar att du menade gamla 34 mm... Den funkar också!

image.jpeg


Lite jämförelsebilder:

Rolex 116610LV vs Rolex 1601

image.jpeg


Rolex 116400GV vs Rolex 116200

image.jpeg
Riktigt jäkla snygga bilder. Helt klart värda en egen benämning!
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Har lite halvkroppsbilder som någon började kalla för #ernesto-shot... Min handled är 16 cm vid knölen.

Omega Seamaster 300

image.jpeg


Audemars Piguet Royal Oak 56023

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Master Calendar, meteorittavla

image.jpeg


Tudor Submariner 76100

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Reverso Rouge (lite dold...)

image.jpeg


Rolex Air-King 116900

image.jpeg


Rolex Datejust 1601

image.jpeg


Och det är klart att AK funkar på män ;)

image.jpeg


Fast jag antar att du menade gamla 34 mm... Den funkar också!

image.jpeg


Lite jämförelsebilder:

Rolex 116610LV vs Rolex 1601

image.jpeg


Rolex 116400GV vs Rolex 116200

image.jpeg

Precis sånna bilder! Där ser man förhållandet perfekt, riktigt fina klockor!
 

Jens

Greedo
Har lite halvkroppsbilder som någon började kalla för #ernesto-shot... Min handled är 16 cm vid knölen.

Omega Seamaster 300

image.jpeg


Audemars Piguet Royal Oak 56023

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Master Calendar, meteorittavla

image.jpeg


Tudor Submariner 76100

image.jpeg


Jaeger-LeCoultre Reverso Rouge (lite dold...)

image.jpeg


Rolex Air-King 116900

image.jpeg


Rolex Datejust 1601

image.jpeg


Och det är klart att AK funkar på män ;)

image.jpeg


Fast jag antar att du menade gamla 34 mm... Den funkar också!

image.jpeg


Lite jämförelsebilder:

Rolex 116610LV vs Rolex 1601

image.jpeg


Rolex 116400GV vs Rolex 116200

image.jpeg
Den där "någon" var väl du?! Ibland måste man mynta uttryck själv för att dom ska instiftas!


J
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har ingen av klockorna du efterfrågar men jag vill bara posta denna bild som demonstration på hur felaktigt det kan se ut när man tar wristshots på nära håll (som många gör 95% av gångerna här).
Den ena bilden är tagen enligt gängse rutin och den andra är tagen på ca 1 meters håll och därefter inzoomad för att få samma storleksförhållande.
Klockan i fråga är 44mm på en ca 18,5cm handled.
Vad vill jag ha sagt med detta - Lita inte på wristshots :)
perspektiv.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Man vänjer sig snabbt, jag har gått från 35-47mm och vice versa. I början känns det smått/stort men brukar gå bra efter några dagar, variation förnöjer :)
 

Tapiren

Cartier
Hej!

Är ny på forumet och är på jakt efter min första "riktiga" klocka, har fastat för Datejust, Explorer, Air King och Oyster Perpetual. Jag blir dock lite osäker på storleken, har alltid tidigare haft klockor i storlek 40-44mm. Är också lite svårt att bilda sig en korrekt uppfattning av alla wristshots man ser, är det någon som har lite foton där man ser mer av kroppen så att man bättre kan se storleksförhållandet?

Kanske någon som har lite foton på ovanstående bredvid ex Rolex Sub eller liknande?

För övrigt vad anser ni kring AK, funkar den även för män, eller är den främst avsedd för kvinnor?

Tack på förhand, och tack för ett finfint forum!

Jag är van att bära 16710 och 16613, jag upplevde inte att sexsiffriga DJ 36mm var nämnvärt mindre än 16710 som väl är 41mm om jag inte minns fel, så jag tycker absolut 36mm fungerar bra på män.
 
Har ingen av klockorna du efterfrågar men jag vill bara posta denna bild som demonstration på hur felaktigt det kan se ut när man tar wristshots på nära håll (som många gör 95% av gångerna här).
Den ena bilden är tagen enligt gängse rutin och den andra är tagen på ca 1 meters håll och därefter inzoomad för att få samma storleksförhållande.
Klockan i fråga är 44mm på en ca 18,5cm handled.
Vad vill jag ha sagt med detta - Lita inte på wristshots :)
perspektiv.jpg
Det finns ju ingen objektiv "sanning" i detta utan handlar helt om hur klockan upplevs. En bild på nära håll gör generellt att klockan upplevs som större än om du tar bilden på längre avstånd. En annan faktor är vinkeln, den ena bilden är tagen lite mer från sidan vilket gör att mer av bandet syns, vilket också gör att klockan upplevs som mindre.
Man får ta bilderna för vad de är, "sanningen" får man först när man tar på sig klockan på armen. Jag var t ex helt övertygad om att en Explorer på 36 mm var rätt för mig tills jag provade och bestämde mig för att det var en 39 jag skall ha.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej!

Är ny på forumet och är på jakt efter min första "riktiga" klocka, har fastat för Datejust, Explorer, Air King och Oyster Perpetual. Jag blir dock lite osäker på storleken, har alltid tidigare haft klockor i storlek 40-44mm. Är också lite svårt att bilda sig en korrekt uppfattning av alla wristshots man ser, är det någon som har lite foton där man ser mer av kroppen så att man bättre kan se storleksförhållandet?

Kanske någon som har lite foton på ovanstående bredvid ex Rolex Sub eller liknande?

För övrigt vad anser ni kring AK, funkar den även för män, eller är den främst avsedd för kvinnor?

Tack på förhand, och tack för ett finfint forum!
Prova, prova och prova... Att glo på ett gäng nätflöjtars bilder inte det bästa om man vill uppleva hur en klocka känns.
Generellt så är storlekshetsen överdriven och man ska va ett riktigt fetto eller ha rejäla stockar för att en 34-36mm inte ska funka fint på den typ av klockor du räknar upp.
 
Topp