• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

WTB: Verktyg för att byta band

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att klockan har borrade luggar, så fungerar det utmärkt med ett gem, alternativt det där gemet man får med en iphone för att byta simkort.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: WTB: Verktyg för att byta band

Vanliga bandstift och Seikos feta rör är överlägset enklast med en liten platt elektronik-mejsel, tycker jag...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
Menar du att klockan har borrade luggar, så fungerar det utmärkt med ett gem, alternativt det där gemet man får med en iphone för att byta simkort.

Precis, räcker det med ett gem alltså?
För att byta på "Sekio-stift" har jag redan ett verktyg som fungerade sämre än en mejsel;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om luggarna är borrade rätt igenom, så tycker jag till och med att det fungerar bättre med gem än med bandverktyg. Vissa bandverktyg har för kort stift. Ett gem är ju platt i änden så det inte repar och du får bra grepp när du håller i det. Vik ut "mitten-änden" bara och använd den enligt bilden nedan.

5DCEE500-B3CF-44A8-822F-013D119EB4E8-1755-000002DE6C1B769C.jpg


Ett tips är att samtidigt sätta lite tryck på bandet, så det lossnar av sig självt när du trycker in gemet. Gör det över en säng, så slipper du riskera att stiftet studsar iväg över golvet och inte under en soffa eller dylikt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
Om luggarna är borrade rätt igenom, så tycker jag till och med att det fungerar bättre med gem än med bandverktyg. Vissa bandverktyg har för kort stift. Ett gem är ju platt i änden så det inte repar och du får bra grepp när du håller i det. Vik ut "mitten-änden" bara och använd den enligt bilden nedan.

5DCEE500-B3CF-44A8-822F-013D119EB4E8-1755-000002DE6C1B769C.jpg


Ett tips är att samtidigt sätta lite tryck på bandet, så det lossnar av sig självt när du trycker in gemet. Gör det över en säng, så slipper du riskera att stiftet studsar iväg över golvet och inte under en soffa eller dylikt.


Tusen tack, löste det med gem.
Var dag ska man lära sig något nytt. Nu ska jag bara ha hem mina nya remmar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jabla skrev:
Det här borde in under hemslöjd, modd & fix.

Shit gubbar. Jag tror ni har för mycket pengar. Jag har såna lösningar till det mesta :D
Pennor som visarpressar, gem som bandverktyg, scotshbrites som slipstenar, gratis glasögonskruvmejslar som klockmejslar mm mm mm mm.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
jabla skrev:
Det här borde in under hemslöjd, modd & fix.

Shit gubbar. Jag tror ni har för mycket pengar. Jag har såna lösningar till det mesta :D
Pennor som visarpressar, gem som bandverktyg, scotshbrites som slipstenar, gratis glasögonskruvmejslar som klockmejslar mm mm mm mm.

Hade varit svinbra med någon typ av FAQ. Kortning av länk, byte av stift, rengöring osv osv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ju gjort vissa guider; hur man byter visare/urtavla, samt hur man fixar en Seiko vridring. Får en ny klocka idag som troligtvis behöver få länken kortad. Kan fota lite och skriva en guide om intresse finns.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: WTB: Verktyg för att byta band

yonsson skrev:
Jag har ju gjort vissa guider; hur man byter visare/urtavla, samt hur man fixar en Seiko vridring. Får en ny klocka idag som troligtvis behöver få länken kortad. Kan fota lite och skriva en guide om intresse finns.

Finns det intresse kan vi såklart ordna det. Kameran är ju ändå oftast framme när man pillar med klockorna! :)
 
Topp