• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yachtmaster, nya och gamla

oscaroscar

Panerai
Hejsan,
Har googlat lite men inte funnit svar. Tycker dessutom denna klockan förtjänar en egen tråd :D

Vad är skillnaden på 116622 och 16622? Finns det någon mer version?
Läst att claspen är annorlunda, men antar att det är något mer lyft på den nyare.
Varför är klockan så ovanlig (vet att vissa äger den här på forumet, men tycker att den borde vara vanligare då den är sjukt snygg!) jämfört med andra klockor från Rolex som gmt, sub, dj, SD etc?

Trevlig kväll.. ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning om vad skillnaden är. Tycker de med blå tavla ser helt ok ut, men gillar inte alls att de med glittrig silvrig tavla. De och den vita Milgaussen, anser jag är Rolex kanske fulaste modeller. Självklart bara min personliga åsikt, men den kanske delas av fler, i och med att just dessa modeller inte syns så ofta?
 

Dykare

Breitling

Dykare

Breitling
En stor skillnad är ändlänkarna. Nu sitter de äntligen rätt på den nya.
Verkligen, det är ju tokstor skillnad! Har passerat mig obemärkt förbi - förstås alltid svårare att identifiera olikheterna när den äkta varan inte finns tillhanda. Visst har väl även urtavlan, på den nya versionen med de fräschare ändlänkarna, en mer finkornig finish?
 

jabla

Sarlacc
Äldre referenser har grövre struktur på platinatavlan, snyggare enligt mig. Nyare har nya (bättre?) spännet och Rolex Rolex Rolex ingraverat i ringen runt tavlan.
Här är bild på min 2001:a med den "grövre" tavlan.

YM_b.jpg


Alla andra med YM kan väl fylla på med bilder!
 

TKVF

Panerai
Äldre referenser har grövre struktur på platinatavlan, snyggare enligt mig. Nyare har nya (bättre?) spännet och Rolex Rolex Rolex ingraverat i ringen runt tavlan.
Här är bild på min 2001:a med den "grövre" tavlan.

YM_b.jpg


Alla andra med YM kan väl fylla på med bilder!
Man kan ha RolexRolexRolex ingraverat med gamla spännet. Det har jag.
 

TKVF

Panerai
Frågade Rob om man kunde byta till nya spännet. Det gick inte så där rätt av i alla fall. För spännet är mycket mer gediget på nya 116622.
 

frere

Audemars
2-Faktor

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tänkte jag skulle väcka tråden till liv igen.

Vad är egentligen skillnad mellan den gamla och nya? Verkligen tacksam för svar.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag vet att det kanske är en smakfråga, men är det värt att lägga lite extra pengar för 116622 än 16622?
Som du säger kanske det är en smakfråga. Jag hade lagt upp lite mer pengar för att få en 116622 p.g.a. de förbättringar som det medför. alla tycker inte det är förbättringar, det är jag medveten om, men den stora skillnaden är inte modellerna utan mer skicket. Det är en speciell klocka som trots allt är känslig för repor om man jämför med Rolex äldre helborstade modeller. Min högst personliga åsikt är att Yacht-master är i en klass där massor av repor drar ner känslan. Därför är det sannolikt större chans att du hittar en riktigt fin bland 116622 än 16622. Jag har själv en 16613 som jag köpte ny och jag ser hur viktigt det är att vara rädd om klockan om den ska fortsätta att se ny ut. Yacht-master är en elegantare klocka än alla stålrolex tillsammans och det medför också att den inte kan behandlas lika brutalt. Man får spola av den ibland :).
IMG_9628.JPG
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Om jag var inne på att köpa en yachtmaster så hade jag köpt den nya

Tack för att du tog din tid till att besvara mina frågor, uppskattas verkligen!

Som du säger kanske det är en smakfråga. Jag hade lagt upp lite mer pengar för att få en 116622 p.g.a. de förbättringar som det medför. alla tycker inte det är förbättringar, det är jag medveten om, men den stora skillnaden är inte modellerna utan mer skicket. Det är en speciell klocka som trots allt är känslig för repor om man jämför med Rolex äldre helborstade modeller. Min högst personliga åsikt är att Yacht-master är i en klass där massor av repor drar ner känslan. Därför är det sannolikt större chans att du hittar en riktigt fin bland 116622 än 16622. Jag har själv en 16613 som jag köpte ny och jag ser hur viktigt det är att vara rädd om klockan om den ska fortsätta att se ny ut. Yacht-master är en elegantare klocka än alla stålrolex tillsammans och det medför också att den inte kan behandlas lika brutalt. Man får spola av den ibland :).
IMG_9628.JPG

Jag förstår hur du resonerar det. Allt handlar mer eller mindre om smakfråga. Men vad är det egentligen som gör att "förbättringar" har tillkommit?

Faktist så gillar jag det gamla låset mer än den nya. Ändlänkara kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag inte testat skillnaden. Sen är det givetsvis de punkterna det nämndes ovanstående.

Men om man verkligen skulle hitta en 16622 i väldigt bra skick är det värt det? Har sett gamla KS inlägg där folk har sålt riktig fina i bra skick till ett väldigt bra pris som man både får en blå och platina urtavla.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Tavlan kostar ny drygt 5000 kr så den kan man köpa till när man vill, om man vill. Jag har aldrig hållit i en femsiffrig förutom min egen som är ny så jag vet inte. Det kan andra här svara bättre på än jag. Hur mycket skiljer det i pris? Det ligger någon äldre i säljtråden nu som ser fin ut, men under 50K hittar du nog ingen.
 

Skanvik

Cartier
IMG_0100.JPG
Har en 16622 från 2004 som jag personligen föredrar framför 116622 pga bland annat låset.
Men det är ju en smaksak.
Min är för övrigt väldigt fin och lite använd och det gör ju att den känns betydligt nyare än den är.
Är förövrigt till salu här på KS till riktigt bra pris, 50k ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Som du säger kanske det är en smakfråga. Jag hade lagt upp lite mer pengar för att få en 116622 p.g.a. de förbättringar som det medför. alla tycker inte det är förbättringar, det är jag medveten om, men den stora skillnaden är inte modellerna utan mer skicket. Det är en speciell klocka som trots allt är känslig för repor om man jämför med Rolex äldre helborstade modeller. Min högst personliga åsikt är att Yacht-master är i en klass där massor av repor drar ner känslan. Därför är det sannolikt större chans att du hittar en riktigt fin bland 116622 än 16622. Jag har själv en 16613 som jag köpte ny och jag ser hur viktigt det är att vara rädd om klockan om den ska fortsätta att se ny ut. Yacht-master är en elegantare klocka än alla stålrolex tillsammans och det medför också att den inte kan behandlas lika brutalt. Man får spola av den ibland :).
IMG_9628.JPG
16623, inte 16613. Sorry!
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tavlan kostar ny drygt 5000 kr så den kan man köpa till när man vill, om man vill. Jag har aldrig hållit i en femsiffrig förutom min egen som är ny så jag vet inte. Det kan andra här svara bättre på än jag. Hur mycket skiljer det i pris? Det ligger någon äldre i säljtråden nu som ser fin ut, men under 50K hittar du nog ingen.

De ligger i den prisklassen 50k med blå tavla. Har sett ett antal gamla inlägg för åretsgång. Får se när detblir aktuellt. Men blå tavla är prio sen platina får man ha sidan om.

Tack för hjälpen du! En trogen och lojal KS:are är du!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De ligger i den prisklassen 50k med blå tavla. Har sett ett antal gamla inlägg för åretsgång. Får se när detblir aktuellt. Men blå tavla är prio sen platina får man ha sidan om.

Tack för hjälpen du! En trogen och lojal KS:are är du!
Tack så mycket! Lycka till i dina klocktankar, låt dem vara som ett rö i vinden tills du återkommer till samma modell. Då vet du att du är hemma.
 
Topp