• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yes!

Minuteman

Rolex
Jag lyckades skruva isär den här klockan.
P1020528.JPG


Till det här stadiet.
P1020564.JPG

Och få ihop den igen.
P1020532.JPG


Och den lever fortfarande!

Nästa steg är att lära sig hur man rengör och oljar, så man har någon nytta av att skruva isär den överhuvudtaget :)
 

plattfot

Rolex
Bra jobbat!

Känns bra när man kommit på principen med kraftöverföring och delarnas plats i kedjan. Datumväxling och keyless works ställer till det för mig ibland då det sällan ser likadant ut mellan kalibrar och märken
Har några klockor på ingång som jag skall ge mig på framöver...
 

Minuteman

Rolex
Bra jobbat!

Känns bra när man kommit på principen med kraftöverföring och delarnas plats i kedjan. Datumväxling och keyless works ställer till det för mig ibland då det sällan ser likadant ut mellan kalibrar och märken
Har några klockor på ingång som jag skall ge mig på framöver...
Tack!

Det gick faktiskt lättare än jag trott.
De största problemen var som du säger i keyless works. Regelfjädern var ett elände att få dit första gången. Lyckades skjuta iväg den flera gånger innan jag fick den på plats. Fick dock till tekniken med lite övning, så sen gick det bra. Dessutom upptäckte jag för sent att skruven till regeln måste monteras innan fjäderhusbryggan, så det var bara att gå tillbaka och göra om.

Dock är ju detta enklast möjliga urverk, så det är säkert mycket pyssligare, som du säger, med datum etc. :)
 

plattfot

Rolex
Tack!

Det gick faktiskt lättare än jag trott.
De största problemen var som du säger i keyless works. Regelfjädern var ett elände att få dit första gången. Lyckades skjuta iväg den flera gånger innan jag fick den på plats. Fick dock till tekniken med lite övning, så sen gick det bra. Dessutom upptäckte jag för sent att skruven till regeln måste monteras innan fjäderhusbryggan, så det var bara att gå tillbaka och göra om.

Dock är ju detta enklast möjliga urverk, så det är säkert mycket pyssligare, som du säger, med datum etc. :)


Har skjutit iväg en hel del skruvar, clips och fjädrar. Färre sedan jag uppgraderat till bättre tänger dock. Har använt en magnet som jag sveper över golvet för att hitta den där lilla fjädern eller skuven som försvann. Den lägger aldrig där man trodde att den skulle ligga.

Enkelt verk eller inte - det är troligen inte långt ifrån de unitasverk som Panerai använder i sina basmodeller :).
 

Minuteman

Rolex
Man borde utöka sin verktygslåda känns det som.
Krävs inte så extremt mycket verktyg.
För att demontera/montera denna använde jag:
Mejslar (se https://klocksnack.se/threads/urmejslar.17304/ )
Korntänger (enkla från bukten)
Lupp.
Verkhållare (inget måste, men praktiskt)
Boettöppnare.
Tandpetare(för att hålla fjädrar när man demonterar dem)
Liten förvaringsboxar med fack för att sortera delarna i.

That's it :)
 
Topp