• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Yngre klocknördar (återväxt medlemmar?)

Hur gammal är du?

• 18-25 år

Röster: 47 13.5%
  • 26-30 år

Röster: 68 19.5%
  • 31-40 år

Röster: 144 41.3%
  • 41-50 år

Röster: 54 15.5%
  • 51-60 år

Röster: 27 7.7%
  • > 61 år

Röster: 9 2.6%

• Totala väljare
    349
  • Enkät stängd .
Ingen instagramgeneration arm här vettu, pure gubba arm med stenhård råstyrka rakt igenom asså
A3544400-8C12-45A6-8E09-BC6A1D6A5110.jpeg

Tja, det är ju ingen billig hobby vi håller på med precis. Så om det finns en hel del äldre här på forumet så kanske det beror på att det tar ett tag att samla på sig kapital samt att livet blir billigare när barnen flugit ur från boet :) Just my two cents...

Tja, det är ju ingen billig hobby vi håller på med precis. Så om det finns en hel del äldre här på forumet så kanske det beror på att det tar ett tag att samla på sig kapital samt att livet blir billigare när barnen flugit ur från boet :) Just my two cents...

Selektionsbias är givet, såklart. Hoppas du har rätt och att det fylls på friskt framåt!

Är 65+ och gillar klockor :)
Har bla samlat:
Serietidningar
Lego
Märklintåg
Leica o Hasselblad kameror
Samtliga dessa har varit ”säkra investeringar/pensionsförsäkringar” när det begav sig. Idag finns ingen återväxt och inget intresse för dem (möjligen bortsett från Lego).
Vad jag säger är att när tiden går framåt ändras även vad som anses kul och värdefullt.
Detta betyder inte att klockor kommer att bli mindre intressant, men det kan mycket väl bli så.
Tar med en bild på en favoritklocka för att förgylla inlägget.
D8A1D48D-089A-47E9-824C-61D3D2AF1FAE.jpeg

Är 65+ och gillar klockor :)
Har bla samlat:
Serietidningar
Lego
Märklintåg
Leica o Hasselblad kameror
Samtliga dessa har varit ”säkra investeringar/pensionsförsäkringar” när det begav sig. Idag finns ingen återväxt och inget intresse för dem (möjligen bortsett från Lego).
Vad jag säger är att när tiden går framåt ändras även vad som anses kul och värdefullt.
Detta betyder inte att klockor kommer att bli mindre intressant, men det kan mycket väl bli så.
Tar med en bild på en favoritklocka för att förgylla inlägget.
D8A1D48D-089A-47E9-824C-61D3D2AF1FAE.jpeg

Visdom och erfarenhet ♥️. Bra inlägg.

(Själv "samlar" jag inte på klockor, men äger några stycken. Klassar det inte som investeringar, men kul om de kan hålla värdet)

Jag tror att det har mycket att göra med digitalisering osv. Det finns helt enkelt ingen vidare tradition av att bära armbandsur hos den yngre delen av befolkningen och jag kommer osökt att tänka på den konversation @Denke hade med sin 16-årige (?) son kring VHS-kassetter. :D Om man är riktigt pessimistiskt lagd så skulle man kunna hävda att det enda som finns utrymme för i framtiden är smarta klockor och statushöjande lyxur.

Jag tror att det har mycket att göra med digitalisering osv. Det finns helt enkelt ingen vidare tradition av att bära armbandsur hos den yngre delen av befolkningen och jag kommer osökt att tänka på den konversation @Denke hade med sin 16-årige (?) son kring VHS-kassetter. :D Om man är riktigt pessimistiskt lagd så skulle man kunna hävda att det enda som finns utrymme för i framtiden är smarta klockor och statushöjande lyxur.

Statushöjande lyxur utgör ett tryggt golv i alla fall . ;) Smarta klockor är lite fascinerande ändå, men livslängden är ju vansinnigt kort.

Statushöjande lyxur utgör ett tryggt golv i alla fall . ;) Smarta klockor är lite fascinerande ändå, men livslängden är ju vansinnigt kort.
+ plus sådär 5000 på detta.
Jag fick av jobbet i julklapp nån slags smartklocka / aktivitetsarmband häromåret och nu i veckan när jag tyckte en av ungarna kunde ha den så öppnade jag kartongen och klockan gick inte använda utan synkning till telefon. Appen fanns inte längre ladda ner på Appstore och det är helt tomt på info om den på nätet då företaget verkar gått i konkurs. 500kr åt pipan liksom....

Tillbaka
Topp