• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

you couldn't see this coming...

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den var jäkligt snygg, och bra att den har plexi och inte safir. Intressant försäljningsstrategi, ska bli intressant att se var den landar värdemässigt begagnad
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Först instinkten är "snygg klocka". Men sen å andra sidan, om/när jag vill skaffa en panda så finns det ju mängder med roligare options (med mer historia dessutom, Speedy pro är ju som många klassiker bäst i sitt grundutförande). Men som sagt, snygg klocka.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Limited eller ej, jag gillar den :)
Stort plus för Omegalogga på tavlan a la pre-moon!
 
Klockan är väldigt snygg. Till skillnad från nnnnn of the moon går det att läsa av tiden, en praktisk komplikation på en klocka. Bandet fult, men jag hajar var de kommer ifrån.

Detta är, som någon nämnt en andra eller kanske tredje speedy.

Sannolikt äger de som köper denna:
1st Modern speedy pro. Körs på länk. Alla dagar utom tisdagar.
1st Sketgammal speedy pro, kanske med sån läcker tintin-tachy. Körs på racingläder. På tisdagar samt en gång om året på födsledan då den går dubbelpipigt. (Tachyn markerar datum förståss)
1st av denna. För att man kan. Oklart när, men absolut inte tisdagar, det blir för självklara hash tags på insta.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det är ju bara ett tavelbyte, ett snyggt dessutom? Förstår inte allt gnäll, hade ni fått en ny tavla på en Daytona hade lovorden haglat och kreditkortsskulder ökat exponentiellt.
Ny tavla vid en Baselrelease är inte samma som att släppa nya "limited editions" varje år:bookworm:
 
Nu är det ju inte urtavlan folk gnäller över. Hade Rolex gjort 17 limiterade upplagor av Daytonan under 5år så hade Rolexfanboys också klagat...

Rolex har 33 st varianter av Daytona'n at the moment. Finns det mer än typ 5-6 olika Speedmaster professional? Dessa är dessutom i stort sett bara varianter av glas och boettlock. Addera den här och de 2 Fois så leder fortfarande Rolex med 200% fler tavelalternativ.

Rolex-116515-LN-0004.jpg

Varav inte ens Omega har kommit på den briljanta idéen att sätta siffrorna uppochner....
 

DrDre

Patek
Från stora tillverkare skulle jag vilja påstå att det är precis det de innebär, tillgång och efterfrågan som sagt!

Precis. Efterfrågan styrs av hur attraktiv modellen är. Om man tittar på priserna på olika LtdEd Speedmasters, så är det stor skilln mellan olika varianter (trots att de förmodl tillverkats i liknande volymer). Tex den där vita vita med Snobben och 14 sek graderingen som kom förra året ligger väldigt högt, medan andra knappt har ngn premium alls över en vanlig.

Sedan kan ju en låg volym per se vara eftefrågeskapande, men då blir det lite krångligare m kurvorna. :)
Och så finns väl risken att priserna mellan olika Ltd Ed inte är helt oberoende fr varandra (dvs den 30:e versionen av en Ltd Ed kan upplevas mindre spännande än den första och det kan nog mätta de som jagar Ltd Ed), då blir det ännu svårare m S å D.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Rolex har 33 st varianter av Daytona'n at the moment. Finns det mer än typ 5-6 olika Speedmaster professional? Dessa är dessutom i stort sett bara varianter av glas och boettlock.

Där har du problemet. Som att sätta på en vindruta med tonad kant på en bilmodell och kalla den limited edition, och göra 10 sådana på 20år. Andra märken (inte bara Rolex, eftersom du snöat in dig på att trycka ner ett märke) har många fler varianter än Omega SP har, men åtminstone varianter som gör de till helt andra klockor :)
 

M.U

Rolex
Rolex har 33 st varianter av Daytona'n at the moment. Finns det mer än typ 5-6 olika Speedmaster professional? Dessa är dessutom i stort sett bara varianter av glas och boettlock. Addera den här och de 2 Fois så leder fortfarande Rolex med 200% fler tavelalternativ.

Rolex-116515-LN-0004.jpg

Varav inte ens Omega har kommit på den briljanta idéen att sätta siffrorna uppochner....
Snälla, peka vart den limiterade upplagan är.
 
  • Like
Reactions: JLW

Asplund

Patek
2-Faktor
Precis. Efterfrågan styrs av hur attraktiv modellen är. Om man tittar på priserna på olika LtdEd Speedmasters, så är det stor skilln mellan olika varianter (trots att de förmodl tillverkats i liknande volymer). Tex den där vita vita med Snobben och 14 sek graderingen som kom förra året ligger väldigt högt, medan andra knappt har ngn premium alls över en vanlig.

Sedan kan ju en låg volym per se vara eftefrågeskapande, men då blir det lite krångligare m kurvorna. :)
Och så finns väl risken att priserna mellan olika Ltd Ed inte är helt oberoende fr varandra (dvs den 30:e versionen av en Ltd Ed kan upplevas mindre spännande än den första och det kan nog mätta de som jagar Ltd Ed), då blir det ännu svårare m S å D.

Det jag säger är att om snoopy eller speedy tuesday skulle släppas i 25 000 ex så skulle tillgången vara större än efterfrågan och det skulle aldrig bli en eftertraktad modell. Om de däremot släpps i 2000 ex så spelar det ingen som helst roll hur den ser ut. Finns tillräckligt många nördar för att det ska bli en eftertraktade modell.
 
Snälla, peka vart den limiterade upplagan är.

Om något är det väl värre att den inte är limiterad? Att något är limiterat gör det ju inte dåligt, det är när man överdriver eller gör det dåligt(host, 007-edition, host host) som det blir dåligt. Många dåligt här känner jag men det är tidigt för mig....

Där har du problemet. Som att sätta på en vindruta med tonad kant på en bilmodell och kalla den limited edition, och göra 10 sådana på 20år. Andra märken (inte bara Rolex, eftersom du snöat in dig på att trycka ner ett märke) har många fler varianter än Omega SP har, men åtminstone varianter som gör de till helt andra klockor :)

Jag hugger Rolex eftersom de inte gör speciellt många limited editions. Och nej, att klämma på en annan tavla eller lite diamanter gör något inte till en annan klocka. Det är klockvärldens motsvarighet till en lack eller spoiler.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Om något är det väl värre att den inte är limiterad? Att något är limiterat gör det ju inte dåligt, det är när man överdriver eller gör det dåligt(host, 007-edition, host host) som det blir dåligt. Många dåligt här känner jag men det är tidigt för mig....



Jag hugger Rolex eftersom de inte gör speciellt många limited editions. Och nej, att klämma på en annan tavla eller lite diamanter gör något inte till en annan klocka. Det är klockvärldens motsvarighet till en lack eller spoiler.
Olika färger/varianter av tavla är bara trevligt att kunna grotta sig i :) Bara man inte kallar det limiterat ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Speedys måste verkligen vara enfärgade för att man inte ska se hur förbannat nära alla subdials sitter. Ser inte riktigt klokt ut när de framgår så tydligt som det gör här. Det sagt så är det en fantastiskt snygg modell så länge som subdialsen är samma färg som resten av tavlan. Sedan så måste det också påpekas hur fel vintage-look band är en modern klocka. Nästan lika fult som när man använder riktiga vintageband på sin nya SubC, Speedy etc.

311.32.42.30.01.001.jpg
+1 på allt
 
  • Like
Reactions: JLW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det jag säger är att om snoopy eller speedy tuesday skulle släppas i 25 000 ex så skulle tillgången vara större än efterfrågan och det skulle aldrig bli en eftertraktad modell. Om de däremot släpps i 2000 ex så spelar det ingen som helst roll hur den ser ut. Finns tillräckligt många nördar för att det ska bli en eftertraktade modell.
Utbud och efterfrågan, båda hänger ihop. Om ingen vill köpa uret spelar det ingen roll om det bara är 2000st, kommer ändå inte bli eftertraktad.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Rolex har 33 st varianter av Daytona'n at the moment. Finns det mer än typ 5-6 olika Speedmaster professional? Dessa är dessutom i stort sett bara varianter av glas och boettlock. Addera den här och de 2 Fois så leder fortfarande Rolex med 200% fler tavelalternativ.

Rolex-116515-LN-0004.jpg

Varav inte ens Omega har kommit på den briljanta idéen att sätta siffrorna uppochner....
På omegas hemsida står det i och för sig att omega har 40 olika modeller av Speedmaster just nu!
 

DrDre

Patek
Jag hugger Rolex eftersom de inte gör speciellt många limited editions. Och nej, att klämma på en annan tavla eller lite diamanter gör något inte till en annan klocka. Det är klockvärldens motsvarighet till en lack eller spoiler.

Har Rolex alls släppt ngn Ltd? Alltså på ngt tema, i begränsad upplaga och med nummer? Jag kan faktiskt inte påminna mig om ngn. Möjligtvis DJ Cotton Bowl?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Utbud och efterfrågan, båda hänger ihop. Om ingen vill köpa uret spelar det ingen roll om det bara är 2000st, kommer ändå inte bli eftertraktad.

Det stämmer men det jag sa är att 2000 ex är ganska lite jämfört med vad Omegas LE brukar vara (vilket är bra), tror det finns tillräckligt mycket fan boys för att täcka efterfrågan i det här fallet. Sen lär dem aldrig bli särskilt dyra iaf dock..
 
Topp