• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

you couldn't see this coming...

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har Rolex alls släppt ngn Ltd? Alltså på ngt tema, i begränsad upplaga och med nummer? Jag kan faktiskt inte påminna mig om ngn. Möjligtvis DJ Cotton Bowl?
Finns några men de är få. Midas och beta-kvartsen var begränsade och sedan har vi lite rollar med gröna detaljer som kördes en begränsad tid. Inget tåg Rolex hoppat på mao, de får tillräckligt med uppmärksamhet ändå. Förmodar det är just uppmärksamheten övriga tillverkare är efter med dessa begränsade upplagor. Sedan finns det så klart samlare som inte gillar gamla ur och då förstår jag att begränsade upplagor är lite intressant. Förstår inte hur man kan bli upprörd över dessa korta serier, gillar man den inte så är det bara att bläddra vidare...
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
En ny Ltd ed Omega Sppedmaster!
Omega-Speedmaster-Professional-Speedy-Tuesday-2.jpg

För mer info
http://www.ablogtowatch.com/omega-speedmaster-speedy-tuesday-limited-edition-watch/

Tippat....men vilken tavla :confused: Den söker mig :dead:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det stämmer men det jag sa är att 2000 ex är ganska lite jämfört med vad Omegas LE brukar vara (vilket är bra), tror det finns tillräckligt mycket fan boys för att täcka efterfrågan i det här fallet. Sen lär dem aldrig bli särskilt dyra iaf dock..
En oöppnad om 20 år kanske blir värd en slant extra?
 

M.U

Rolex
Om något är det väl värre att den inte är limiterad? Att något är limiterat gör det ju inte dåligt, det är när man överdriver eller gör det dåligt(host, 007-edition, host host) som det blir dåligt. Många dåligt här känner jag men det är tidigt för mig....

Jag måste säga att jag mer än gärna ser ett större urval av urtavlor på alla modeller mer än ett urval av LTDs.. Lite som AP's ROO, grym klocka! Men de sprutar ut med LTD's så man bara tröttnar. (Ett annat exempel är Hublot Big Bang).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag måste säga att jag mer än gärna ser ett större urval av urtavlor på alla modeller mer än ett urval av LTDs.. Lite som AP's ROO, grym klocka! Men de sprutar ut med LTD's så man bara tröttnar. (Ett annat exempel är Hublot Big Bang).
Ser inte skillnaden rent praktiskt? Är det verkligen så uttröttande?
 

DrDre

Patek
Det stämmer men det jag sa är att 2000 ex är ganska lite jämfört med vad Omegas LE brukar vara (vilket är bra), tror det finns tillräckligt mycket fan boys för att täcka efterfrågan i det här fallet. Sen lär dem aldrig bli särskilt dyra iaf dock..

Man bör nog hålla isär Omegas försäljning och hur priserna kommar att ligga på beg marknaden. Omega ska kränga tusentalsklockor på ett par timmar och ju mer buller å bång desto bättre. Att ej sälja alla vore ungefär som en misslyckad börsintrduktion, dvs mkt genant. Självklart har Omega här funderat (och räknat) på priselasticiteten, täckningsbidrag vid olika kvantiteter etc.

När klockorna väl hamnat ute hos köparna, och de första snabbflipparna gjort sitt, så kommer volymerna som handlas att bli mkt mindre. Då kommer det bara att rotera en mindre mängd. Ett gäng på chrono24 å några på ebay men den absoluta bulken ligger hemma hos folk som inte vill sälja. Under dessa betydligt lugnare former av handel tror jag att antalet av en ltd ed spelar mindre roll. Och på den beg marknaden kan vi se väldigt varierande priser bland olika varianter. Vissa ligger mkt högt, medan andra som är mindre attraktiva knappt alls över en vanlig Speedmaster.
 

pederr

Cartier
Många magsura kommentarer om Omega och deras ltd ed. Jag kan till en del hålla med, även om kommentarerna blir lika uttröttande som modellerna. Vad som gör denna riktigt kul är att läsa Robert-Jans artiklar om modellens tillkomst och val av utförande på den. För min den skulle jag gärna ha exemplaret med serienr enl mitt födelseår.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kollade upp Omegas caliber 1861 och det är baserat på deras eget 861 som i sin tur är baserat på Lemania 1873.
Inget äkta inhouse med andra ord men det spelar väl inte så stor roll?
 

David

Bödeln
Förstår inte hur man kan bli upprörd över dessa korta serier, gillar man den inte så är det bara att bläddra vidare...
Upprörd är väl att ta i, det är väl mest att "begränsad upplaga" känns väldigt tramsigt när det handlar om tusentals klockor varenda gång. Jag tycker att Panerai sköter det snyggt, som helt enkelt säger att serie X av referens YYY är 150, 3000 eller hur många exemplar de nu tror de kan sälja, utan att använda överdrivna värdeuttryck.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Upprörd är väl att ta i, det är väl mest att "begränsad upplaga" känns väldigt tramsigt när det handlar om tusentals klockor varenda gång. Jag tycker att Panerai sköter det snyggt, som helt enkelt säger att serie X av referens YYY är 150, 3000 eller hur många exemplar de nu tror de kan sälja, utan att använda överdrivna värdeuttryck.
Det är bara ett ord, eller två...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Upprörd är väl att ta i, det är väl mest att "begränsad upplaga" känns väldigt tramsigt när det handlar om tusentals klockor varenda gång. Jag tycker att Panerai sköter det snyggt, som helt enkelt säger att serie X av referens YYY är 150, 3000 eller hur många exemplar de nu tror de kan sälja, utan att använda överdrivna värdeuttryck.
Panerai framstår dock som lite giriga ibland när det som skulle vara en BE (butiks edition) på 99 visst blev 99 till året efter.
 
Kollade upp Omegas caliber 1861 och det är baserat på deras eget 861 som i sin tur är baserat på Lemania 1873.
Inget äkta inhouse med andra ord men det spelar väl inte så stor roll?

Äkta och äkta; dagens Omega kaliber 1861/63 skruvas ihop av Breguet exklusivt för Omega och klassas som en manufakturkaliber av exempelvis Watch Time då urverket numera bara används av Omega som också utvecklade det tillsammans med Lemania då 27 CHRO C12 år 1942 mynnade ut i Omega kaliber 321 (Lemania 2310) som sedermera blev Omega kaliber 861 (Lemania 1873). Urverket är fullt av Omega DNA, från skapelsen fram till dagens versioner.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Äkta och äkta; dagens Omega kaliber 1861/63 skruvas ihop av Breguet exklusivt för Omega och klassas som en manufakturkaliber av exempelvis Watch Time då urverket numera bara används av Omega som också utvecklade det tillsammans med Lemania då 27 CHRO C12 år 1942 mynnade ut i Omega kaliber 321 (Lemania 2310) som sedermera blev Omega kaliber 861 (Lemania 1873). Urverket är fullt av Omega DNA, från skapelsen fram till dagens versioner.
Tackar för infon! :)

Har läst lite mer och Lemania var ett dotterbolag till Omega när 321 togs fram 1942 och namnet Lemania försvann 1999/2000 när Swatch Group tog över och flyttade verksamheten till Breguet.
 
Topp