• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ytbehanda boetter - vad kostar det i runda slängar att...

Ariste

Audemars
2-Faktor
...kroma om en boett?
...PVD:a en boett?
...guldplätera en boett?
...blästra en boett?
Då tänker jag mig att man levererar en boett där förarbete i form av slipning/tvätt är gjort. Någon som har ett hum?
 

plattfot

Rolex
...kroma om en boett?
...PVD:a en boett?
...guldplätera en boett?
...blästra en boett?
Då tänker jag mig att man levererar en boett där förarbete i form av slipning/tvätt är gjort. Någon som har ett hum?

Jag skulle säga:

2 000:- att PVD:a en boett. Billigare om du är en skicklig förhandlare.

Att guldplätera en boett är en del jobb och kräver vad jag förstått, att man på mekanisk eller kemisk väg förbereder boetten och sedan lägger på nickel eller annan bärare som kan ta emot guldet på ett bra sätt. Kunniga kan säkert rätta mig på en rad punkter. Kostnad runt 1000-lappen ?

Blästra en boett borde du beroende på vilken typ av blästring (sand, glas etc.) få gjord för några hundralappar.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag skulle säga:

2 000:- att PVD:a en boett. Billigare om du är en skicklig förhandlare.

Att guldplätera en boett är en del jobb och kräver vad jag förstått, att man på mekanisk eller kemisk väg förbereder boetten och sedan lägger på nickel eller annan bärare som kan ta emot guldet på ett bra sätt. Kunniga kan säkert rätta mig på en rad punkter. Kostnad runt 1000-lappen ?

Blästra en boett borde du beroende på vilken typ av blästring (sand, glas etc.) få gjord för några hundralappar.
Tack för lite riktvärden, intressant att PVD är så mycket dyrare...
 

plattfot

Rolex
Tack för lite riktvärden, intressant att PVD är så mycket dyrare...

PVD är en relativt komplicerad process som innefattar vakuum och positiv/negativt laddad materia. Vet att det finns lite olika metoder för det där somliga är så tidsödande att processen tar runt tolv timmar.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
PVD är en relativt komplicerad process som innefattar vakuum och positiv/negativt laddad materia. Vet att det finns lite olika metoder för det där somliga är så tidsödande att processen tar runt tolv timmar.
Då förstår jag att det kostar, gillar resultatet och har börjat intressera mig ör olika ytbehandlingar. Det som kallas Gun Metal, är det en process liknande den för PVD?
 

Camo00

Patek
...kroma om en boett?
...PVD:a en boett?
...guldplätera en boett?
...blästra en boett?
Då tänker jag mig att man levererar en boett där förarbete i form av slipning/tvätt är gjort. Någon som har ett hum?

Ska Du göra allt det med en och samma boett så borde Du få rabatt?! Men i så fall VARFÖR??? :eek:
 

F-L-P

Panerai
Då förstår jag att det kostar, gillar resultatet och har börjat intressera mig ör olika ytbehandlingar. Det som kallas Gun Metal, är det en process liknande den för PVD?

Gunmetal är antingen ett material eller en färg enligt all mighty wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Gunmetal

Mycket möjligt att färgen kan läggas på med PVD eller anodiserings processer beroende på slutproduktens användnings område.

/F-L-P
 
Topp