• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ythärdning av rostfritt stål

Jag har varit en återkommande läsare av detta underbara forum. Läst mycket och skrivet något lite bara. Jag har en yrkesbakgrund inom tillverkande industri. Där skaffade jag mig erfarenhet av bearbetning av en mängd olika material. Det finns en uppsjö av olika rostfria kvaliteter. Alla med olika egenskaper samt för och nackdelar. En av de mest använda kvaliteterna är den som används till de flesta boetter och länkar 316 L. Fördelen med denna kvalitet är ett förhållandevis högt korrosionsskydd samt att det är relativt lätt att bearbeta. Nackdelen är att det även är ett ganska mjukt stål.
För ett år sedan började jag arbeta med Kolsterising. Detta är en värmebehandling av rostfria stål. Värmebehandlingen gör stålet hårt i ytan. En behandling av 316 material gör ytan 4-5 ggr hårdare än ursprungsmaterialet. Djupet på hårdheten är upp till 40my. Den stora fördelen med detta är förstås att stålet blir betydligt mer reptåligt. På våra anläggningar runt om i Europa finns många klocktillverkare som kunder. Framförallt boetter och delar till urverk härdas hos oss. Givetvis finns konkurrenter som erbjuder liknande behandlingar av rostfritt stål.
Nu undrar jag över era erfarenheter av klockor som har olika typer av ythärdat stål. Vilka klockor upplever ni har mer reptåliga boetter/länkar?

Spännande! Vilka tillverkare härdar ni åt?
Det är väl inte jättevanligt? Ytbehandlingar används flitigt av SEIKO och Citizen, men när det häller ”härdning” i efterhand är det bara Sinn jag har koll på:
https://www.sinn.de/en/TEGIMENT.htm

Jag har varit en återkommande läsare av detta underbara forum. Läst mycket och skrivet något lite bara. Jag har en yrkesbakgrund inom tillverkande industri. Där skaffade jag mig erfarenhet av bearbetning av en mängd olika material. Det finns en uppsjö av olika rostfria kvaliteter. Alla med olika egenskaper samt för och nackdelar. En av de mest använda kvaliteterna är den som används till de flesta boetter och länkar 316 L. Fördelen med denna kvalitet är ett förhållandevis högt korrosionsskydd samt att det är relativt lätt att bearbeta. Nackdelen är att det även är ett ganska mjukt stål.
För ett år sedan började jag arbeta med Kolsterising. Detta är en värmebehandling av rostfria stål. Värmebehandlingen gör stålet hårt i ytan. En behandling av 316 material gör ytan 4-5 ggr hårdare än ursprungsmaterialet. Djupet på hårdheten är upp till 40my. Den stora fördelen med detta är förstås att stålet blir betydligt mer reptåligt. På våra anläggningar runt om i Europa finns många klocktillverkare som kunder. Framförallt boetter och delar till urverk härdas hos oss. Givetvis finns konkurrenter som erbjuder liknande behandlingar av rostfritt stål.
Nu undrar jag över era erfarenheter av klockor som har olika typer av ythärdat stål. Vilka klockor upplever ni har mer reptåliga boetter/länkar?
Svaret är väl givet, som @yonsson skriver, Sinn. Men sen har vi Damasko, de kör ett alternativt race vilket de kallar DAMEST, men syftet är det samma. De talar om is-härdning.

Spännande! Vilka tillverkare härdar ni åt?
Det är väl inte jättevanligt? Ytbehandlingar används flitigt av SEIKO och Citizen, men när det häller ”härdning” i efterhand är det bara Sinn jag har koll på:
https://www.sinn.de/en/TEGIMENT.htm

Tyvärr får vi inte nämna de tillverkare vi har som kunder. Men kunderna finns både i Tyskland, Schweiz och Asien. En del kunder vill ha en egen "benämning" på det skydd denna ythärdning ger. Det är som du skriver alltså inte en ytbehandling eller coating. Vilket gör att man kan polera eller belägga med ex PVD efter härdningen. Tekniken uppfanns i mitten på 80-talet gjordes mer kommersiell runt år 2000 och finns sedan 2013 även i Sverige. Kunder inom klockindustrin är förstås volymmässigt endast roliga som nischkunder. De stora volymerna finns inom andra industrier.

Kul!! Kan dock tänka mig att man får andra effekter, härdning brukar väl göra materialet sprött också? Men om djupet är 0.04mm så finns det å andra sidan inte så mycket som kan spricka? :)

Efter härdning får ytan en hårdhet av ca 1000 HV eller 70 HRC. Sprödhet är inget problem eftersom djupet är så litet. Den härdade ytan är fullt duktil och finns där även efter en intryckning av ett hårdare slag.

Efter härdning får ytan en hårdhet av ca 1000 HV eller 70 HRC. Sprödhet är inget problem eftersom djupet är så litet. Den härdade ytan är fullt duktil och finns där även efter en intryckning av ett hårdare slag.
Går det inte att få stålet svart under processen?
Sinn exempelvis härdar ju först och färgar därefter.

https://www.traskawatch.com/shop/1-18

"It’s no secret that stainless steel is tough (about 160 HV on the Vicker's hardness scale). Our proprietary coating, just a few microns thick, hardens the Freediver to nearly 1,500 HV. That’s nearly 10 times harder than traditional 316L stainless steel!"
Tänkte också nämna Traska, de behandlar både sina boetter och länkar.

Min frus exemplar:
PSX_20181227_131423.jpg

Edit: Nu har inte min fru haft sin klocka så länge men hon brukar misshandla dem rätt bra och än så länge är där inte ett märke på varken klocka eller länk.

Är det något som går att göra i efterhand på enstaka klockor? Jag tänker typ att en urmakare plockar ur glas, verk, packningar mm och sedan skickas boetten + länken iväg för härdning. När den processen är klar monterar sedan urmakaren ihop klockan igen....

Är det något som går att göra i efterhand på enstaka klockor? Jag tänker typ att en urmakare plockar ur glas, verk, packningar mm och sedan skickas boetten + länken iväg för härdning. När den processen är klar monterar sedan urmakaren ihop klockan igen....
Skulle förstås vara möjligt men också dyrt för en privatperson med tanke på min debitering etc. Ett krav är också att detaljerna inte får ha "slutna" rum. Länkar måste med andra ord vara massiva.

Tillbaka
Topp