• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ytterligare en hemmafixad klocklåda

GurraG

Cartier
Har sett några trådar om liknande hemmabyggen och även trådar om vart man köper snygga klocklådor så jag tänkte dela med mig av min ganska enkla lösning och hoppas det är av lite intresse...

Det hela började med att jag tyckte det var svårt att hitta en klocklåda i den stil jag ville. Alldeles för mycket pianolack, läder, chrome och glaslock. Jag har en förkärlek för femtiotalsdesign i still med Eames och ville ha en klocklåda i den stilen.

Så det började med att jag hittade en låda med rolltop på eBay för nå'n hundring.
IMG_1816.jpg

IMG_1817.jpg


Eftersom lådan var ganska stor bestämde jag mig för 12 klockfack och lite plats för armband och verktyg. Så jag gjorde mallar och sågade ut bitar i trä jag köpt i en hobbybutik.
IMG_1818.jpg

IMG_1819.jpg

IMG_1919.jpg


Därefter klädde jag botten på lådan i grön filt, betsade mina nya träbitar i med lådan matchande färg och satte dom på plats.
IMG_1924.jpg

IMG_1925.jpg


Klockkuddar (hållare?) gjordes av svart rörisolering som jag skar i lagom stora bitar. Jag har en fundering på att klä in dessa i filt också men efter någon månads användande är just kuddarna det enda jag inte är helt nöjd med. Dom håller inte riktigt formen som jag vill och jag funderar på att köpa en billig klocklåda och helt enkelt sno kuddarna från den men andra tips mottages tacksamt.

Hursomhelst, såhär ser det ut just nu.
IMG_1928.jpg
 

Freddie L

Panerai
Den gillade jag!

I billiga klocklådor är det ibland "papprullar" med pålimmat tyg. De är inte enkla att anpassa i storlek. Jag skulle köra på riktiga "kuddar", tygpåsar stoppade med något lämpligt. De gör du (nog?) relativt enkelt och bör kunna anpassa till dina färdiga mått. Dessutom tror jag det skulle passa bra in i stilen på din låda!
 

Starship

Cartier
Sök på "watch pillow" på ebay så hittar du massor med kuddar. Jag funderar på att uppgradera min egen klocklådan med någon sådan kudde.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Har sett några trådar om liknande hemmabyggen och även trådar om vart man köper snygga klocklådor så jag tänkte dela med mig av min ganska enkla lösning och hoppas det är av lite intresse...

Det hela började med att jag tyckte det var svårt att hitta en klocklåda i den stil jag ville. Alldeles för mycket pianolack, läder, chrome och glaslock. Jag har en förkärlek för femtiotalsdesign i still med Eames och ville ha en klocklåda i den stilen.

Så det började med att jag hittade en låda med rolltop på eBay för nå'n hundring.
IMG_1816.jpg

IMG_1817.jpg


Eftersom lådan var ganska stor bestämde jag mig för 12 klockfack och lite plats för armband och verktyg. Så jag gjorde mallar och sågade ut bitar i trä jag köpt i en hobbybutik.
IMG_1818.jpg

IMG_1819.jpg

IMG_1919.jpg


Därefter klädde jag botten på lådan i grön filt, betsade mina nya träbitar i med lådan matchande färg och satte dom på plats.
IMG_1924.jpg

IMG_1925.jpg


Klockkuddar (hållare?) gjordes av svart rörisolering som jag skar i lagom stora bitar. Jag har en fundering på att klä in dessa i filt också men efter någon månads användande är just kuddarna det enda jag inte är helt nöjd med. Dom håller inte riktigt formen som jag vill och jag funderar på att köpa en billig klocklåda och helt enkelt sno kuddarna från den men andra tips mottages tacksamt.

Hursomhelst, såhär ser det ut just nu.
IMG_1928.jpg

Stiligt fixat!
 

Wahre

Omega
Har sett några trådar om liknande hemmabyggen och även trådar om vart man köper snygga klocklådor så jag tänkte dela med mig av min ganska enkla lösning och hoppas det är av lite intresse...

Det hela började med att jag tyckte det var svårt att hitta en klocklåda i den stil jag ville. Alldeles för mycket pianolack, läder, chrome och glaslock. Jag har en förkärlek för femtiotalsdesign i still med Eames och ville ha en klocklåda i den stilen.

Så det började med att jag hittade en låda med rolltop på eBay för nå'n hundring.
IMG_1816.jpg

IMG_1817.jpg


Eftersom lådan var ganska stor bestämde jag mig för 12 klockfack och lite plats för armband och verktyg. Så jag gjorde mallar och sågade ut bitar i trä jag köpt i en hobbybutik.
IMG_1818.jpg

IMG_1819.jpg

IMG_1919.jpg


Därefter klädde jag botten på lådan i grön filt, betsade mina nya träbitar i med lådan matchande färg och satte dom på plats.
IMG_1924.jpg

IMG_1925.jpg


Klockkuddar (hållare?) gjordes av svart rörisolering som jag skar i lagom stora bitar. Jag har en fundering på att klä in dessa i filt också men efter någon månads användande är just kuddarna det enda jag inte är helt nöjd med. Dom håller inte riktigt formen som jag vill och jag funderar på att köpa en billig klocklåda och helt enkelt sno kuddarna från den men andra tips mottages tacksamt.

Hursomhelst, såhär ser det ut just nu.
IMG_1928.jpg
Imponerande, gillar kreativiteten hos dem som tillverkar utifrån deras egna behov och önskemål. Försöker själv komma loss och tillverka en egen, alternativt hyra in mig hos någon finsnickare. :) kolla gärna in min tråd https://klocksnack.se/threads/tillverkning-av-klocklåda.52424/
Glad påsk!
 

GurraG

Cartier
Imponerande, gillar kreativiteten hos dem som tillverkar utifrån deras egna behov och önskemål. Försöker själv komma loss och tillverka en egen, alternativt hyra in mig hos någon finsnickare. :) kolla gärna in min tråd https://klocksnack.se/threads/tillverkning-av-klocklåda.52424/
Glad påsk!

Var också inne på finsnickare från början men sen tänkte jag "va fan nå't måste jag väl kunna få till".

Din önskan med flera typer av fack känns dock lite svårare. Ett alternativ kanske skulle kunna vara skumgummi-inredning, i stil med kameraväska. Finns, eller fanns iallafall, en butik på Odengatan i Stockholm som gjorde custom-inredning till typ elektronik.
 

Sir_F

Omega
Det blev väldigt snyggt måste jag säga. Hade det varit min låda hade jag nog försökt färga kuddarna i samma färg som filten, men det är ju bara jag.
Annars blev jag väldigt sugen på att stjäla hela konceptet för min egen framtida klocklåda.
 

GurraG

Cartier
Det blev väldigt snyggt måste jag säga. Hade det varit min låda hade jag nog försökt färga kuddarna i samma färg som filten, men det är ju bara jag.
Annars blev jag väldigt sugen på att stjäla hela konceptet för min egen framtida klocklåda.

Tack! Kuddar i samma filt som botten på lådan var min första tanke men när jag insåg att mina skills i sömnad var för dåliga och jag behövde beställa kuddar så kändes risken för att få inte riktigt samma färg för stor. I slutändan bestämde jag mig för lite ljusare kuddar som hämtar färgton från träet istället.

Stjäl på! "God artists borrow - great artists steal outright."
 
Topp