• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith Chronomaster Sport vs Rolex Daytona

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Ptja, smaken är som baken.

Jag gillar retroflörten med pushers utan screwdown (och avsaknaden av crown guards), dessutom vet jag av erfarenhet att det är opraktiskt och frustrerande att skruva ut dem när det väl är dags att tajma något, så funktionsmässigt är det överlägset. Jag har en Navitimer-"kopia" utan screw down som jag använder flitigt och jag har aldrig lyckats sätta igång kronografen av misstag.

Jag tycker också bättre om Zenithens subdials än Daytonans dito. Datumet ger jag dig däremot rakt av. Det var synd på tavlan att klämma in det och gör den onödigt plottrig. Vad tänkte de där?

Jag tycker ändå att 8300 euro (med frakt) är ok för stålvarianten och naturligtvis svart. Diskret men väcker ändå en nyfikenhet hos betraktaren (hoppas jag).
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag tycker ändå att 8300 euro (med frakt) är ok för stålvarianten och naturligtvis svart. Diskret men väcker ändå en nyfikenhet hos betraktaren (hoppas jag).
Det är mycket klocka för pengarna, tycker jag, om man jämför med andra TOTL-kronografer i stål.

10-sekunders-varvet och att man mäter tiondelar är döfräckt och inte minst användbart till råga på allt!
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Det är mycket klocka för pengarna, tycker jag, om man jämför med andra TOTL-kronografer i stål.

10-sekunders-varvet och att man mäter tiondelar är döfräckt och inte minst användbart till råga på allt!

Jag står ju i kö på en svart fin Daytona i stål på Irland (12500 euro i 2020:s listpris). Men det tar ju evigheter innan man får köpa en sådan. Jag räknar med minst 6 år till. Då tänkte jag att jag skulle ha denna fina Zenith under tiden.
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ptja, smaken är som baken.

Jag gillar retroflörten med pushers utan screwdown (och avsaknaden av crown guards), dessutom vet jag av erfarenhet att det är opraktiskt och frustrerande att skruva ut dem när det väl är dags att tajma något, så funktionsmässigt är det överlägset. Jag har en Navitimer-"kopia" utan screw down som jag använder flitigt och jag har aldrig lyckats sätta igång kronografen av misstag.

Jag tycker också bättre om Zenithens subdials än Daytonans dito. Datumet ger jag dig däremot rakt av. Det var synd på tavlan att klämma in det och gör den onödigt plottrig. Vad tänkte de där?
Och förresten – anledningen till att de inte lyckades "kopiera" även de bra elementen är väl sannolikt eftersom de inte kopierade element främst från Daytonan, utan den gamla De Luca-modellen de själva gjort, utöver den gamla El Primeron.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Daytona:
Perfekt (ok kunde varit mindre bling men på gummi så)

Zenith
Fula pushers
Och i mitt tycke inte vackert när subtavlor går in i varandra. Blir grötigt kontra daytonas perfektion. Lägg därtill datum kl 4.5.

Klart de kollat på daytonan men också för egen del misslyckats i allt som just gör den bra... 🙈

Men den har åtminstone en symmetrisk boett.
 
Senast ändrad:

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag tycker också bättre om Zenithens subdials än Daytonans dito. Datumet ger jag dig däremot rakt av. Det var synd på tavlan att klämma in det och gör den onödigt plottrig. Vad tänkte de där?
Zenith har traditionellt alltid sedan den första kom ut 1969 satt datumen där på de El Primeros som är tänkta att bygga på originalets DNA. Undantag finns förstås.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
P
Det är mycket klocka för pengarna, tycker jag, om man jämför med andra TOTL-kronografer i stål.

10-sekunders-varvet och att man mäter tiondelar är döfräckt och inte minst användbart till råga på
100% ett försök av Zenith att leva på Daytona-hypen med egna ursäkten ”de använde ju faktiskt våra urverk ett tag..”.

Anser/tror man annat trollar man.

Jag gillar Zenith som fan men här tappade de min respekt lite.
Tack för omnämnande. Vågar du inte posta bilder på styggelsen? ;)
Det är väl den som är först (El Primero) som blir plagierad och inte tvärtom.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Har ni fått mail från Nymans? Jag har anmält intresse men inte fått nått. Och hur blev det 110k, var inte list 9,5keur?
Det finns väl ingen anledning o köpa den på Nymans när du kan köpa den från Tyskland för 86500 med frakt. Leveransdatum mellan 8-24 mars. Vill du ha med läderband är den 450 euro billigare. Använd Chrono24:as klientkonto
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Stål-Rolexhypen kommer fortsätta ändå, ingen på stureplan vet vad Zenith är så släpp sargen ;) brandet zenith kommer inte hota nån, däremot gör det oss nördar väldigt lyckliga :) jag är först att erkänna, daytona med vit tavla var graalen, men zenith gör det mycket bättre för halva priset och dom vet vad dom gör;) 1/10s for fucks
Uppdaterat med bilder.. jag har för övrigt fått facit från min 6-åring.. Zenithen är snyggare :D
Det är la så att barnen förstår sig på design bättre än "professorer". Ibland känns det som att studenterna, på det universitetet jag knegar" har bättre koll än våra docenter o professorer😍
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Du menar att el primeron är en kopia av den första automatiska kronografen - Seiko Pogue?
De lärda tvistar om vem som lanserade världens första automatiska chronograf med inomhusverk. Nu är jag bara en enkel lektor och vågar knappt säga emot en professor 🌹men i denna diskussion påstår jag att Zenith var först. Har jag fel så vet jag i vart fall, med bestämdhet, att Rolex inte var först och alltså måste Rolex vara en kopia på ett original.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag börjar bli svårt sugen på en Zenith Daytona med svart tavla. En sån måste det nog bli.

Visst är den fin?


W-833-Rolex-16520-Black-Fourliner-Dial-34-LR.jpg
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte om du skojar till det. En Daytona är en Daytona och en Zenith är, precis, El Primero. Alla vill ha en Daytona, verkar det som. Då får folk köpa en sådan då - gärna svart o stål verkar det som. Det finns två eller tre ute på Blocket nu för 235-245 000. Jag vill också ha en Daytona, varför vet jag inte riktigt? Tills jag kommit längre fram i kön får jag ha denna snygga Zenithen. 86 135 bagis är okey tycker jag.
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vet inte om du skojar till det. En Daytona är en Daytona och en Zenith är, precis, El Primero. Alla vill ha en Daytona, verkar det som. Då får folk köpa en sådan då - gärna svart o stål verkar det som. Det finns två eller tre ute på Blocket nu för 235-245 000. Jag vill också ha en Daytona, varför vet jag inte riktigt? Tills jag kommit längre fram i kön får jag ha denna snygga Zenithen. 86 135 bagis är okey tycket jag.
Jag skojade lite. Jag menar alltså en ny Zenith Chronomaster.
Visst hade det varit najs med en Daytona (116520 för min del) men jag betalar inte 170k för en stålklocka. Daytona har lite trevligare dimensioner tycker jag, men Chronomaster är sjukt snygg. Iaf på bild.
Jag ber om ursäkt för semi-OT.
Trevlig helg på er!
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag skojade lite. Jag menar alltså en ny Zenith Chronomaster.
Visst hade det varit najs med en Daytona (116520 för min del) men jag betalar inte 170k för en stålklocka. Daytona har lite trevligare dimensioner tycker jag, men Chronomaster är sjukt snygg. Iaf på bild.
Jag ber om ursäkt för semi-OT.
Trevlig helg på er!
Jag får väl ha en liten paketöppning någon gång i mars/april. Det ska bli och är redan så spännande - vänta är aldrig roligt - men denna gång känns det fint. Särskilt när jag fick prisuppgiften från Nymans (110 vill de ha ).
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag får väl ha en liten paketöppning någon gång i mars/april. Det ska bli och är redan så spännande - vänta är aldrig roligt - men denna gång känns det fint. Särskilt när jag fick prisuppgiften från Nymans (110 vill de ha ).
Gött! Ska bli kul att se lite riktiga handledsskott.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
De lärda tvistar om vem som lanserade världens första automatiska chronograf med inomhusverk. Nu är jag bara en enkel lektor och vågar knappt säga emot en professor 🌹men i denna diskussion påstår jag att Zenith var först. Har jag fel så vet jag i vart fall, med bestämdhet, att Rolex inte var först och alltså måste Rolex vara en kopia på ett original.
De ”lärda” har fel. Det är oväckande att du bär dessa simpla argument framåt i din position. Med den logiken är samtliga manliga armbandklockor en kopia på Santos från 1910.

Här i tråden argumenterar vi dock vilken av moderna Zentith respektive Rolex som bär designelement från den andre. Jag har ännu på 141 inlägg inte sett att något annat än att Zenith är efterföljaren i detta fall.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
De ”lärda” har fel. Det är oväckande att du bär dessa simpla argument framåt i din position. Med den logiken är samtliga manliga armbandklockor en kopia på Santos från 1910.

Här i tråden argumenterar vi dock vilken av moderna Zentith respektive Rolex som bär designelement från den andre. Jag har ännu på 141 inlägg inte sett att något annat än att Zenith är efterföljaren i detta fall.

Du kan väl lägga fram dina obestridliga bevis istället så kan du ju stänga diskussionen.



 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
@Pjoter måste man betala klockan redan nu på Chrono24 med tanke på att leveransen är i mars? Grym klocka 😀👍
Både ja och nej. Jag beställde den via Chrono24 och betalade via klientkontot (Trust betalning). Pengarna är låsta tills du har fått klockan och godkänt den. Då betalas stålarna ut till affären. Blir det någon tvist tar Chrono24 hand om detta. Du går alltså inte via affärens hemsida. Jag valde den återförsäljaren som ligger i Schwabach.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
@Pjoter måste man betala klockan redan nu på Chrono24 med tanke på att leveransen är i mars? Grym klocka 😀👍
Jag skickade in en tillgänglighetsförfrågan och fick en offert tillbaks som gällde i tre dagar.

 
Topp