• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith De Luca mk1

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
För ca 1½ år seden letade jag efter denna klocka men utan resultat. Då det inte fanns någon till ett OK pris lade jag sökandet på hyllan och tänkte inte mer på denna modell.
Men så för någon vecka sedan såg jag att en här på forumet hade köpt en. Fort skickade jag ett PM till honom och tänkte att denna gång skall jag inte missa chansen att köpa en. Och så blev det. Tack Martin :)

Vad är det då jag har köpt...
Tillverkare: Zenith
Modell: "De Luca"
Ref: 01.0040.400
Urverk: 400 el primero (36000 bph)
Boett: 40mm
WR: 100m



Klockan har aldrig officiellt hetat "De Luca" Namnet kommer från en Italiensk säljare som var en stor beundrade av klockan. Historian om detta har jag tyvärr ingen större koll på, men Zenith har aldrig anammat namnet.

Mk1 tillverkas mellan 88-89, totalt 1845st. (1055 st med svart urtavla och 790 med vit urtavla.)
Klockan kom på ett läderband och länk var tillval. Glaset är av plast och är lite kupat, kronan är inte skruvad.





Det är "samma" urverk i De Luca som det Zenith tillverkade för Rolex Daytona. Det är kanske att ta i när jag säger att det är samma. Rolex moddade verket till 28800 bph samt bytte ut massa delar, har för mig till 50% ;)
Om det är någon som har full koll på detta, så skriv en rad.



Jag gillar att sud-dailsen är i silverfärg samt att dom ligger 3-6-9. Tavlan är matt och har målat index, vilket ger ett schysst vintage utseende. Jag tycker dom har lyckats bra med proportionerna, tyvärr är det datum som drar ned lite.



Tidigare har jag ägt en Tudor Chrono 79270. Om jag jämför dessa två så tycker jag att Zenth har lyckats bättre. Både till känsla och utseende.

För ett vettigt pris får man är en snygg klocka som ger en härlig vintagekänsla :)




/Jonas

------------------------------

Detta är min första recension så kom gärna med feedback!

Om ni har frågor eller tillägg så är det bara att skriva.
Jag tänkte komplettera recensionen under tidens gång.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tavlan är helt magnifik.
Får lite Heuer- och Daytona-vibbar samtidigt av den här klockan. Och det är bra betyg i min bok! :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Grymt snygg! Grattis!

Edit: Jag tror att "Mark I" aldrig existerar som beteckning; att när ursprunglig modell uppgraderas så blir det "Mark II" o s v...
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Visarna som sitter på min Zenith är från den med vit tavla. Har letat över ett år efter rätt visare men har inte hittat några än. Innan man köper denna modell ska man vara uppmärksam på att reservdelar är svårt att få tag på.

Köpte ett nytt band till klockan igår, lyfter helheten helt klart med ett brunt läder istället för ett svart eller ett natoband. Eller vad säger kören?
Nato
RrfPfu9.jpg


Vs

Brunt läder
5pjzxjj.jpg

hD33XHM.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lädret ser kanon ut, jag kör oftast liknande på min movado-förfader.

(Liten pulsstegring när jag såg trådrubriken på förstasidan, trodde först att den låg under "säljes":))
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Lädret ser kanon ut, jag kör oftast liknande på min movado-förfader.

(Liten pulsstegring när jag såg trådrubriken på förstasidan, trodde först att den låg under "säljes":))
Haha, exakt samma här. Och besvikelsen var total :banghead:

Gillar den också bättre på läder men skulle kanske testat ett racing.
 
Topp