• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith Defy 1967

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hej,
Zenith 1967.jpg
Jag har en vän som för många år sedan kom över en ny Zenith Defy från 1967.

Den är jättefin och väldigt sparsamt använd (buren vid 50 tillfällen sedan ny ca).
En av anledningarna till att den nästan är som ny är att han aldrig fått riktig ordning på den.
Den har varit ivägskickad på service för byte av oljor och packningar men går enligt uppgift inte riktigt bra ändå.
  • Var servar man bäst en gammal Zenith av det här slaget? (Bor i STHLM)
  • Vad är det för urverk?
  • Inte för att den ska säljas, men vad kan den vara värd?
Ber om ursäkt för den mycket dåliga bilden.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej,
Zenith 1967.jpg
Jag har en vän som för många år sedan kom över en ny Zenith Defy från 1967.

Den är jättefin och väldigt sparsamt använd (buren vid 50 tillfällen sedan ny ca).
En av anledningarna till att den nästan är som ny är att han aldrig fått riktig ordning på den.
Den har varit ivägskickad på service för byte av oljor och packningar men går enligt uppgift inte riktigt bra ändå.
  • Var servar man bäst en gammal Zenith av det här slaget? (Bor i STHLM)
  • Vad är det för urverk?
  • Inte för att den ska säljas, men vad kan den vara värd?
Ber om ursäkt för den mycket dåliga bilden.
För vintage överlag så brukar farfars klockor eller werner på abc klockor i stockholm rekommenderas, skulle tro att båda urmakarna klarar uppgiften galant. Det sitter väl ett Zenith in-house automatverk i den där, exakt vilket vet jag dock inte.
 

Martin Lovasz

Audemars
Själva urverken är inga problem för någon urmakare att serva men boetterna brukar ha en speciell låsmekanism som bara de som vet kan öppna och som har rätt verktyg. Har jobbat på två Defy modeller och oj vilken plåga det var att lära sig öppna dem men förhppningsvis har hans Defy en enklare lösning. :)

Det kan sitta någon av följande automatverk i: 2542PC, 2552PC eller 2562PC.
 

Pictor

Audemars
Hej,
Zenith 1967.jpg
Jag har en vän som för många år sedan kom över en ny Zenith Defy från 1967.

Den är jättefin och väldigt sparsamt använd (buren vid 50 tillfällen sedan ny ca).
En av anledningarna till att den nästan är som ny är att han aldrig fått riktig ordning på den.
Den har varit ivägskickad på service för byte av oljor och packningar men går enligt uppgift inte riktigt bra ändå.
  • Var servar man bäst en gammal Zenith av det här slaget? (Bor i STHLM)
  • Vad är det för urverk?
  • Inte för att den ska säljas, men vad kan den vara värd?
Ber om ursäkt för den mycket dåliga bilden.
Lite udda Defy, här har vinkelhaken varit framme. Självklart ska du ta hand om den! Håller helt med ovanstående, bra tips. Jag tror personligen kvadratiska ur snart har ett uppsving i vintagesvängen. Lycka till, och lite bilder då och då gillar vi här på forumet.
 
Topp