• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith el primero 385 / Vulcain cricket

ChrilleK305

Breitling
20190308_163201.jpg
Nån som har bra koll på dessa klockor? Legat och dammat ett bra tag. Båda funkar fint men tror de är i behov av service. Ska man behålla/serva/sälja?
Vad kan en full service ligga på?
Mvh
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Supertrevliga! Har inte koll på Vulcain. Guld? Guld på stål?

Zenith är ju stört bra grejer! Jag har själv en A384 som du numera vet, och jag tror det är bra köp nu, då de är för billiga jämfört med annat, tex A386 och Zenith Daytona. Vet inte exakt vad din är värd men betalade ca 55 för min i höstas. Inbillar mig att din tavla kanske är lite billigare, men ngn stans 40-60 beroende på skick etc? Väl värd att spara imho! Bjud gärna på fler bilder av full storlek så får du nog bättre hjälp!
 

ChrilleK305

Breitling
Supertrevliga! Har inte koll på Vulcain. Guld? Guld på stål?

Zenith är ju stört bra grejer! Jag har själv en A384 som du numera vet, och jag tror det är bra köp nu, då de är för billiga jämfört med annat, tex A386 och Zenith Daytona. Vet inte exakt vad din är värd men betalade ca 55 för min i höstas. Inbillar mig att din tavla kanske är lite billigare, men ngn stans 40-60 beroende på skick etc? Väl värd att spara imho! Bjud gärna på fler bilder av full storlek så får du nog bättre hjälp!
 

ChrilleK305

Breitling
Tack för info! Guld på stål.
Supertrevliga! Har inte koll på Vulcain. Guld? Guld på stål?

Zenith är ju stört bra grejer! Jag har själv en A384 som du numera vet, och jag tror det är bra köp nu, då de är för billiga jämfört med annat, tex A386 och Zenith Daytona. Vet inte exakt vad din är värd men betalade ca 55 för min i höstas. Inbillar mig att din tavla kanske är lite billigare, men ngn stans 40-60 beroende på skick etc? Väl värd att spara imho! Bjud gärna på fler bilder av full storlek så får du nog bättre hjälp!
Tack för info! Guld på skål. Har du koll på vad service brukar ligga vintageklockor? Tänker att du kanske servat din A384 Definitivt värt att hålla i ett tag!
 

dawe

Omega
Tycker absolut du skall behålla A385'an min el primero favorit tillsammans med A3817. Har sett att de senaste A385 gått för ca 45-50K. För 40K skulle jag köpa den av dig direkt förutsatt kronan/baksida/verk är orginal. Tror marknadsvärdet ligger närmre 50+ . Vad gäller service betalade jag för något år sedan ca 2500 vilket jag tror var ett bra pris.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tycker absolut du skall behålla A385'an min el primero favorit tillsammans med A3817. Har sett att de senaste A385 gått för ca 45-50K. För 40K skulle jag köpa den av dig direkt förutsatt kronan/baksida/verk är orginal. Tror marknadsvärdet ligger närmre 50+ . Vad gäller service betalade jag för något år sedan ca 2500 vilket jag tror var ett bra pris.
Vem servade en El P för 2500? Svinbra!
 

ChrilleK305

Breitling
2500 verkar inte så farligt. Står i valet och kvalet om vart jag ska serva bara. Bor i borås, så har jälmers ur runt hörnet, har dock hört att dom slarvat vid olika tillfällen. Finns till och med en tråd om dom här.
 

marmot

Panerai
Tycker absolut du skall behålla A385'an min el primero favorit tillsammans med A3817. Har sett att de senaste A385 gått för ca 45-50K. För 40K skulle jag köpa den av dig direkt förutsatt kronan/baksida/verk är orginal. Tror marknadsvärdet ligger närmre 50+ . Vad gäller service betalade jag för något år sedan ca 2500 vilket jag tror var ett bra pris.
50k+ låter som en hög värdering, den tavlan tilltalar inte alla. 40k verkar mer rimligt.
 

kuma-kun

Audemars
Jag skulle typ tycka det fyrdubbla var bra... High beat är det många som inte ens kan/vill serva.

Har servat EP för runt 3 tusen för några år sen och hade tänkt byta visare i samma veva men dom ville Zenith ha snuskigt mycket pengar för så jag stod över.
Förstår inte varför urmakare kan eller vill serva high-beat och inget jag stött på.
 

dawe

Omega
50k+ låter som en hög värdering, den tavlan tilltalar inte alla. 40k verkar mer rimligt.
Du kan ha rätt men jag tror att den skarpa boetten tillsammans med oblekt tavla, bra lume gör att den hamnar i övre skicket för referensen. Sitter det en orginalkrona höjs dessutom värdet med 5K+ då det är samma som sitter på dyrare modeller som A386 tex. (på chrono24 ligger en krona som de vill ha hutlösa 10K för) https://www.chrono24.se/zenith/kronatryckknapp-coronacrown-vintage--id10312987.htm
Någon som är sugen??
 

marmot

Panerai
Du kan ha rätt men jag tror att den skarpa boetten tillsammans med oblekt tavla, bra lume gör att den hamnar i övre skicket för referensen. Sitter det en orginalkrona höjs dessutom värdet med 5K+ då det är samma som sitter på dyrare modeller som A386 tex. (på chrono24 ligger en krona som de vill ha hutlösa 10K för) https://www.chrono24.se/zenith/kronatryckknapp-coronacrown-vintage--id10312987.htm
Någon som är sugen??
Problemet är att tavlans utseende inte är så poppis, oblekt eller ej.
 
Topp