• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith El Primero Chronomaster

Miller

Omega
Jag är på jakt efter en Zenith El Primero Chronomaster, 01.0240.410 i stål (40mm). Hittar några intressanta objekt på Chrono24, men mitt problem är att jag aldrig har provat den på, och ängslas lite över att beställa en utan att ha gjort det. Är det någon här på sidan som äger en och går i säljtankar? Eller: Är det någon som mot en bjudlunch eller annan ersättning skulle kunna tänka sig att låta mig prova modellen ovan på min handled? Jag bor i Stockholm och som referens kan jag bland annat lämna min gode vän, "Gummo", som brukar härja runt här på forumet och även har deltagit i podcasten. Stort tack på förhand!
/Mårten
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Lånade en under några veckor för ett antal år sedan. Mycket trevlig, sitter rätt bra på armen, 40 mm och sisådär 12 mm tjock. Vet dock inte på KS som kan tänkas ha en men nån finns säkert.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Sjukt snygg klocka, var väldigt nära att köpa en för några år sedan men sprang på annat istället. 20mm är jag nästan helt säker på.
 

rzc

Omega
Kanske Frank's ur på Drottninggatan har en som du kan testa?

Var förbi och provade några Zenith El Primero där för inte så länge sen, kommer dock inte ihåg om de hade just modellen du söker.
 

Miller

Omega
Tack för input, uppkorkat och rzc! Har varit på Frank's, men de har inga utgångna modeller. Men 20 mm mellan luggarna har jag fått bekräftat!
 

Miller

Omega
Donnerstag = geschenktag!

IMG_3106 - version 2.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack! Copernicus hade valt månfas alla dagar i veckan, och han var en bad mf! Månfas = medeltidspunk!
Copernicus hör väl inte till någon av mina största stilförebilder men om det funkar för dig så. Du måste citera eller tagga genom att skriva ett s.k. snabel-a @ före användarnamnet @Miller om du vill att den du pratar med ska bli medveten om er kommunikation. Bjussar på en bild av en enklare och lite mer härjad kronograf som jag fick hem igår.
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Miller

Omega
@uppkorkat Tackar! Lovar att återkomma med lite fler detaljer. Första intrycket: faktiskt ännu vackrare än jag hade föreställt mig. Urtavlan, boetten, finishen – allt upplevs som sobert och högkvalitativt. Samtidigt något mindre klocka än jag trodde, trots att jag hade koll på boettens storlek. 40 mm känns ju väldigt olika beroende på urtavlans storlek. Provade kompisens IWC Portuguese häromdagen, och den upplever jag som klart större trots att det knappt skiljer 1 mm. Nåväl, mycket snack om storleken. Jag ska bara vänja mig lite. 99% av alla klockor (inklusive dagens El Primero) är alldeles för blaffiga för min smak, så den här kommer nog landa rätt. Den är otroligt snygg, med alla detaljer och fint pärlemorskimrande urtavla. Trots alla komplikationer upplever jag den inte som plottrig. Minst ett par gånger i veckan är jag runt i stadens bättre urbutiker och klämmer och känner, men jag kan ärligt säga att det här är det vackraste klocka jag har haft glädjen att sätta på min handled. Enligt mig knappt slagen endast av PP 5970. Men det är knappt, och den är i runda slängar 50 gånger dyrare. Se där en liten spontanrecension! Eller en distanslös kärleksförklaring...
 

darko86

Omega
Jag har en Zenith el primero HW, som jag är mycket nöjd med. Det positiva med klockan är höjden på 11,5mm då detta är en manuell uppvridningsbar klocka. Du borde kolla in den.
 

Miller

Omega
En sån har jag redan! En otroligt stilig sportdinka som tål att simmas med (i synnerhet nu när jag klämt på ett Hirsch Performance-armband). Jag tycker att det är extra imponerande att den är fullt uppdragen på ca 15 varv, har en gångreserv på närmare 60h och knappt någon gångavvikelse alls. Glasbaksida också... Grattis till ett bra val!
IMG_3322.jpg
 

darko86

Omega
Vilket sammanträffande, håller med att el primero hw är imponerande på många sätt. Kommer sälja min hw för att finansiera mitt nästa klockköp. Jag har lagt upp en säljannons på forumet.
 
Topp