• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Zenith El Primero Rainbow

Brogren

Cartier
Min första säljannons då klockan ligger still oftare än vad jag vill. Vill inte äga en klocka som ligger i lådan 90% av tiden. Dessutom blir jag mer intresserad av vintage ju längre intresset/galenskapen lider.

Till salu är alltså en Zenith El Primero från mitten av 90-talet. Servad tidigare i år och går perfekt med garanti på servicen enligt Zenith service center i Tyskland. Papper på detta finns såklart med de utbytta delarna (krona, packningar) och är signerat den 18/08 -14. Vattentät och över 48h gångtid.
Klockan blev inte polerad där nere då den är i rätt bra skick utan repor redan innan jag skickade ner den och knappt använd efter. Hairlines vid t.ex. bandbyten finns alltså men inga repor som stör mig.
En liten, liten ding på tachymeterskalan men det är svårt att fånga på bild och syns lika lite i verkligheten.

Urverket är legendariskt och som många vet använde sig Rolex av urverket till sina Daytonas under en period.
Finns mycket bra läsning om verket men min favorit är denna artikel: http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=5517500&rid=0

Måtten på uret är:
40 mm exlusive krona, 43.6 mm med kronan.
46.4 mm från bandhorn till bandhorn.
Höjden mäter 12.6 mm.

Kronografen nollställer som den ska och tillåter rätt exakt tidtagning eftersom urverket svingar med 36,000 vph, vilket motsvarar att urverket tickar 10 gånger på en sekund. Quickset fungerar som det ska. Om ni har mer frågor, skicka PM.
Länken är väldigt bekväm och har 13 hela länkbitar och 2 halva samt solida ändlänkar. Passar handleder upp till 18,5-18,7 mm.
När det kommer till tillbehör har jag inga. Den kom till mig med en liten Nymans-box som följer med och en hangtag. Mer än så fick jag inte och inte tidigare ägaren heller. Servicepappret kommer ju med såklart och det intygar var och när klockan är servad.
Medföljer också en servicebox från Zenith i tyg.

Priset lägger jag till 17 500 18 500 vid byte och försäljning och bytesförslag mottages. Märken som är intressanta är de flesta vintage och både byten upp och ner är intressanta om det kommer fram rätt objekt.
Sista bilden är lånad från tidigare ägare.

1,1.jpg

1,2.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5,1.jpg

5,2.jpg

6.jpg

7.jpg


Full retur i 24 timmar efter köpare har fått klockan om den returneras i samma skick som jag skickade den.
 
Topp