• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Zenith el primo

AMG63

Silver
En mycket trevlig herre vill sälja denna till mig..han har sett priser på 30kkr.
Den går en stund men stannar.

Nån so. Har koll på ett rimligt pris???

Tacksam för all info

Screenshot_20170709-213800.png

Screenshot_20170709-213816.png

30k ++ måste vara nära nos skick
Ej originallänken plus att den inte går korrekt och ser ganska välanvänd ut. Du får ju räkna in en service.
Skulle tippa på runt 15-20k är mer rimligt för det exet du postade i denna tråd.

Okej,, det är så pass iaf,,i mina ögon så ser det ut som max 2-3kkr, vad är det som gör den så pass speciell?
Service på en sådan,,kan det vara en 5-6kkr?
Mvh

Okej,, det är så pass iaf,,i mina ögon så ser det ut som max 2-3kkr, vad är det som gör den så pass speciell?
Service på en sådan,,kan det vara en 5-6kkr?
Mvh
Får du den för 3k så köper jag den av dig för 5k så tjänar du 2k :cigar:
Den är inte speciellt speciell egentligen , hyffsat bra urverk känd tillverkare och kronograf i stål. De kostar i dag..
Man får inte glömma att det är ett hi beat verk också, slits mer än vanliga verk.
Service skiljer sig mycket i pris beroende på vart du lämnar den. Men du kan lätt räkna med att den börjar på 5k för en full service.
Har du otur är det dyra delar som är slitna.
Jag ångrar mig nu när jag tänker efter.
15k är mer rimligt 20k i de skicket ska du ha oroginalbox etc med

30k ++ måste vara nära nos skick
Ej originallänken plus att den inte går korrekt och ser ganska välanvänd ut. Du får ju räkna in en service.
Skulle tippa på runt 15-20k är mer rimligt för det exet du postade i denna tråd.
30 för en i nos-skick Låter billigt!? Skulle tippat på 30 för en hyffsad i fungerande skick .

@AMG63
Detta borde vara en 01.0210.415 som enligt vissa källor gjordes i 4000 exemplar.
Trevlig modell som borde ha ett 3019 verk. Vanliga modellen har 31 jewles medans US modellen har 17.
Stål 01.0210.415 4000 exemplar
Guldpläterad 20.0210.415 1000 exemplar
Guldpläterad US 20.0220.416 1000 exemplar

Priserna idag ser ut att spreta, men men tanke på skick och servicebehov på den i första inlägget så känns 20k som ett maxpris, har sett dom runt det priset på chronotrader.

Crown is 6x2mm
The steel version (ref. 01.0210.415) introduces this new, discrete case-style. It is a classic “C”
shaped case. Circular brushed finish on the bezel, with a polished ring around the crystal. Fitting
grey dial lends the watch a unified colour. The applied silver hour markers have a black inlay,
which however often looses its colour.
The same watch in goldplated (20.0210.415) with a fitting gold colour dial : the only goldplated
vintage Zenith El Primero. Same circular brushed finish on the bezel, with a polished ring
around the crystal. Fitting gold dial. Applied golden hour markers with black inlay : here the
black inlay does not seem to loose its colour.
The C in goldplated received a different reference for the watches destined for the US market :
ref. 20.0220.416.
However the only difference in the actual watches may be that the Zenith El Primero’s for the
US market were usually made with 17 (instead of 31) jewels.
These models have a standard mineral crystal. They came standard on a leather strap (lugsize
19 mm).
However as the old catalogs mention, it was a general rule for Zenith watches that one could
get them with an original bracelet for an extra charge.

Några bilder på min gamla.
IMG_0980.jpg
IMG_0983.jpg
IMG_1001.jpg

Här på original mesh.
IMG_0008.JPG

Tack alla för värdefull info, man hamnar lite i tokigt läge när de hittar något som liknar sin klocka på nätet, och utgår från det.

Jag skall kika på den iaf, de är riktigt läckra, snygg modell,,
Och MacRulez4ever,, får jag den för 3kkr så lovar jag att du får den för 5kkr;).
Återkommer innom kort....

Verket är ett 3019PHC 31 jew..
Nu måste jag leta på ett orginal armband.
Tack alla för alla ännu en gång värdefull info på denna fina klocka...

Jadu..sånt är svårt att säga men, tyngden, den Daytona inspirerade tavlan, och när jag fick se verket med alla lager, då kan man inte bli annat än glad ,speciellt verket:).
Klockan med armband just nu är full med klet, tror den forne ägaren var bagareo_O.
Ett snyggt armband, en rejäl rengöring, samt glas o service så kanske den får stanna kvar.
Keepers behöver nödvändigtvis vara dyra klockor,men de måste ha något som gör att man blir glad varje gång man ser den.:D
Resized_20170710_191122.jpeg

Jadu..sånt är svårt att säga men, tyngden, den Daytona inspirerade tavlan, och när jag fick se verket med alla lager, då kan man inte bli annat än glad ,speciellt verket:).
Klockan med armband just nu är full med klet, tror den forne ägaren var bagareo_O.
Ett snyggt armband, en rejäl rengöring, samt glas o service så kanske den får stanna kvar.
Keepers behöver nödvändigtvis vara dyra klockor,men de måste ha något som gör att man blir glad varje gång man ser den.:D
Resized_20170710_191122.jpeg
Kan du serva det verket för 5k så ska du vara väldigt glad. Låt den ligga stilla tills du servat den så du inte sabbar verket, ser ju minst sagt skitigt ut.

Precis...klockan ligger still,,, så nu är det bara att höra runt vem som kan o vill till ett rimligt pris.
Tack för heads up:)
:zenith:

4x det jag ville ge från början..det är väl ok ändå..hittat en som servar byter glas, gångtestar och trycktestar för 3kkr.
Så det finns nån krona kvar om jag skulle ledsna på den:)..
Hittat brorsan till min klocka, Zenith el primero "blue" aka tv,,,den är ännu läckrare än den relativt rena a386...
Man ska inte hålla på o snurra runt på nätet, o få nya önskeklockoro_O,,det tar alldrig slut,,,

4x det jag ville ge från början..det är väl ok ändå..hittat en som servar byter glas, gångtestar och trycktestar för 3kkr.
Hittat brorsan till min klocka, Zenith el primero "blue" aka tv,,,den är ännu läckrare än den relativt rena a386...
Man ska inte hålla på o snurra runt på nätet, o få nya önskeklockoro_O,,det tar alldrig slut,,,

Du har iaf lärt dig en sak, Jakten på nya klockor kommer aldrig ta slut. Det är ett gift:)

Fast det Lär ju inte räcka med glas, gång och trycktest.
För övrigt lät det rätt dyrt med 3 för den servicen.

Service ingår såklart, tror du läste lite fort, det som ingår är service,,glas,,,trycktest,,gångtest,, för 3kkr.
Måste vara ok på en 70tals kronograf.
:)mvh
Jo men du får inte glömma att verket såg ganska risigt ut, är det dyra delar som behövs bytas om du har otur och delarna landar på säg 2500. Då tror jag knappast att han fullservar klockan och de andra för 500kr
Eller så är han helt enkelt en väldigt prisvärd urmakare :D

Jo men du får inte glömma att verket såg ganska risigt ut, är det dyra delar som behövs bytas om du har otur och delarna landar på säg 2500. Då tror jag knappast att han fullservar klockan och de andra för 500kr
Eller så är han helt enkelt en väldigt prisvärd urmakare :D
Vi får se,,det blir alltid dyrare än man tänkt från början,,o_O
Utgångsläget är 3kkr,,om allt är helt och ok dvs.ska lämna den sen brukar det ta 1månad att få tillbaka den, hellre att det blir rätt gjort än att stressa fram klockan.
Vi får se..återkommer när den är hemma igen, då kan jag avslöja slutnotan:)
Mvh

Tillbaka
Topp