• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith - erfarenheter

fredrikb

Cartier
Tjena

Någon här som har hands-on erfarenhet av Zeniths moderna modeller? Halkade in på dem på nätet och blev helt betagen i El Primero 36600 vph:

03_2041_400_51_C496_main.jpg


Zenith_El_Primero_Captain_Chronograph_Stainless_Steel0.jpg

Den senare tror jag heter "Captain".

Är de lika fina i verkligheten?
 

JayJay

Rolex
Jag har inte mer erfarenhet än att jag klämt i butik. Min uppfattning är att de är betydligt bättre irl än på bild. Fantastisk byggkvalite och finish. Skadar ju inte att det handlar om en anrik tillverkare. Andrahandsvärdet är väl dock lite si och så.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag skulle vilja påstå att Zenith håller grymt hög kvalitet på sina moderna klockor. Har tyvärr inte sett någon av dessa med blå tavla IRL men motsvarande Primero med svart tavla har jag provat och vilken grymt trevlig klocka! Satt skit bra och själva känslan kändes riktigt bra. Kan tyvärr inte säga så mycket om urverk osv. då jag inte läst på eller haft möjlighet att prova klockan under längre tid.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft en som jag tyckte var riktigt bra. Skön kvalitet och riktigt snygg. Det egentligen enda skälet till att jag flippade den var att den var lite för dressad för min smak. Men i övrigt var det en kanonklocka.

ImageUploadedByTapatalk1380566993.455543.jpg
 
  • Like
Reactions: par

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har spanat ett tag på vit tavlade El Primero rainbow, är det inte någon på forumet som sålde en sådan för ett tag sen?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjusig! Minns du vad det rörde sig om för pengar?

Kommer inte riktigt ihåg, men den var i praktiken i nyskick. Tror runt 30k var vad jag betalade.

Om du ska köpa nytt så skulle jag rekommendera att kolla runt ordentligt och pruta på plats hos AD. Känns inte som ett stekhett märke att betala listpris för... ;)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte min via AD i Spanien www.manzanaresjoyero.com, super bra service och leverans på 1 dag, även villiga att diskutera pris vilket ligger bra under Sveriges enda AD för Zenith (Nymans). Kan ta mer på PM om du är intresserad..
 

M021

Rolex
2-Faktor
En av mina favoriter, lunchade med en av mina vänner som jobbar med klockor, och vips hade jag med mig denna hem, inte exakt vad du visar/på jakt efter men El Primeron är enligt mig en "underdog" som inte så ofta blir nämnd, fint urverk, inte för intet en modifikation av detta satt i Daytonan till början på 00' talet,

4z84sgR.jpg


Kör säger jag!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Haft ögonen på både 38mm och 42mm en tid med 36.000vph.

Layouten på tavlan är bättre balanserad på den lilla boeten, men 42mm är i många fall en bättre storlek (imho)

Kvalitén finns ingen anledning att fundera över, är mycket bra klockor.

Köp! (Vill du slå på stort, kör på striking 10:th)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har denna Elite Port Royal V Rectangular.
När min urmakare servade klockan berömde han den för urverkets och klockans byggkvalitet.
Jag anser också att den håller mycket hög nivå.
pm1FCJn.jpg
 

Isodor

Audemars
Zenith är riktigt fint.

I de flesta sitter det klassiska urverker El Primero som dock uppdateras/moddas för olika modeller.

En välkänt beprövat verk. Dock så har jag för mig servicekostnaderna är ganska höga på det.

De har även "Elite"verket vilket är beprövat och bra, finns i deras lite mer simplare klockor utan komplikationer som t.ex kronograf.

Min favorit, som jag gärna hade ägt är El primero striking 10th

Zenith-El-Primero-Striking-10th_2010-10-08_17-34-47_800.jpg


Tyvärr var denna limited edition och tillverkas inte för närvarande. AD-priset var ca 82'.

Kronograf som mäter 1/10 av sekunden.

Tyvärr hade Zenith en riktig dipp och några olika byten av chefer vilket lett till många olika designspråk.

Numer är man inriktade på det lite mer klassisk design, som man tidigare haft. Vilket jag tycker är bra.

Som sagt, tror jag du kan hitta riktigt fina Zenith begagnade till kanonpriser. Ganska mycket bang for the buck med tanke på vad man får.

Lycka till!
 

Rivalen

Rolex
Vill gärna äga en El Primero pga av att det är klockhistoria. Sedan är Zenith väldigt fladdriga designmässigt. Från klockor som ser ut som sönderslagna boxare, till skitsnygga stilrena. Själv letar jag regelbundet efter en sådan här, men hittar inte. Jag lånar JEs bild.

H2Cbxvi.jpg
 
  • Like
Reactions: par

MJ24

Patek
2-Faktor
Har varit och ryckt på Zenith i butik och provat, men inte köpt. Andrahandsvärdet väl inte det bästa, men urverk (El Primiero) är erkänt ett mycket bra verk.
Hittar du en modell lätt begagnad,kan du få mycket klocka för pengarna!
 

Årsboken77

Breitling
Ursäkta om jag väcker denna tråd till liv igen men en fundering har väckts hos mig.

Jag är intresserad att veta om någon har uppgifter på vad servicekostnaden ligger på hos Zeniths chronografverk (utan ytterligare komplikationer)? Jag tycker klockorna är väldigt intressanta och kanske skulle vara något för framtiden men servicekostnaderna är lätta att missa.
 

SJ Smythe

Cartier
Är i grund och botten positiv till Zenith men är tveksam till överlappande sub dials som i översta exemplen. Ger intrycket av att man gjort en alldeles för stor boett och tavla för verkets design.

Sen som en bisak undrar jag om någon kan förklara grejen med namnet "El Primero". Jag fattar att verket lanserades som första automatiska kronografen men varför på spanska? Vad har Zenith med spanien att göra? Hade det lika gärna kunnat heta "Das Erste" och var det bara ett försök att låta lite coola eller? Isf tycker jag det känns en aning lamt.
 

Isodor

Audemars
Tack för länken men tyvärr hittar jag inte Zenith under serviceprislistan. Därav uppdateringen av denna tråd.;)
Kanske ligger det unde någon annan flik?

Riktigt lustigt! Den fanns där för ca 2 månader sedan. Kollade Krons också, även borta där.

Hmm.

Slå en signal och kolla med dem? Det hade jag gjort isf.

Annars hör av dig till Zenith och fråga dem var man kan få service och pris.

Lycka till!
 
Topp