• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith Fickur (kan 1915 stämma?)

12345678

Breitling
Är nybörjare i klockvärlden och hittade detta ur på vinden, efterlämnat av svärfar eller svärfarsfar. Har dålig koll, så den vanliga frågan, hur gammalt är detta ur och finns det något värde i det?
När jag googlar efter Zenith serienummer så kommer jag fram till att No 1935718 skulle kunna vara från 1915, men är lite osäker, låter det rimligt?
Skicket skulle jag säga att är OK, men en aning slitet. Urverk och sekundvisare tickar igång om man vrider upp det.
Bilder nedan:
jPhone_Nov 186.JPG

IMG_2995.JPG

jPhone_Nov 190.JPG
jPhone_Nov 187.JPG
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
1915 stämmer nog fint, fanns liknande Omega modeller också för världsutställningen i Paris 1900. Modellen heter Grand Prix Paris 1900!

Omegavarianten:

https://klocksnack.se/threads/fickur-omega-grand-prix-paris-1900.18372/

Värde kan jag inte uttala mig om, troligen inte mycket. Men fickur börjar stiga, fast då gäller det guld och gärna 18k, Halda, PP och IWC tex. om man tittar på Kaplans senaste auktioner.

Jävligt kool Zenith du hittat i vilket fall!
 

12345678

Breitling
Tack för svaren!
Har ingen direkt tanke på att sälja, men var ändå lite nyfiken på värdet. Har förstått som ni skriver att fickur ofta inte värderas så högt i förhållande till hantverket.
Själv är jag dock imponerad över bara faktumet att ett 101 år gammalt ur tickar igång utan vidare när man vrider upp det... :)
Följdfråga, borde man serva ett sånt här ur? Och kostar det skjortan...?
 

Psykel

Patek
Tack för svaren!
Har ingen direkt tanke på att sälja, men var ändå lite nyfiken på värdet. Har förstått som ni skriver att fickur ofta inte värderas så högt i förhållande till hantverket.
Själv är jag dock imponerad över bara faktumet att ett 101 år gammalt ur tickar igång utan vidare när man vrider upp det... :)
Följdfråga, borde man serva ett sånt här ur? Och kostar det skjortan...?
Fickur brukar vara rätt billiga att serva, i jämförelse med exempelvis automatiska klockor och kronografer. En tusenlapp eller två, kanske.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Har några likadana liggande. De har gått ner i värde här i Sverige sett på senaste 10 åren . De flesta går till andra länder ( Finland, Bulgarien,Polen mm ) för 700 och kanske ibland det dubbla om de är i bra skick silver med guldförgylld kant
 

FreddyN

Breitling
0D744EED-6E52-409B-A263-5BA58A220FA2.jpeg
CA812D5D-E855-47B5-9861-3264EC7B23B8.jpeg
DEF931C9-562E-4850-B582-FECE0BAF5319.jpeg
F4903800-7A63-48C0-A625-D27A8728A975.jpeg
0D744EED-6E52-409B-A263-5BA58A220FA2.jpeg
Hej
Har nyligen fått ärva denna och undrar om någon kan hjälpa mig med lite info. Har testat nätet men fattar inget.
 
Topp