• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith med radium

ollefisk

Breitling
Hej
Jag har ärvt en Zenith och undrar om någon av kan veta vilken modell det kan vara och även hur gammal den är?
Serienummer är 9223602 och visarna är penslade med färg med radium i. När slutade Zenith att använda radium?
img_1766-jpg.121424


mvh Olle
 

Bilagor

  • IMG_1766.JPG
    IMG_1766.JPG
    172 KB · Visningar: 625
  • IMG_1768.JPG
    IMG_1768.JPG
    187.3 KB · Visningar: 131

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
min begränsade kunskap är att Radiumet reglerades runt 1962-1963 nångång, ev tidigare i USA?
min gissning är att klockan är från andra halvan av 50-talet
snygg som f-n!:)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Du kan ju alltid ta bort radiumet och sätta dit modern lume, om inte annat så kan du slumpa den åt någon som gillar mögel här på formet...
Hint
<--------------
:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu drog jag igång med fjädern och den funkar som den ska. Jag använder den inte för jag gillar inte strålningen.
Jag antar att du aldrig flyger, eller är noga med att aldrig vistas i ett hus med blåbetong eller som ör byggt på bergrund med uran (90 % av husen i sverige) också?

Strålnignen från klockan är inget du behöver oroa dig för förutom om du tänker montera isär klockan själv. Om du plockar isär klockan kan dammkorn från lumen som just nu är fast inne i klockan bli luftburna och du kan råka andas in dem. Det är först då du löper en ökad risk för någon form av strålningsrelaterade skador (och då sker det inte snabbt, vi pratar om lungcancer på 30-40 års sikt). Finns många andra saker (både radioaktiva och icke radioaktiva) i din vardag som dödar dig både snabbare och plågssammare än lite radium i en klocka.
 

elmaco

Omega
Du kan få sälja ditt kärnbränsle till mig, jag känner att jag fick ett väldigt behov av att springa runt med radium på min handled efter jag såg din klocka, den var ju riktigt snyggt patinerad. Om man ser till halveringstiden för radium har jag för mig att det ligger kring 1600 år så du kan nog räkna med att du har lite radioaktiv business på gång inne i själva klockan men jag tvivlar starkt på att det skulle ta sig ut i de mängder att dina barn föds med tre ögon osv...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Radiumet i den där är väl ofarligt "på handleden" från början. Ge fan i att slicka på visarna varje dag bara så är det lugnt. :)
 

ollefisk

Breitling
Du kan få sälja ditt kärnbränsle till mig, jag känner att jag fick ett väldigt behov av att springa runt med radium på min handled efter jag såg din klocka, den var ju riktigt snyggt patinerad. Om man ser till halveringstiden för radium har jag för mig att det ligger kring 1600 år så du kan nog räkna med att du har lite radioaktiv business på gång inne i själva klockan men jag tvivlar starkt på att det skulle ta sig ut i de mängder att dina barn föds med tre ögon osv...
Inte så att jag har tänkt att sälja klockan, men är det någon som har en aning om ungefär den kan vara värd? Vilken modell kan det vara?
Om jag ska börja använda den så lär jag få lämna den för allmän service, senast den användes är mer än 35 år...
 

elmaco

Omega
Inte så att jag har tänkt att sälja klockan, men är det någon som har en aning om ungefär den kan vara värd? Vilken modell kan det vara?
Om jag ska börja använda den så lär jag få lämna den för allmän service, senast den användes är mer än 35 år...

Jag har dålig koll på Zenith faktisk men om man kollar på ebay så ligger liknande modeller någonstans mellan 1000-4000 kr ungefär. Om du vill använda den så är det helt klart värt att serva klockan ,det är ju en fin modell som ser ut att vara i bra skick. Passa på att byta glaset när du ändå skall göra servicen, det kostar inte många kronor extra och kommer ge klockan nytt liv. Affektionsvärdet är nog högre än vad du skulle kunna sälja klockan för. Men jag gillar den! ;)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Inte så att jag har tänkt att sälja klockan, men är det någon som har en aning om ungefär den kan vara värd? Vilken modell kan det vara?
Om jag ska börja använda den så lär jag få lämna den för allmän service, senast den användes är mer än 35 år...

Klart du skal behålla den och helst serva den då oljorna lär ha stelnat. Lägg ner pengar på en service så har du en grym klocka.
Vad är det för storlek på den?
 
Topp