• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Zenith S58

Hej

Jag har har köpt denna gamla dykarklockan en gammal Zenith S58 verkar vara en ganska ovanlig modell just att den inte har datum visning? Någon som har eller haft en likadan klocka här på forumet som sitter inne med lite info om modellen ?
1615815720110.jpg

haha, grattis! Otroligt trevlig klocka och kul att du köpt en sådan fin (och dyr) utan att ha undersökt modellen speciellt? :) Jag kan inte mycket om s.58 mer än att jag alltid gillat skarpt men oftast varit lite för snål. Cool!

Berätta hur du hittade den så vi får bli lite avis :)
Jag hittade den på en nätauktion la in ett vad jag tror är ganska lågt förhands bud som gick hem :) Följde med gjorde även en original Zenith NSA länk däremot är den ganska kort så behöver hitta länk bitar. Jag har bara hittat en bild på en exakt likadan klocka på nätet med denna Silver/gråa tavla utan datum så den verkar vara ganska ovanlig.

Jag hittade den på en nätauktion la in ett vad jag tror är ganska lågt förhands bud som gick hem :) Följde med gjorde även en original Zenith NSA länk däremot är den ganska kort så behöver hitta länk bitar. Jag har bara hittat en bild på en exakt likadan klocka på nätet med denna Silver/gråa tavla utan datum så den verkar vara ganska ovanlig.
Jag kan tyvärr inte bidra med kunskap. Men grattis! Vad kul att höra :)

Undra om inte @Per har en kompis med en sån... Men kan verkligen vara ute och cykla...

Spännande klocka. Det finns en bra artikel om dessa på Rescapement. De är väldigt ovanliga som du säger. De första versionerna utan vridring gjordes enbart för italienska militären. Denna ser ut att vara en mk3.

Gällande länk så är det smått omöjligt att ens hitta någon till dem. Kanske kan du hitta länkbitar från något liknande? Lycka till!

Visa gärna bild på länken också. :)

• Like
Reactions: Ako
Spännande klocka. Det finns en bra artikel om dessa på Rescapement. De är väldigt ovanliga som du säger. De första versionerna utan vridring gjordes enbart för italienska militären. Denna ser ut att vara en mk3.

Gällande länk så är det smått omöjligt att ens hitta någon till dem. Kanske kan du hitta länkbitar från något liknande? Lycka till!

Visa gärna bild på länken också. :)
Var väl precis så det inte var, finns inga belägg på att den levererades till Italienska militären?

Var väl precis så det inte var, finns inga belägg på att den levererades till Italienska militären?
De första gick till Cairelli på samma sätt som många som landade hos militären. Sedan vad de gjorde med dem är väl möjligtvis omstritt. Spelar ingen jätteroll.

Antar det är den de kallar ”remains to be found” i denna artikel. Jag har bara fått det återberättat från folk jag har respekt för. Om det bygger på Rössler eller något annat vet jag inte.

Jag har inget direkt intresse av vare sig Zenith eller militärur. Jag bara delade det jag hört. I ärlighetens namn så har jag bara skummat igenom artikeln jag länkade. Jag tipsade bara om den iom jag vet att den finns och hoppas att någon kan ha nytta av den. :)

S58 är en intressant modell som kom fram parallellt med andra liknande och viktiga klockor kring denna tid.

Antar det är den de kallar ”remains to be found” i denna artikel. Jag har bara fått det återberättat från folk jag har respekt för. Om det bygger på Rössler eller något annat vet jag inte.

Jag har inget direkt intresse av vare sig Zenith eller militärur. Jag bara delade det jag hört. I ärlighetens namn så har jag bara skummat igenom artikeln jag länkade. Jag tipsade bara om den iom jag vet att den finns och hoppas att någon kan ha nytta av den. :)

S58 är en intressant modell som kom fram parallellt med andra liknande och viktiga klockor kring denna tid.
Lite magstarkt att slänga ur sig något som saknar källor, speciellt när bevis på motsatsen finns. Så troligtvis ingen militärkoppling men ett fint och tidigt sport/dykar-ur. Finns ingen anledning att sminka den historien.

Lite magstarkt att slänga ur sig något som saknar källor, speciellt när bevis på motsatsen finns. Så troligtvis ingen militärkoppling men ett fint och tidigt sport/dykar-ur. Finns ingen anledning att sminka den historien.
Tror få delar uppfattningen att min post var magstark. :)

Men absolut tråkigt att du uppfattade det så och upplever att jag inte når upp till den nivå du förväntar dig av forumet. Man får hoppas att Rössler också reviderar sin bok efter de bevis som du hänvisar till.

Tror få delar uppfattningen att min post var magstark. :)

Men absolut tråkigt att du uppfattade det så och upplever att jag inte når upp till den nivå du förväntar dig av forumet. Man får hoppas att Rössler också reviderar sin bok efter de bevis som du hänvisar till.
Verkar inte vara någon som håller med herrn och enligt artikeln varken minns eller har han anteckningar på detta. Tills bevis finns bör man mao ta det som en gammal skröna.

Hittepå blir snabbt fakta, farligt när man uttalar sig så säkert.

Verkar inte vara någon som håller med herrn och enligt artikeln varken minns eller har han anteckningar på detta. Tills bevis finns bör man mao ta det som en gammal skröna.

Hittepå blir snabbt fakta, farligt när man uttalar sig så säkert.
Jag ska verkligen tänka mig för innan jag kommenterar nästa gång. Tur resten av forumet håller en betydligt bättre nivå. :)

Drömmig klocka!
Väldigt roligt köp!

Jag kan eventuellt ha extra länkbitar.
Lägger ett meddelande här så att jag ska bli påmind om att kolla under morgondagen.

Tillbaka
Topp