• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith tre tacche?

felixSch

Omega
Hej!

Budade hem en liten zenith som jag tyckte såg intressant ut. Enda uppgifterna från köparen var att den var ca. 29mm och inte fungerade. :(

Screenshot_20160723-214322.png
Screenshot_20160723-214350.png
Jag gillar den vita jämnt åldrade tavlan och de speciella visarna. Sett att de använts på lite större pilotklockor från zenith efter snabb googling. Gillar de starkt!

Det jag tänkte fråga forumet om är de tre skåror på baksidan som ser mycket ut som de longines använde, "tre tacche". Använde zenith samma boetter? Någon som har någon annan rolig information om klockan eller tidiga zenith för den delen? När kan den vara iifrån? Får väl hem klockan nästa vecka och kan då ta lite bättre bilder...

Har någon en gissning om vad " 232" gravyren står för får ni gärna dela med er!:)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Kul, såg också den och blev lite nyfiken på de tre skårorna.
Anledningen till de tre större skårorna var att man enklare skulle få mer kraft när man stängde boettlocket och få det riktigt tätt. Inte omöjligt att även Zenith använde sig av detta.

Tror faktiskt att gravyren är "C E C".
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tre Tacche = Tre skåror :)

Jo, förvisso sant. Och EGENTLIGEN är det väl skårorna i boettlocket (som var en hjälp för att gänga på de skruvade boettlocket - som väl var den stora nyheten på Longinescasen) som är det som beteckningen syftar på.

...men det som 'tacche'-casen brukar vara kända för är ju de fasade boetterna, som är väldigt vackra.

Men egentligen har ni nog som sagt rätt, vilket case som helst med skårat boettlock borde kunna benämnas 'tacche'.
 

felixSch

Omega
Precis, så i detta fall behöver det inte ha något alls att göra med longines, men jag undrade om någon visste om det möjligtvis fanns en koppling. Är det vanligt med "tre skåror" lösningen? Andra kanske började använda det om standardiserade verktyg för att öppna producerades?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jo, förvisso sant. Och EGENTLIGEN är det väl skårorna i boettlocket (som var en hjälp för att gänga på de skruvade boettlocket - som väl var den stora nyheten på Longinescasen) som är det som beteckningen syftar på.

...men det som 'tacche'-casen brukar vara kända för är ju de fasade boetterna, som är väldigt vackra.

Men egentligen har ni nog som sagt rätt, vilket case som helst med skårat boettlock borde kunna benämnas 'tacche'.

Jo precis, Tre Tacche är italienska och betyder just tre skåror och de fasade boetterna som är oerhört vackra är trappstegsboetter(step case).

Precis, så i detta fall behöver det inte ha något alls att göra med longines, men jag undrade om någon visste om det möjligtvis fanns en koppling. Är det vanligt med "tre skåror" lösningen? Andra kanske började använda det om standardiserade verktyg för att öppna producerades?

Inte alls omöjligt att Zenith använde sig av samma teknik, fanns ju väldigt många som använda sig av trappstegsboetter, bland annat Omega.
Användandet av tre skåror var relativt kortvarigt så vanligt skulle jag nog inte kalla det :)
 
Topp