• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det känns som att vi behöver en tråd för att fokucera vårt intresse för denna anrika och fina
klocktillverkare. Det är inte lika välrepresenterat som andra märken på detta forum, men här kan vi väl lägga upp lite foton
och diskutera frågor.

Har ni inte tröttnat på bildar av min Defy Classic så kommer det några nya här:
image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Såja Tobbe! Sitter inte på kunskap kring märket, förutom att El Primeron är snygg.

Hoppas att tråden växer likt Tudor-tråden!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
För att bidra lite till allmänbildningen om Zenith så kan jag nämna att Rolex använde El Primeron verk i Daytonan från slutet an 80talet och ett antal år fram. Sedan så finns det ett svenskt klockmärke som använder El Primeron (minns inte namnet just nu, tror det var en så han svenska astronauten hade på sig senast han var uppe i rymden)
 
För att bidra lite till allmänbildningen om Zenith så kan jag nämna att Rolex använde El Primeron verk i Daytonan från slutet an 80talet och ett antal år fram. Sedan så finns det ett svenskt klockmärke som använder El Primeron (minns inte namnet just nu, tror det var en så han svenska astronauten hade på sig senast han var uppe i rymden)
Jag fyller i lite...

Ang den svenska astronauten stämmer det att det är samma märke. Halda, däremot så är det vad jag vet bara deras senaste skapelse Race Pilot som har Zenith verk i sig. För övrigt en klocka jag tycker känns som ett intressant alternativ om man är ute efter något lite sportigare även om den kanske är väl dyr!?

Åter till ämnet, Zenith inte Halda ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...Polarn, dom tröttnar vi aldrig på! I alla fall inte jag, jag gillar Zenith trots att jag inte äger eller ha ägt någon, så posta på du Tobbe mannen ;).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara bilder jag visat innan, men okej.

Zenith el primero 1969, 38mm. -Bygger utseendemässigt på en gammal modell från 1969, men modellen kom för några år sedan.

Verket har samma namn, men det uppdateras hela tiden. Första automatiska kronografurverket enligt de flesta och den exaktaste kronografen enligt Zenith. De har långa urverkstester och högre inre standard än COSC. Zeniths hemsida har massa rolig fakta.

Kommer skriva en recension när jag får tid över. Ruggigt trevlig klocka som EJ är till salu. Brukar få PM om det så fort jag postar bilder på den.
Finishen är kanon och detaljerna är grymma.

Kronografvisarna hoppar stegvis varje minut och halvtimma istället för "flyter".

Bildfest:




image.jpg


Kronografvisarna lägger sig över varandra när de korsar varandras färd.
image.jpg


Urverket i Rolex daytona var för övrigt modifierat och slog med 28800bph istället för 36000bph som urverket egentligen har.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt initiativ! Har och har haft några stycken, och har faktiskt inte mycket att klaga på. Bra grejjer helt enkelt :)

Först de sålda som inte finns kvar länge...



Sen en liten goding som jag har för tillfället...



Gillar framförallt boettprofilen på denna :)



Och så senaste tillskottet...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag fyller i lite...

Ang den svenska astronauten stämmer det att det är samma märke. Halda, däremot så är det vad jag vet bara deras senaste skapelse Race Pilot som har Zenith verk i sig. För övrigt en klocka jag tycker känns som ett intressant alternativ om man är ute efter något lite sportigare även om den kanske är väl dyr!?

Åter till ämnet, Zenith inte Halda ;)
Du har så rätt. Ville bara få igång tråden Men åter till Zenith :) Så är det den klockan som har hoppat från högst höjd och snabbast fritt fall
ZenithStratosA.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Zenith Elite Port Royal V Rectangle. Den har någon ref också, men det är långt och krångligt (vet inte vilken som är ref och vilken som är serienummer).
Vilket som, nu har jag en till på inköpslistan. Det jobbiga med den där lista är att den tar aldrig slut utan blir bara längre och längre.
 
Topp