• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith. Var står ni?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det finns en annan tråd här någonstans om zenith det bortglömda lyxmärket eller nått sånt.
Jag är lite intresserad av zenith efter jag fick en som arvegods efter min morfar. Men man ser dem sällan här på forumet och aldrig ute i verkligheten.
Ikväll har jag surfat zenith och jag gillar det mesta jag ser, el primero espada 36000vhp
image.jpg

Klar konkurrent till datejust och aqua terra i min bok, eller varför inte en captain central second. Så jävla snygg.
image.jpg

Konkurrent till en del iwc eller jlc dressklockor.

Såg en intervju med presidenten för zenith, filmad på Basel 2013, intervjun är klippt men han säger vid ett tillfälle att "det finns fyra manufakturer" han nämner inga namn och jag tolkar det som han menar att det är fyra inkl zenith. Det är ett modigt påstående, vad menar han med det? Typ zenith, jlc, patek och vaceron?

Hur ser ni på zenith? Är de med och krigar där uppe med patek och grabbarna? Vilket fack stoppar vi in zenith i?

Edit. Bara för att förtydliga. Jag vet att zenith inte är på samma nivå som patek. Min undran var bara varför inte zenith nämns mer när man pratar high end Schweizisk urmakeri?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
untitled.png

Zenith El Primero Rainbow Flyback är ju en klassiker. Men annars vet jag inte, är nog lite som du säger. Att det är lite bortglömt,
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Zenith har gjort trevliga saker sedan de droppade rymdskeppsdesignen och återgår till lite mer retrolook.

Ang. de fyra manufakturer, om man redan tänker på trion, "AP - VC - PP" och sedan lägger till Zenith där som fjärde låter helt klart överdrivit. Visserligen har de kommit med el primero, 36000 bph etc. men nää.

Jag skulle vilja säga att de hamnar i segmentet bland blancpain, jlc, iwc, ulysse nardin, go.
 

JayJay

Rolex
De fyra som åsyftas i detta fall är: Zenith, Rolex, JLC och PP.

Anledningen är att de gör precis allt inhouse. Det är alltså schweizarnas egna definition. Dock får jag för mig att PP köper vissa delar av JLC (är absolut inte säker på detta men vet att jag läst det någon stans tidigare).
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar Zenith egentligen. Men de modeller jag testat landar för mycket i att vara för sportiga för att vara dressare och för dressiga för att vara sportisar. Men snygga är många av deras modeller IMO.

Denna var den senaste jag hade:

image.jpg


Fast jag vete sjutton om de idag tillhör någon sorts topptillverkare annat än på historiska meriter. De skulle nog behöva lite hetare, mer exklusiva breddmodeller i sådana fall. ;)
 

Isodor

Audemars
"Legendariska" utverk i form av El Primero. Trevliga att se från baksidan.

Nya ser man ju inte så ofta. Dåligt andrahandvärde för den som flippar...

Rätt dyra att serva pga fint urverk..

Striking 10th hade jag lätt kunnat tänka mig..
 

Sputniq

Panerai
Jag tycker att Zenith gör mycket vackra klockor, står hört upp på önskelistan. Striking 10th ska vi inte ens börja prata om... :hungry:
 

emilarne

Cartier
Jag kan tycka att det är det mest underskattade märket, ruggigt fina dinkor med attraktiva andrahandspriser... :D Oattraktiva servicekostnader dock :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade gärna ägt en Zenith, men inte vilken som helst. De verkar ha många fina modeller och el primero-urverket har ju varit hyllat sedan det kom. Så pass hyllat att de skriver ut "el primero" på urtavlan, vilket förvirrade mig lite i början.
Läser man på deras hemsida så verkar det som om det ligger en hel del tid bakom ett sådant urverk. Testat i 1000 timmar och justerat i 6 positioner, eller vad det nu står.

Jag gillar att de har en hel del modeller med retrostuk och att de vågar köra på färger och sunburst-tavlor utan att det för den sakens skull blir för mycket och tacky. Läser man recensioner från andra forum så är de enbart positiva.
Jag återkommer med mer intryck i eftermiddag. ;)

Var får ni detta med höga servicekostnader ifrån?
Kollar man priserna på Zeniths hemsida så verkar de flesta ganska billiga att serva.
 

Isodor

Audemars
yonsson
Nymans och Krons UR som var AD för Zenit hade på deras hemsida att service av el primero kostade ca 8900:- förut.

De tog bort för ett par månader sedan på servicelistan, oklart varför ..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
yonsson
Nymans och Krons UR som var AD för Zenit hade på deras hemsida att service av el primero kostade ca 8900:- förut.
De tog bort för ett par månader sedan på servicelistan, oklart varför ..

De servar inte Zenith längre. Enligt Zeniths hemsida kostar en standard el primero 300chf = 2200kr att serva (för en liten service) och då ingår frakt tillbaka. Nymans ur är fan inte kloka.

Källa:
http://www.zenith-watches.com/en_en/services/maintenance-rates
 

Isodor

Audemars
yonsson

Bra att du har listat ut så fler kan ta del utav den informationen, visste inte det själv.

En eventuell idé var att eftersom Nymans-koncernen var enda AD för Zenith i Sverige kan man ta ut vrakpriser... ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En eventuell idé var att eftersom Nymans-koncernen var enda AD för Zenith i Sverige kan man ta ut vrakpriser... ?
Man kan ju i alla fall konstatera att det som kund inte är lätt att hitta alternativ. Speciellt när de säger att man som kund inte själv kan skicka klockan till ett service-center, vilket man faktiskt kan.

Hm betyder det att de även inte är AD för zenith längre? Eller kan man vara AD men inte serva?

De är AD, men de servar inte längre. Misstänker att de hade en auktoriserad urmakare som slutat. Det är väl inte en helt vanlig certifiering.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju i alla fall konstatera att det som kund inte är lätt att hitta alternativ. Speciellt när de säger att man som kund inte själv kan skicka klockan till ett service-center, vilket man faktiskt kan.



De är AD, men de servar inte längre. Misstänker att de hade en auktoriserad urmakare som slutat. Det är väl inte en helt vanlig certifiering.
Exakt men då försvinner ju den sista anledningen till att handla av nymans, de var mycket noga med att påpeka att jag skulle köpa min zenith av dem och inte av AD utomlands!

Kan vi inte få forumsponsor att bli zenith AD?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Menar att när jag var inne och pratade med dem och lade korten på bordet och sa att jag hade hittat klockan 8k billigare hos AD i Spanien och frågade om de kunde minska det gapet en aningen så var det ej möjligt och de började prata om att de skulle ta ut en avgift för att serva om klockan var köpt utomlands och var rent ut sagt allmänt otrevliga..
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Enligt zenith hemsida så finns ingen AD i Sverige. Men nymans har ju klockor och priser på sin hemsida. Whats up wit dat?
 
Topp