• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith

Dreidekker

Breitling
image.jpg
Hej
Idag har jag fått den här Zenithklockan av min pappa. Han har själv fått den av sin fru som hade den efter sin far så jag utgår från att den har några år på nacken.
Men nu undrar jag vad det är för klocka, modell etc.
Någon som kan hjälpa mig med det?
Med vänlig hälsning,
Lars

Nu har jag tagit bort så man ser numren.
4405047, står det på urverket.
På baksidan står det: 612307
 

Bilagor

  • F250E2DF-AB19-4D03-9D15-8857A80A19CA.jpeg
    F250E2DF-AB19-4D03-9D15-8857A80A19CA.jpeg
    178.7 KB · Visningar: 64
  • 54376B6F-277B-4D18-84E3-7E1B38672EA2.jpeg
    54376B6F-277B-4D18-84E3-7E1B38672EA2.jpeg
    171 KB · Visningar: 63
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Hej
Idag har jag fått den här Zenithklockan av min pappa. Han har själv fått den av sin fru som hade den efter sin far så jag utgår från att den har några år på nacken.
Men nu undrar jag vad det är för klocka, modell etc.
Någon som kan hjälpa mig med det?
Med vänlig hälsning,
Lars
Jättwfin, jag gillar Zenith. Men för att ge mer info om den behöver iaf jag mer info från dig i form av bilder, nummer och bild på baklocket osv. Kan du öppna baklocket själv flr det är nog där man får mest info :) Jag gissar iaf på 50-tal och Cal. 135 ( hoppas cal 135 då dwt är jättefint och eftertraktat. Det har en ovanligt stor balans bl.a. för bättre tidshållning).
 

Fadershan

Patek
Schysst present förresten!! Kanonfin klocka med kul affektionsvärde samt att det kan vara liten doldis i värdet tror jag! :) Ska bli kul och få veta mer, finns säkert någon här som kan avslöja mer än jag om denna! :)
 

ConElPueblo

Panerai
Du skylder din pappa øl... Mange, mange øl.

Som @Fadershan skriver, er det sandsynligvis en cal. 135 - det er et af de mest eftertragtede chronometerreferencer, så det er en meget flot gave :)
For at sige mere, skal du have taget et bedre billede (lige på!) af tavlan og flere billeder af boetten - og vigtigst af alt, så skal du til en urmager og have åbnet uret, og have billeder af urverket samt indersiden af bagboetten. Der står de ting, der er vigtige.

Læg mærke til, om länken har gnavet i urets horn, det er ikke usædvanligt med flex-länker. Hvis der er mærker efter länken, så få den af uret!
 

Dreidekker

Breitling
Jättwfin, jag gillar Zenith. Men för att ge mer info om den behöver iaf jag mer info från dig i form av bilder, nummer och bild på baklocket osv. Kan du öppna baklocket själv flr det är nog där man får mest info :) Jag gissar iaf på 50-tal och Cal. 135 ( hoppas cal 135 då dwt är jättefint och eftertraktat. Det har en ovanligt stor balans bl.a. för bättre tidshållning).

Hej
Jag har uppdaterat mitt inlägg med bilder och mer info. Vill du titta på det?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det ser mycket riktigt ut som det är en kaliber 135 som sitter i den, kul och stort grattis!
Dessa klockor var byggda som observatorie klockor (astronomi) som krävde noggrann tidsangivelse. Klocktillverkarna tävlade även med varandra om att ta fram noggrannaste klockorna.
Din är i 18k guld dessutom. Den är värd väldigt mycket mer än en vanlig gubb guldklocka, 35 tusen, 50 eller kanske ännu mer? Inte uppdaterad på prisnivån men här är en liknande som gick nyligen. Nere på kontinenten bringar dom större pengar som jag förstått;
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3287/vara/1383533

https://monochrome-watches.com/case-study-chronometer-zenith-calibre-135/
D6751069-7518-464D-B7BE-0C1A5FC1AE40.jpeg
 

Dreidekker

Breitling
Det ser mycket riktigt ut som det är en kaliber 135 som sitter i den, kul och stort grattis!
Dessa klockor var byggda som observatorie klockor (astronomi) som krävde noggrann tidsangivelse. Klocktillverkarna tävlade även med varandra om att ta fram noggrannaste klockorna.
Din är i 18k guld dessutom. Den är värd väldigt mycket mer än en vanlig gubb guldklocka, 35 tusen, 50 eller kanske ännu mer? Inte uppdaterad på prisnivån men här är en liknande som gick nyligen. Nere på kontinenten bringar dom större pengar som jag förstått;
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3287/vara/1383533

https://monochrome-watches.com/case-study-chronometer-zenith-calibre-135/
D6751069-7518-464D-B7BE-0C1A5FC1AE40.jpeg
Tack för informationen. Det är kul att veta att det är en kvalitetsklocka. Får väl använda den på helgerna etc. Vågar inte ha den på mig till vardags.
 
Topp