• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zodiac Aerospace GMT

Maro

Audemars
Hej

Efter ett par dagar med tjat om att få tag på ett nummer att spåra ett paket från Spanien så dök paketet plötsligt upp i brevlådan idag.

Klockan det rör sig om är en Zodiac Aerospace GMT från 60talet? Och verkar vara i fint skick. Den måste skickas på mommangen till närmsta service då den tappar för mycket tid.

Behöver hjälp av er med en sak, det är länken som jag tror är en "rivet" som måste fixas! Någon som har tips på hur man gör? Hur kortar man en sådan länk?

Nu kommer lite bilder och längst ner en på länken.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Nu tar jag helg och rengör lite länk!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är länken märkt med tillverkare? Påminner starkt om Rolex/Gay Freres-länkarna. Det är en vikt/böjd bladfjäder som är bruten i den fjädrande länken. Kan tänka mig att dessa är svåra att få tag på. Har en här hemma i en länkbit men den har jag själv kvar som reserv. Antingen letar du upp lösa länkbitar eller så kollar du med någon som kan fixa, typ McGyver eller M. Young. Det sista alternativet är väl att låsa länkbiten med en solid bit så den inte flexar alls. För att korta länken böjer man upp länkbitarna, precis som på en rolexlänk.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hej

Efter ett par dagar med tjat om att få tag på ett nummer att spåra ett paket från Spanien så dök paketet plötsligt upp i brevlådan idag.

Klockan det rör sig om är en Zodiac Aerospace GMT från 60talet? Och verkar vara i fint skick. Den måste skickas på mommangen till närmsta service då den tappar för mycket tid.

Behöver hjälp av er med en sak, det är länken som jag tror är en "rivet" som måste fixas! Någon som har tips på hur man gör? Hur kortar man en sådan länk?

Nu kommer lite bilder och längst ner en på länken.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Nu tar jag helg och rengör lite länk!
Den är stentuff :p
 

Maro

Audemars
Är länken märkt med tillverkare? Påminner starkt om Rolex/Gay Freres-länkarna. Det är en vikt/böjd bladfjäder som är bruten i den fjädrande länken. Kan tänka mig att dessa är svåra att få tag på. Har en här hemma i en länkbit men den har jag själv kvar som reserv. Antingen letar du upp lösa länkbitar eller så kollar du med någon som kan fixa, typ McGyver eller M. Young. Det sista alternativet är väl att låsa länkbiten med en solid bit så den inte flexar alls. För att korta länken böjer man upp länkbitarna, precis som på en rolexlänk.

Ja iallafall i claspen står det Zodiac.
Aha, kanske är värt att någon kollar på den och inte bara monterar bort den! Mr McGyver är informerad fast inte om länken:)
Tack för hjälpen då finns det iallafall lösningar ifall jag inte hittar en ersättningsfjäder!
 

Galaxy

Rolex
Grattis! :) Zodiacs vintagedinkor är verkligen grymma. De borde återhämta inspiration därifrån, gillar inte de lite halvfyrkantiga boetterna de gör nu lika mycket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt cool! Ett alternativ är ju att köra den på ett tidsenligt gummi.
 
Topp