• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ZODIAC Sea Wolf re-edition 39mm

Hårda fakta:

Diameter boett: 38mm
Diameter Bezel: 39mm
Tjocklek Boett: 12,5mm
Krona bygger: 2,5mm
Bredd bandhorn: 20mm
Bredd länkapänne: 16mm
Bezel: 120 klick Unidirectional
Tjocklek länk: 3mm
Glas: AR Saffir
WR: 200m
Krona: Skruvad
Verk: STP1-11 automatic
Tidavvikelse: + 1-2 sek/dygn
Gångreserv: 44h
Juveler: 26
Verkets inspiration ;D : ETA 2824

Ok det är nu det händer! Nu ska Zodiac ta sig tillbaka in i värmen. Kanske inte finrummet, men den legitima sfären. Jag har ett automatiskt verk därför finns jag. Och trots några modeller med automatiska verk under senare år har de liksom vägrar klia den allmänna klådan. Varför har de envetet undvikit att producera klockan som i princip ÄR deras historiska berättigande. Ja, vem vet. Juridiskt tjafs om rättigheterna har varit en av spekulationerna. Men vem bryr sig egentligen...

Jag har ju mitt speciella förhållande till Zodiac. Med en särskild vurm för fulåren under Fossils flagg. Har aldrig övervägt en Sea Wolf av äldre snitt med anledning av den fjösiga storleken. Har ägt några av quartzvarianten från sent nittiotal och gillat den. Den är 40mm med 22mm:ers bandhorn och i mitt tycke underbara dimensioner. Så jag går nog i detta med coolare inställning än man kan tro.

Å så sitter man där i bilen och pulveriserar ännu en kartong med utländska poststämplar. Och där är den. Zodiacs frälsare. Och jag tänker... Ja helt ärligt tänker jag: KUK! Den är för liten... Det här kommer inte att funka.
Sedan ska jag spänna på den runt armen och möter för första gången min nemesis. Vad heter denna typ av spänne? Inte vet jag. Men det borde bara ha fått dö och vila i historien. Det finns en anledning att ingen gör dem längre. De suger. Och helt ärligt... 16mm över spännet. KUK! Det här kommer aldrig att gå.
image.jpeg

Ja, ja. Jag har provat den och den går säkert att sälja. Där har vi kontentan av våra första fem minuter tillsammans.
Sedan hänger den till sig under veckan. Hysteriskt mycket på jobbet och det blir inte ens av att jag tar mig till klockrummet och byter till min trotjänare 7005:an.
image.jpeg


Så två veckor senare. Vad är det här? Alltså den står med ett ben i förr och ett i nu. Storleken är aktualiserad. Jubileelänken är ett mystiskt val. Förekom aldrig på originalet utan var en del av Dot-Tag Heuer-klon-eran. Att ha en slät krona är nytt och lite tråkigt.
image.jpeg

Glaset i boettlocket vidrigt och historielöst. Så spännande är knappast verket. Glas i boettlock är för mig lika stilfullt som att inte sprätta bort tagen från kostymärmen. Barockt!
image.jpeg

Tavla och Dauphinvisare snyggt förvaltat. Verket är en dröm. Inte COSC-at men väl inom marginalerna visar det sig. Stressar sig ca en sekund per dygn. Men det som jag tydligt ser jämfört med mina övriga Zodiac (Ful-Zodiacs) är att AR saffir lyfter intrycket ordentligt. För chassi och länk ÄR lika välbyggda på exempelvis min 7005:a. Så den känns som en riktigt fin klocka. Spontant jämför jag den med den Tudor Glamour jag bar en del. Så för 1200 dollar får du lite historia, lite nytt och en bra klocka. Och det där spännet då? Ja du... Helt jävla hopplöst. Enda direkta svagheten. Så var det med det. Keeper? Ja, det tror jag. Men inte ett absolut ja idag.
image.jpeg
 
Bra skrivet men vi kräver fler bilder :)
Och jag känner nog som du säger cool och trevlig men skulle den få stanna i klocklådan speciellt länge? Eller hamnar den på säljlistan när nåt nytt dyker upp ....
 

Sorubim

Audemars
Tack för en intressant recension.
Finns den att köpa med gummi? (Länken verkar ju inte vara mycket att hänga i julgranen ;)) Skulle vara kul att se lite wristshots också.
 
Bra, ärlig recension!
Lätt att man förskönar när man är fanboy;)
Det där spännet... Wtf
Kör på tropic, kommer bli kungligt!
Visst är det mystiskt. Trodde det skulle segla upp någon mögeldiggare och försvara greppet med spännet. Jag misstänkte att jag behövde lite utbildning i ämnet men ännu ingen riddare av keeping it true.
 

vonhall

Rolex
Skitkul att det ramlar in lite udda klockor! Tyckte först att den såg tråkig ut. Men när klockan fick på sig Natot så blev det en helt annan klocka. Blev helt enkelt väldigt bra resultat :snaphappy:
 
Ok, ett litet tillägg. Jag flippade den efter några veckor ihop. Sedan kom ångern krypandes. Vafaen!!! Den var ju jävligt rätt på så många sätt. Sedan lyckades jag få tillbaka den via ett smärtsamt byte. Och nu är vi bästa kompisar. Det här är en riktigt cool klocka. Jag har till och med förlåtit spännet och börjat se viss charm i det. Plus att fjädringen i spännet gör den till den bekvämaste klockan på länk jag någonsin burit.

Men när jag kollar in dem vita varianten undrar jag om det ändå inte är den optimala versionen.
 
Topp