• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ZWG - Zero Watch Guy

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
ZWG kan man ju inte vara...

Hoppas man får till en sådan där trevlig tråd här där man får i stort sett förslag på alla klockor som är värda att kolla in. Posta gärna bilder osv.

Lite info, jag har just nu ingen klocka alls!?!? Hur är detta möjligt?

Jag gled runt nöjdast i världen med en Milgauss, Jaeger Master Calendar och en Hulk! Det är då man nöjt postar i trippeltråden och säger till frun att allt är lugnt, inre klockhjärtat är stilla. Tänker inte på något nytt, nejdå...

En dag får man helt plötsligt sinnesförvirring och tänker att om man säljer JLC o Milgauss kan man kanske köpa något annat? Hulken måste ju få stanna för det är ju... en Hulk!

Några veckors ångest över att tanken är väckt fortlöper utan att något görs åt saken.
Börjar smått erkänna för frun vad som är på gång och hon tar det som en riktigt god fru (som dessutom bär Panerai), sätt ut annons säger hon och det gjorde jag. Milgaussen och JLC sattes ut.

Problemet i huvudet var vad som skulle köpas, här kanske det kan vara bra att lista vad som passerat hos denna klockidiot.

116040 Sub
Omega planet ocean Chrono
Panerai 320
Svart Explorer 2 42mm
Blå Milgauss
JLC master calendar
Submariner Hulk

Kunde inte riktigt komma på vad som skulle köpas, hittade Nymans begagnade AP 15703 som jag helt plötsligt blev supersugen på men räknade inte med att sälja så fort och att budgeten av försäljning nådde inte riktigt upp i AP priset så det kändes lite segt. Hade några funderar kvällar sen slog jag till, Hulken sattes också ut till försäljning!

Trodde inte saker skulle säljas inom en snar framtid utan tänkte att jag hinner hitta något innan klockorna blir sålda. Watchout eventet var inplanerat och tänkor ha hulken där och se nöjd ut. Så blev det inte...

Allt blev sålt på ca 1 vecka! Panik!

Åkte till Stockholm och gjorde 2 trevliga f2f affärer och skickade iväg hulken, sen dränkte man sina sorger och gick till Watchout med min frus 36mm Rolex som jag snällt fick låna.

Nu till tipstrådens syfte, lite tips tack!

Här kommer de som jag är inne på just ju, de sträcker sig lite grann upp och ned i budget men de är alla möjliga på ett sätt eller ett annat!

Rolex 116515, Chocolate dial. Så snygg men kan man glida runt med denna som en daglig klocka?

9A3410F2-C504-44B1-AD8A-408DC7AE7810.jpeg


Nya WG Daytona på gummi, jag gillar gummi!
36A8D4A7-C3C8-4454-A7C9-1C2F7237F13A.jpeg

AP15300, bra storlek, bättre än 15400?

900FDFB3-35E6-42F7-B2E0-CD7B70D6781D.jpeg


Ap15400, nyare modell, sämre än 15300, för stor för mig kanske?

760E06B4-1087-43F0-A8BE-E38356573A99.jpeg


Ska man bita i det pris sura äpplet och dra till med en av 116500 varianterna så har man fått det gjort?

D21F7AE2-8CEF-48F3-AAF0-9E55B169AD91.jpeg


Ska man bara ge upp allt och verkligen satsa på ett kort... Patek... Når inte upp till en Nautilus, får bli Aquanaut i såfall.

DE06A118-8E68-4DEB-A53F-69DFA432ACF3.jpeg


AP Chrono finns ju också, mycket trevlig sak... Värd prisskillnad från 15400, tveksamt.... Provade Panda varianten hos Nymans och den är trevlig.

819C0830-3A7B-4B46-ACCA-981AACF9AFCB.jpeg


Till sist en liten glidare som växer hos mig, en Day-Date helt enkelt, Rose med rodium tavla, enkel, 36mm som passar mig ganska bra, tidlös.

A8483003-682F-47D8-8D75-FBC5C1EC2FAA.jpeg


Tanken är att om en av klockorna hamnar lite i den lägre skalan på budgeten så köper jag en annan klocka också, typ en vanlig Speedmaster eller liknande beroende på vad som inhandlas. Är lite Panerai sugen också men är inte sugen på att lägga hela budgeten på en värsting Panerai.


Så nu.... alla tips mottages med glädje! Något som har missats i denna prisklass, någon rolig kombo som är möjlig med budget osv osv, bara tipsa på.

Jag kommer att posta när jag har varit och provat och återkommer med funderingar och uppdateringar!
 
Senast ändrad:

Snårtas

Rolex
Hehe. Vi ska alla den vägen vandra. Bra start på eländet förresten

Patek måste provas, Aquanaut är grym. Men det är inte en 5711, eller 5712. Så du lär inte bli nöjd där heller. Men det kanske inte är meningen?

Jag slår ett slag för nya daytonan i YG, med keramisk ring. Lite mer allround än rosé. Ja, den funkar som "varje-dag-klocka"!
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Hade valt antingen Aquanauten eller Day Date på presidentlänk då de är mina två grails.
Men en stål Daytona med vit tavla är inte helt fel det heller :)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hehe. Vi ska alla den vägen vandra. Bra start på eländet förresten

Patek måste provas, Aquanaut är grym. Men det är inte en 5711, eller 5712. Så du lär inte bli nöjd där heller. Men det kanske inte är meningen?

Jag slår ett slag för nya daytonan i YG, med keramisk ring. Lite mer allround än rosé. Ja, den funkar som "varje-dag-klocka"!

Du är medskyldig till hela den här resan :)

Nya Daytona är intressant, vet inte hur jag känner riktigt för Nautilus. Har iofs aldrig provat men den har aldrig lockat lika mycket som Aquanaut, är förtjust i helheten på den med gummit osv, känns verkligen som en allround klocka. Ungefär som typ.... en Daytona på gummi. Du ser vilka bekymmer man kan ha :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En bättre begagnad Royal Oak är mycket intressant, delvis pga av att om jag köper till rätt pris blir det hyfsat mycket över till ett klock köp till och jag slipper den enormt jobbiga sitsen OWG som bara är marginellt bättre än ZWG :)
Ja, alltså royal oak är aldrig fel. Designklassiker. Moderna sportklockans mamma.

Sen kan du komplettera med en semester dykare eller kronograf :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med dina armar så hade jag kollat på AP15450 eller aquanauten som sitter mindre på armen. Allt annat du nämner blir för stort. DDn funkar väl den med men det är en helt annan klocka än resten som du verkar vara sugen på.
 
Topp