• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är ni klocksamlare?

Strindberg

Patek
2-Faktor
En kompis frågade mig en klockrelaterad grej och avslutade med "...du som är klocksamlare".

När är man det egentligen? Jag skulle inte beskriva mig som det, men kanske är jag det ändå? Var går gränsen, är det antal, kvalitet, tid/pengar nedlagt i samlingen eller något helt annat som styr?
 

Apansson

Torpare
Nej! Jag har två klockor, absolut ingen ambition att äga fler, ambitionen är snarare att enbart bara bära en.
Jag skulle säga att man är samlare när man har så många klockor att det blir några som ständigt får ligga och sällan används. När man köper något bara för att "äga" och inte för att använda. Luddigt kanske, men svårdefinierat antar jag. :)
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Använder klockorna jag har (3st för dagen)
Har haft 10-12 som mest i samlingen. Då var det en samling. Med 3 klockor vill jag inte kalla mig för samlare. Med 10+ kanske jag var en samlare. Önskar att jag var en samlare igen.....
 

Babinus

Cartier
Ordet "samlare" är väl som ordet "bra". Det står i varje betraktares ögon och beror på vem man jämför sig med. Jämfört med många anses säkert även jag vara en samlare, men med bara fem, rätt billiga och ospännande klockor, känner jag mig definitivt inte som en samlare. Snarare en som är mer intresserad av vad andra har, utan att vara tillräckligt motiverad för att skaffa själv.

Sedan kan ju riktiga samlare skilja sig åt riktigt också. Vissa samlar bara samma märke. Andra samlar allt möjligt mellan himmel och helvete. Rätt kul att båda sorter finns, enligt min åsikt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du om någon är väl det av rang, tycker du har vunna auktioner och nya klockor mest hela tiden haha :)
Försöker dra ner på det och jag har inte trålat auktionsiterna på ett tag nu. Faktiskt sålt något också. Men jag har problem att sälja klockor som jag gillar men inte använder, så jag är nog lite samlare allt. Som tur är finns det alltid de som är värre.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Försöker dra ner på det och jag har inte trålat auktionsiterna på ett tag nu. Faktiskt sålt något också. Men jag har problem att sälja klockor som jag gillar men inte använder, så jag är nog lite samlare allt. Som tur är finns det alltid de som är värre.

Just att sälja ur jag inte använder men ändå vill ha är fan det svåraste...
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag köper klockor, använder dem ett tag, rustar upp dem och säljer dem. Vissa stannar, andra får nya ägare. Så samlare? Nja, lite kanske. Jag ser mig mer som ett resandefolk i klockvärlden.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Nej, jag är ingen klocksamlare. Och jag vet inte om jag vill bli det heller. En del av mig vill ha kanske 10 st riktigt bra klockor. En annan del vill ha en eller två klockor som täcker alla behov. Svårt det det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En kompis frågade mig en klockrelaterad grej och avslutade med "...du som är klocksamlare".

När är man det egentligen? Jag skulle inte beskriva mig som det, men kanske är jag det ändå? Var går gränsen, är det antal, kvalitet, tid/pengar nedlagt i samlingen eller något helt annat som styr?
Du har ju en hel låda bara med gammal skit som inte fungerar. Skulle snarare säga att du är en hoarder. :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tycker man samlar klockor när man har flera klockor som svarar mot samma behov utan egentlig anledning. Har du 3 dykare? Då är du samlare. Har du en dykare, en dress och en racing? Då är du inte samlare.
 
Jag är nog det. Kanske 15klockor nu varav jag använder en eller två. Har velat sälja nästan alla o köpa en lite finare dyrare men så svårt att skiljas från dom där man en gång suktat efter och inskaffat..
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Klockberoende: japp
Klockköpare: japp
Klockflippare: japp
Klocksamlare: inte ännu...men jobbar på det
 

Daytona96

Rolex
Jag måste nog säga att jag är en klocksamlare, eftersom jag har över 10 klockor och jag använder typ bara hälften av dem.
 

Snacklock

Omega
Från Svenska akademiens ordbok

SAMLA
1)med avs. på skilda föremål l. skilda delar l. mängder av ngt: föra samman (på en plats l. ien hög l. ett förråd o. d.) l. plocka ihop l. lägga tillsammans (i en behållare o. d.) l. (undan för undan) tillvarata l. spara l. hopa l. ackumulera l. skaffa ett förråd av; med avs. på vätska o. d.: låta uppfångas l. rinna ihop (i en behållare o. d.); med avs. på ägodelar l. pengar o. d.: sammanbringa l. spara ihop (numera ofta i utvidgad anv., i fråga om förvärv av en undan för undan ökad mängd av värden; jfr e; med avs. på odlade produkter äv. närmande sig bet.: skörda; äv., särsk. med avs. på ljusstrålar l. eld från vapen: koncentrera; äv. med mer l. mindre resultativt obj., betecknande hög l. förråd l. förmögenhet o. d. som åstadkommes l. behållare o. d. som fylles (särsk. i sådana uttr. som samla ngt fullt av ngt); äv. (i sht i a) med objektet ersatt av bestämning inledd av prep. ; äv. med indirekt (numera företrädesvis refl.) obj.; äv. abs., särsk.: spara (ihop); äv. refl. l. ss. dep. (se d β, e o);
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hej klockvänner! Hmm, jag måste ha minst 2-4st att kunna växla mellan. Men använder inte alla. Långt ifrån... Skulle kalla mig intresserad.

Klassas väl som samlare eftersom jag kallar er klockvänner haha
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tror din vän menade entusiast/WIS,men använde klocksamlare som substantiv kanske?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nää, är nog ingen nån samlare. Gillar att använda mina klockor.. De som ligger och skräpar får gå...
 
Topp