• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag hade hoppat över denna. Om jag tittar på bilderna så ser det ut som om klockan är ett hopkok av andra Speedmasters. Endast baklocket är pre-moon, övrigt verkar komma från Speedy´s efter 1998. Men nu går jag bara efter bilderna och jag är ingen expert.
Ja, kan konstatera att det är en servicetavla, nya visare, krona och knappar. Samt en nyare och felaktig länk.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag hade hoppat över denna. Om jag tittar på bilderna så ser det ut som om klockan är ett hopkok av andra Speedmasters. Endast baklocket är pre-moon, övrigt verkar komma från Speedy´s efter 1998. Men nu går jag bara efter bilderna och jag är ingen expert.
Blir en snabb retur och sedan en nyare 3570 alt sprillans ny. Även om det är kul med vintage så går jag nog på säkerhet i detta fall.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte slå till på en ny speedmaster. Jag stödjer gärna svenska ADs men den listar ju rätt högt och det sägs ju att "ingen betalar fullpris på Omega"...

Vilket pris är rimligt att betala från svensk AD?
 
Köpte en sproilans igår :)
WP_20160207_09_43_50_Pro_LI.jpg
 
Jag tänkte slå till på en ny speedmaster. Jag stödjer gärna svenska ADs men den listar ju rätt högt och det sägs ju att "ingen betalar fullpris på Omega"...

Vilket pris är rimligt att betala från svensk AD?

Kul, men vilken modell är det du funderar över ? Speedmaster är en kollektion av klockor (likt Seamaster, De Ville och Constellation) som består av uteslutande kronografer så det finns flera hundra olika modeller i produktion om man väger in olika alternativ för tavlor, länk etc.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:
Har alltid undrat vad Sjöhästenmärket är för något. Så, vad är det?

Sjöhästen pryder de flesta Seamaster-klockor sedan år 1958 (dock har det blivit mindre vanligt de senaste åren då Omega börjat med glasbaksidor - antar att de prioriterar annat på det begränsade utrymme som nu finns tillgängligt - jämför exempelvis PO 2500 och 8500) som en symbol för att klockan är vattentät.

Ursprunget finns hos havsguden Neptunus vars vagn drogs av sjöhästar med skyddande sköldar (vilket Omegas sjöhäst också har). Designen skapades av Jean-Pierre Borle i mitten av 50-talet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Kul, men vilken modell är det du funderar över ? Speedmaster är en kollektion av klockor (likt Seamaster, De Ville och Constellation) som består av uteslutande kronografer så det finns flera hundra olika modeller i produktion om man väger in olika alternativ för tavlor, länk etc.

Vänligen
Forumets undersköterska

Aha, jag kunde nog varit tydligare. Jag menade den klassiska speedmaster moonwatch (42 mm, manuell).
 

Knypplarn

Cartier
Hur kraftigt polerad är denna?
http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-pv-76582.html (Klicka på bilden i länken för att få upp större bilder utan texten som skymmer)
1250_001_front.jpg
Tycker fortfarande deras bilder är riktigt kassa, den vita bakgrunden gör att konturerna ser otroligt retuscherade ut och det är svårt att få en uppfattning om klockans form. Min helt oproffesionella åsikt utifrån bilderna är att boetten ser okej ut i formen men är väldigt blank, lite för blank för att vara en klocka från 68/69.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Tycker fortfarande deras bilder är riktigt kassa, den vita bakgrunden gör att konturerna ser otroligt retuscherade ut och det är svårt att få en uppfattning om klockans form. Min helt oproffesionella åsikt utifrån bilderna är att boetten ser okej ut i formen men är väldigt blank, lite för blank för att vara en klocka från 68/69.
Tack Knypplarn! Vacklar konstant mellan (efter ett besök hos urmakaren) behålla den och tänka att den är rätt okej för priset eller att skicka tillbaka den och lägga 5-6k till på en nyare.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Skulle tro att säljaren blir rätt nöjd för det han får för en klocka som legat i en låda de senaste 40 åren. :)
 

Icaras

Rolex
Det borde han/hon verkligen bli.
Hade säljaren hade kunnat göra en bättre affär genom att göra iordning den före försäljning?
Nä skulle inte tro det. Låt säga att en rejäl fix av den klockan hos en urmakare skulle gå på 7k skulle han alltså troligtvis behövt sälja den för 37k på tradera, något som aldrig skulle hända om det inte av en 321 förstås. Tycker redan att priset är vad den skulle kosta fullt fungerande, men någon vill uppenbarligen ha den till varje pris (förutom visarna kommer den onekligen vara grym efter en uppfräschning) :)
 
Topp