• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🔩 Visa era lume-shots

Becs9310

Omega
2-Faktor
Hur laddar ni lumen under vintern? Min Ă€r helt död. Är aldrig ute i solljus. Ska bli fint med semestern snart sĂ„ man fĂ„r testa den ordentligt pĂ„ nya klockan. 😎
Jag köpte en rĂ€tt billig ficklampa pĂ„ amazon som hade bĂ„de UV och vanlig ledlampa som med UV-funktionen laddar upp lumen pĂ„ nĂ€stan nolltid 😄
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
IMG_2200.jpeg


HĂ€r kommer ett litet bidrag. Lovar pĂ„ bĂ€ttre nĂ€sta vecka nĂ€r det blir utlandssemester. 😎
 

S-B

Breitling
2-Faktor
Är det kosher att diskutera lume hĂ€r utan att bidra med en lumeshot? đŸ«Ł
Kollade iallafall pÄ denna videon inatt. Förövrigt grymt intressant video om man vill ha lite hantverkar-ASMR. Men till frÄgan;


Vid lÀnkad tidpunkt jÀmför han luminosciteten pÄ en Speedmaster och klockan i frÄga, en urgammal Pepsi. MÀts med en GeigermÀtare. Jag kan 0 om fysik. 0 om strÄlning m.m. Men torde inte sÄdana utslag som visas vara "onyttiga" att ha runt armen under en livstid?

Med viss risk för att lÄta som en foliehatt sÄ bör nÀmnas att jag mer eller mindre Àr elektrifierad till fullo. Cykel med elektroniska vÀxlar, Garmin-klockor m.m. SÄ har vi den disclaimern ur vÀrlden!
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Är det kosher att diskutera lume hĂ€r utan att bidra med en lumeshot? đŸ«Ł
Kollade iallafall pÄ denna videon inatt. Förövrigt grymt intressant video om man vill ha lite hantverkar-ASMR. Men till frÄgan;


Vid lÀnkad tidpunkt jÀmför han luminosciteten pÄ en Speedmaster och klockan i frÄga, en urgammal Pepsi. MÀts med en GeigermÀtare. Jag kan 0 om fysik. 0 om strÄlning m.m. Men torde inte sÄdana utslag som visas vara "onyttiga" att ha runt armen under en livstid?

Med viss risk för att lÄta som en foliehatt sÄ bör nÀmnas att jag mer eller mindre Àr elektrifierad till fullo. Cykel med elektroniska vÀxlar, Garmin-klockor m.m. SÄ har vi den disclaimern ur vÀrlden!

Tritium Àr helt ofarligt sÄvida du inte andas in det eller pÄ annat sÀtt fÄr i dig det i din kropp. Den största delen av strÄlningen frÄn tritium kommer i form av beta-strÄlning, denna strÄlning har vÀldigt svÄrt att penetrera material och kan inte ens ta sig igenom skinnet och Àn mindre glas och boett i en klocka.

Radium Àr mycket farligare Àn tritium. Den har mycket lÀngre halveringstid Àn tritium och nÀr det bryts ner kan det bildas radongas. Vill inte överdriva, har sjÀlv en radiumklocka som jag anvÀnder nÄn gÄng dÄ och dÄ men det Àr kanske inte nÄt man ska ha pÄ sig varenda dag. Lite som att dricka sprit, nÄn gÄng dÄ och dÄ Àr helt OK men att göra det hela tiden kan vara onyttigt.
 
Topp