• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då var det igång!
B5A1D373-64DA-4247-9552-F658DCD317EC.jpeg

CB42FFFF-D0FA-4E49-92EF-404E0E8C34FB.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Dagar som dessa är man ju grön av avund på alla som fått i båten.
12/5…..bara att hålla ut tills dess.
 

Edin

Panerai
Dagar som dessa är man ju grön av avund på alla som fått i båten.
12/5…..bara att hålla ut tills dess.

Gick förbi bryggan i morse och jag är då inte avundsjuk. Låg skare runt bryggan så det får allt bli lite varmare för mig. Siktar på Maj jag.
Men det ska sägas att det inte är fy skam att köra båt på vintern när vädret är på topp. Kastade i båten på mellandagarna för ett par år sedan och det var riktigt magiskt!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För ett år sedan snackade jag med en seglar-entusiast som hade båten i året om. I södra Stockholms skärgård ska det enligt honom vara öppet vatten även på vintern. En entusiast utan dess like!
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
För ett år sedan snackade jag med en segelentusiast som hade i båten året om. I södra Stockholms skärgård ska det enligt honom vara öppet vatten året om. En entusiast utan dess like!
Bor i Nynäshamn och det är länge sedan det var is in i stora hamnviken. De mindre kan det dock bli is i men det är inte så den ligger konstakt med dessa vintrar...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bor i Nynäshamn och det är länge sedan det var is in i stora hamnviken. De mindre kan det dock bli is i men det är inte så den ligger konstakt med dessa vintrar...
Jag gissar att den hamnen har propellrar under vattnet som rör runt? Det jag inte fick med i mitt inlägg var att han seglade hela vintern.Jag tror han låg söder om Västerhaninge. Jag tror inte han hade isolerat något speciellt men jag har fåror för mig att äldre plastbåtar står emot kylan bättre än de med balsaträ?
 

Edin

Panerai
Jag gissar att den hamnen har propellrar under vattnet som rör runt? Det jag inte fick med i mitt inlägg var att han seglade hela vintern.Jag tror han låg söder om Västerhaninge. Jag tror inte han hade isolerat något speciellt men jag har fåror för mig att äldre plastbåtar står emot kylan bättre än de med balsaträ?

Jag är inte säker men jag tror inte att dom har någon propeller eller liknande som håller hamnen isfri. Det ska dock vara en isfri hamn bitvis. Kan ha fel där men har varit så förr. Vi har gotlandsfärjan och två ytterligare färjor så minst två färjor kommer och går varje dag.
 

martaSM30

Audemars
Denna gången tog vi upp båten med mast, det gör det lite knepigare att fästa presenningen bra. Efter att Skåne-blåsten gjort sitt var det inte mycket kvar. Var idag till båten för att torka ur och tvätta bort fågelbajs :wtf:
60EACEDB-2B8A-4F53-B7F3-F90E3A9F9D7B.jpeg

Nästa år åker masten av och det blir ställning till presenningen.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Denna gången tog vi upp båten med mast, det gör det lite knepigare att fästa presenningen bra. Efter att Skåne-blåsten gjort sitt var det inte mycket kvar. Var idag till båten för att torka ur och tvätta bort fågelbajs :wtf:
60EACEDB-2B8A-4F53-B7F3-F90E3A9F9D7B.jpeg

Nästa år åker masten av och det blir ställning till presenningen.
Hyrde du deras vagga? Peder och gänget slarvade min iom de rörde om på uppställningsplatsen (grus) 😔
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denna gången tog vi upp båten med mast, det gör det lite knepigare att fästa presenningen bra. Efter att Skåne-blåsten gjort sitt var det inte mycket kvar. Var idag till båten för att torka ur och tvätta bort fågelbajs :wtf:
60EACEDB-2B8A-4F53-B7F3-F90E3A9F9D7B.jpeg

Nästa år åker masten av och det blir ställning till presenningen.
Bra båtklocka iaf! Är det missfärgningar i plasten skulle jag rekommendera oxalsyra/fälgrengöring om du inte redan har koll på det. Kört en omgång på vår båt innan polering nu och det blir verkligen vitare.

Tyvärr mycket slip/skrap för oss i år under båten. Misslyckades med bottenmålningen förra året. Men blir väl ett försök till med bottenfärg direkt på epoxylagret i år. Fungerar det inte denna gång blir det ett nytt mellanlager/primer.
0825D0E2-BF01-45D5-8648-ABC7D8A32CFF.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp