• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kanske även auktoriserade handlare, men de bör tänka sig för mer på marknaden framåt.
Som person med insyn i braschen kan jag tyvärr meddela att de auktoriserade är precis lika kortsiktiga och exporterar friskt för att tjäna snabba pengar. Att man missar återkommande kunder, inbyten....ja det struntar man i för den aktuella månaden ser ju bra ut då.
 
Som person med insyn i braschen kan jag tyvärr meddela att de auktoriserade är precis lika kortsiktiga och exporterar friskt för att tjäna snabba pengar. Att man missar återkommande kunder, inbyten....ja det struntar man i för den aktuella månaden ser ju bra ut då.

Risken är att man kommer få lida för det i ett senare skede. Man tänker sig att auktoriserade handlare borde ha ett större perspektiv i åtanke än kortsiktiga vinster.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Risken är att man kommer få lida för det i ett senare skede. Man tänker sig att auktoriserade handlare borde ha ett större perspektiv i åtanke än kortsiktiga vinster.
Det är jag helt övertygad om. Det förekommer redan gnäll från vissa ÅF "det finns inga bra begagnade bilar, vi har bara elbilar att sälja och det vill inte begagnatkunderna ha" SÅ JÄKLA SMART ATT NI EXPORTERADE VARENDA DIESELBIL DÅ!
 
Senast ändrad:

Oron

Panerai
image.jpg
Morgan +4. Oerhört praktisk🤪
 
Nybilen L322 ägare här med efter ett par år av surfande på FFRR mm :) Blev en 2009 4.2 med kompressor. Den 19:e Dec plockade jag upp bilen som familjen skulle åka i över julen så hann inte riktigt köra med den så mycket innan avfärd. Kontrollerade nivån på olja + kylarvätska endast. Blev totalt 120 mil utan några problem. Något ljud dök upp som var kopplat med backsensorn vid två tillfällen som inte kommit tillbaka sedan dess. Får ursäkta att bilen är smutsig på bilden, nya bilder kommer!


IMG_7074.jpg
 

nobblan

Omega
Nybilen L322 ägare här med efter ett par år av surfande på FFRR mm :) Blev en 2009 4.2 med kompressor. Den 19:e Dec plockade jag upp bilen som familjen skulle åka i över julen så hann inte riktigt köra med den så mycket innan avfärd. Kontrollerade nivån på olja + kylarvätska endast. Blev totalt 120 mil utan några problem. Något ljud dök upp som var kopplat med backsensorn vid två tillfällen som inte kommit tillbaka sedan dess. Får ursäkta att bilen är smutsig på bilden, nya bilder kommer!


IMG_7074.jpg

Kul! Ser fin ut.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Lite sent svar men ja - trots allt. Otroligt bekväm långfärdsbil som rymmer familjen och all packning bra. Min är dock en manuell snikmodell med 200 dieseln på 136 hk som jag köpte mycket billigt som rimlig slitochsläng under småbarnsåren. Ser ok ut på gården samtidigt som man inte behöver vara så pedantisk med den : )

I familjen och bland kompisarna finns flera 220-ägare med 9g lådan. Alla mycket nöjda och ingen har haft några allvarliga problem. Bälgarna får man dock ta in i kalkylen från 12-18 000 mil. 2016 är ju sista 212 och en fin 220 eller 250 med 9g låda kan vara bra bil många år till. Själv hade jag nog försökt hitta en 213, inte så enorm prisskillnad mellan en sen 212 och en tidig 213.
Har en MB w213 med 9g-låda. Växlar underbart mjukt och rappt.
Kollar på elbilar men har man en nästan fullmatad E-klass är det mesta plastigt och slarvigt ihopsatt
212 är finfina bilar!
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Kollar på elbilar men har man en nästan fullmatad E-klass är det mesta plastigt och slarvigt ihopsatt
Jag har liknande preferenser som du. Det är nog bara BMW, Audi och Lexus som har OK inredningskvalitet på sina elbilar, för oss som är riktigt kräsna på den punkten. För min del är det inte bara att det ska kännas gediget. Jag vill också kunna välja mellan olika material och kulörer i inredningen. Jag vägrar i princip att köpa en bil med svart inredning. Det är inte lätt att vara premium-skadad...
 

DrKlocka

Audemars
Är det någon som har en smörjgrop i sitt garage?
Är lite sugen på det själv faktiskt, men vet inte hur man skulle göra rent praktiskt. Har en gjuten källare med ett garage ovanpå, 36kvm per våning. Garaget är ju då i markplan från vägen sett. Undre planet används som ett förråd för gräsklippare, cyklar och liknande. Egentligen skulle man kunna bygga en smörjgrop där. Då slipper jag också ha någon typ av lyft för bilarna.
 

larkad

Omega
Ljuvlig! Nyköpt, eller står den på BA till försäljning?
Jag köpte den strax innan sommaren och tog lite extra bilder i hallen på BA eftersom jag väntade över en månad innan jag körde den till Stockholm och har inte tagit den typen av bilder på den under säsongen. Åker du på Morganträffar?
 

Oron

Panerai
Jag köpte den strax innan sommaren och tog lite extra bilder i hallen på BA eftersom jag väntade över en månad innan jag körde den till Stockholm och har inte tagit den typen av bilder på den under säsongen. Åker du på Morganträffar?
Trevligt med en StockholmsMog! Blir inte så många utpräglade Morganträffar, men brukar åka på Bil & Bulle, Årstaviken, Sundbygård, samt någon tur med UBCC. Vi kanske syns nästa säsong😀
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har en smörjgrop i sitt garage?
Är lite sugen på det själv faktiskt, men vet inte hur man skulle göra rent praktiskt. Har en gjuten källare med ett garage ovanpå, 36kvm per våning. Garaget är ju då i markplan från vägen sett. Undre planet används som ett förråd för gräsklippare, cyklar och liknande. Egentligen skulle man kunna bygga en smörjgrop där. Då slipper jag också ha någon typ av lyft för bilarna.
Kolla noga efter el/vattenrör och förstärkningar, sedan kör på!
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Jag har liknande preferenser som du. Det är nog bara BMW, Audi och Lexus som har OK inredningskvalitet på sina elbilar, för oss som är riktigt kräsna på den punkten. För min del är det inte bara att det ska kännas gediget. Jag vill också kunna välja mellan olika material och kulörer i inredningen. Jag vägrar i princip att köpa en bil med svart inredning. Det är inte lätt att vara premium-skadad...
Lexus, har jag inte kollat på. Ska göras tack för tips!
 

larkad

Omega
Trevligt med en StockholmsMog! Blir inte så många utpräglade Morganträffar, men brukar åka på Bil & Bulle, Årstaviken, Sundbygård, samt någon tur med UBCC. Vi kanske syns nästa säsong😀
Okej! Jag åkte med Vättern runt med Drivers Club by British Auto och har varit med ett par gånger på stockholmsträffar med MOGS samt även någon Bil & Bulle den gångna säsongen och har span på UBCCs evenemang, så då ses vi säkert! 😀
 
Senast ändrad:

Quark

Cartier
2-Faktor
Lexus, har jag inte kollat på. Ska göras tack för tips!
Tyvärr har de bara två elektriska modeller, RZ och UX, och de är inte för alla. Min fru har en UX 300e som hon är helnöjd med, för det hon använder den till, men den är ingen bil för långresor med familjen. RZ är lite mer kapabel, men har inte klassledande räckvidd direkt.

De har dock utmärkt kvalitet på inredningen!
 
Om du som jag kör för sällan och för korta sträckor, glöm inte att underhållsladda bilbatteriet, speciellt nu när det ska bli skapligt kallt mot slutet av veckan och under helgen. Kan bli dyrt annars ... ;)
Batteriladdare 2024-01-02.jpg

Bra påminnelse även för de som bor söderut 👍

Hur bra fungerar de moderna bilarna (ink elbilar) i den köldknäpp som råder nu och framåt helgen norröver?

Något bussbolag gick ut och sa att dieseln är specificerad upp till -35 grader. Så de skulle ställa in bussarna om det översteg dessa temperaturer. Men det kanske är med en säkerhetsfråga om något havererar och bussen blir ståendes.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Om du som jag kör för sällan och för korta sträckor, glöm inte att underhållsladda bilbatteriet, speciellt nu när det ska bli skapligt kallt mot slutet av veckan och under helgen. Kan bli dyrt annars ... ;)
Batteriladdare 2024-01-02.jpg

Bra tips, när jag bytte jobb till mer i närområdet så installerades en batteriladdare som är kopplad till motorvärmaruttaget så när man har bilen kopplad i stolpen så underhållsladdas batteriet samtidigt. Smidigt och jag har inte haft några problem med kortkörning och kyla men är dock noga med att undvika kallstarter.

Däremot bör man ändå underhållsladda med t.ex Ctek för att avlasta den monterade laddaren.
 
Topp