• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Riket säger 592 000kr.
Du har haft en starkare löneökning på fem års tid. Minst 118 000kr per år alltså? Hur ser det ut efter skatt?
Jobb inom finans eller är det avklarad ST-utbildning inom vården? Det är ju en löneökning som definitivt är något utöver det vanliga?

Procentuellt kan man räkna också. ;) Eller så missförstår jag totalt vad du menar. Villor har ökat x procent de senaste fem åren. Min löneutveckling dessa 5 åren är procentuellt högre.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Procentuellt kan man räkna också. ;) Eller så missförstår jag totalt vad du menar. Villor har ökat x procent de senaste fem åren. Min löneutveckling dessa 5 åren är procentuellt högre.
Jag förstår inte heller riktigt poängen. 5% på 5 miljoner är mycket mer än 5% på 500.000kr så även om man har samma ökning i % på lönen så halkar man efter.
 
Jag förstår inte heller riktigt poängen. 5% på 5 miljoner är mycket mer än 5% på 500.000kr så även om man har samma ökning i % på lönen så halkar man efter.

Jo visserligen. Men grundtesen var att priset på bostäder har ökat mer än lön, vilket procentuellt inte stämmer för många. Det är orimligt att jämföra i kronor, som du säger är ju priset i kr mycket högre. Därav procentuellt.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Skandia höjer listräntan på 3-månaders till 5,04%
1685347265228.png

 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Börjar bli löjligt nu, ska det höjas varannan månad fram tills de kan bocka av förlusten från Covid och ammorteringsfria året?
Klåpare.
 

Belfort

Omega
Jo visserligen. Men grundtesen var att priset på bostäder har ökat mer än lön, vilket procentuellt inte stämmer för många. Det är orimligt att jämföra i kronor, som du säger är ju priset i kr mycket högre. Därav procentuellt.
Om man ska ha en chans att avbetala det faktiska lånet så tyckte jag det var rimligt att kolla på faktiska kronorna. Klen tröst att se sin lön stiga med 30% när villorna på exempelvis Lidingö ökade med 1000kr per dag, vilken löneökning ska hinna med den utvecklingen?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om man ska ha en chans att avbetala det faktiska lånet så tyckte jag det var rimligt att kolla på faktiska kronorna. Klen tröst att se sin lön stiga med 30% när villorna på exempelvis Lidingö ökade med 1000kr per dag, vilken löneökning ska hinna med den utvecklingen?
Om vi nu antar att folk inte förväntar sig att köpa hus cash, kan man väl grovt räknat tänk att procentuell utveckling på lön och bostäder går ihop om bostaden kostar ca 5 ggr din årslön, då ditt låneutrymme stiger ungefär lika mkt som bostadspriserna. Det innebär såklart dock att du behöver mer och mer skuld i kronor. Om du tjänar 1m per år får du låna 5. Om din lön stiger 20% kan du låna 6m. Om huset stiger 20% från 5 till 6 kan du köpa samma hus.

Om din lön ska stiga 100% för att täcka hela ökningen i kronor har du å andra sidan bara behov av 2.5 årslöner i lån istället för tidigare 5, även om du bara fått tillräcklig kompensation i kronor att täcka ökningen (även om det ju ändå inte stämmer då 50% försvinner i skatt). Din lånekvot blir med andra ord mycket lägre och du är rimligen mycket bättre off än om din lön var still och bostadspriset var kvar på samma nivå som innan.

Som sagt, grovt och slarvigt… Och du har såklart en bra poäng med att priserna är orimligt höga i förhållande till löner, och har så varit länge…

Men då är det ju bra nu när priserna fallit 1m när din lön ändå stigit till 1050k ;)

Om det inte vore för de där rackarns räntorna…
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite OT kanske. Men ngn som har eller haft semesterhus på en ö man måste ha egen båt till? Skitjobbigt eller mysigt och hanterbart?
 
Jag tror vi kommer få se en annan debatt framåt hösten när folk har fått ta del av konsekvenserna av de ökade räntorna som drabbar bostadsrätterna i dubbel bemärkelse.

Pratade med en bekant och de hade fått höja avgiften i bostadsrättsföreningen i hans fall med några tusenlappar per månad efter att de bundna lånen löpt ut under våren. De hade tagit upp nya lån förra året för bland annat fönsterbyten och tak på fastigheten dessutom. Det är säkert många föreningar som kommer hamna i samma situation där man tvingas till åtgärder.

Förutom det kommer han efter sommaren då hans privata bolån går ut att få kraftigt höjda räntekostnader privat och dessa är inte amorteringsfria än på ett år.

Konsumtionsutrymmet kommer minska för väldigt många som hamnar i liknande situation.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Lite OT kanske. Men ngn som har eller haft semesterhus på en ö man måste ha egen båt till? Skitjobbigt eller mysigt och hanterbart?
Firade midsommar (tors-sön) på en ö dit det endast gick att ta sig med egen båt. 3 dagar funkade, men i längden tror jag det skulle vara riktigt drygt. Vi var 10 pers, var 3 båtlaster (6 personers-båt) med människor och mat osv. Sen kånka upp allt till huset osv.
 

Edin

Panerai
Lite OT kanske. Men ngn som har eller haft semesterhus på en ö man måste ha egen båt till? Skitjobbigt eller mysigt och hanterbart?
Som @Criss Cross skriver är det charmigt till en början. Men det blir snabbt väldigt omständigt. Beroende av väder blir man med för transporterna.
Mor och morbror fick föräldrarnas sommarhus på Runmarö när dom flyttade utomlands och det såldes efter ett år.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Som @Criss Cross skriver är det charmigt till en början. Men det blir snabbt väldigt omständigt. Beroende av väder blir man med för transporterna.
Mor och morbror fick föräldrarnas sommarhus på Runmarö när dom flyttade utomlands och det såldes efter ett år.

Runmarö är ju bland de bättre öarna att ha hus på i Sthlms skärgård imho. Nära fastland, reguljär färjetrafik + restaurang och matbutik på ön. Blir knappt bättre.

@ANALOGUE , min erfarenhet är att du ledsnar efter ett tag. Reguljär färejtrafik är ett måste för att skapa lite smidighet.
 

Edin

Panerai
Runmarö är ju bland de bättre öarna att ha hus på i Sthlms skärgård imho. Nära fastland, reguljär färjetrafik + restaurang och matbutik på ön. Blir knappt bättre.

@ANALOGUE , min erfarenhet är att du ledsnar efter ett tag. Reguljär färejtrafik är ett måste för att skapa lite smidighet.

Absolut. Men ska du bygga en ny trall får du inte direkt ta med trallen på färjan. Ska du köpa mat och då lokalt är det inte billigt och utbudet lite mindre än man är van vid. Oavsett vilken ö man har hus på så får man lägga till "ö-tillägget".
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Absolut. Men ska du bygga en ny trall får du inte direkt ta med trallen på färjan. Ska du köpa mat och då lokalt är det inte billigt och utbudet lite mindre än man är van vid. Oavsett vilken ö man har hus på så får man lägga till "ö-tillägget".

Klart det är lite meckigare. Mina släktingar har dock inga större problem med detta, de som offererar tjänster i skärgården har ofta (om inte alltid) egen båt/pråm och virke kan du i många fall få levererat direkt till bryggan (även om det kostar lite mer deg). Matinköp får naturligtvis planeras en aning, inget direkt jättejobb.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Klart det är lite meckigare. Mina släktingar har dock inga större problem med detta, de som offererar tjänster i skärgården har ofta (om inte alltid) egen båt/pråm och virke kan du i många fall få levererat direkt till bryggan (även om det kostar lite mer deg). Matinköp får naturligtvis planeras en aning, inget direkt jättejobb.
Mathem har utkörning i skärgården, oklart om det går att få överallt dock.
 

aadde81

Cartier
Jag tror vi kommer få se en annan debatt framåt hösten när folk har fått ta del av konsekvenserna av de ökade räntorna som drabbar bostadsrätterna i dubbel bemärkelse.

Pratade med en bekant och de hade fått höja avgiften i bostadsrättsföreningen i hans fall med några tusenlappar per månad efter att de bundna lånen löpt ut under våren. De hade tagit upp nya lån förra året för bland annat fönsterbyten och tak på fastigheten dessutom. Det är säkert många föreningar som kommer hamna i samma situation där man tvingas till åtgärder.

Förutom det kommer han efter sommaren då hans privata bolån går ut att få kraftigt höjda räntekostnader privat och dessa är inte amorteringsfria än på ett år.

Konsumtionsutrymmet kommer minska för väldigt många som hamnar i liknande situation.

Du kanske har rätt. Än så länge har man inte märkt ett dugg av de "tuffare tiderna" IMO. Fulla parkeringar vid köpladorna, fullsatta restauranger etc.
 
399:- för typ hela skärgården. Hade jag betalat utan att blinka

Tycker inte det var så farligt faktiskt. Hade förväntat mig mer. Men de kanske kan få ihop kalkylen eftersom det är många som lever ute i skärgården åtminstone delar av året. Kör de leverans till enskilda privata öar utan förbindelse eller levererar de via färjeförbindelsen och enskilda får ta sig dit och hämta upp?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Tycker inte det var så farligt faktiskt. Hade förväntat mig mer. Men de kanske kan få ihop kalkylen eftersom det är många som lever ute i skärgården åtminstone delar av året. Kör de leverans till enskilda privata öar utan förbindelse eller levererar de via färjeförbindelsen och enskilda får ta sig dit och hämta upp?

De kör med egna båtar. Tänkte beställa en gång. Men de var helt oförmögna att ge en tid de skulle leverera "Någon gång under dagen". Är väl förmodligen en av anledningarna till att de kan hålla ner priserna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad är fördelen med sjöställe egentligen? Detta alltså förutsatt att man kan hitta något vid kusten med samma läge. Åtminstone där jag åker båt skiljer det inte mycket i utseende och känsla av frihet mellan skärgården och kusten. Det är lika mycket skog på öarna och husen ligger tätt.
 
Topp