• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Edin

Panerai
finns inget sådant i Sverige......
Vart är tumme ned knappen när man behöver den...

Det kan man säga, om man vill vara tydlig.Tyvärr verkar det inte vara så många som reagerar. Folk verkar tycka att det är det nya normala. Hoppas det inte är utbrett men jag är skeptisk.
Tror tyvärr det är vanligare än man vill tro. Sen är det väll som med allt som folk lär sig att de kan tjäna pengar på så försöker man. Att sen de som tjänar störts hacka accepterar det är ju det tråkiga i denna kråksång. Men det är ju bättre att få 90% än 100 så då orkar de väll inte tjata emot och inte få en enda procent.

Vet med mig att min bästa kompis hade ett helvette med att få papprena för avlopp till deras tomt inför bygget och i följd få ut avloppskvarnen som dom behövde för att göra klart avlopp (höjderna osv) när de började bygga förra året. De fick höra via en granne på deras landställe ( i samma kommun) att de som var ansvariga av någon anledning blivit sura på kompisen som följt alla avtal och bestämmelser i alla bygglovshandlingar så de mer eller mindra bara satt på ansökan och att det slutade med att grannen på landet som var deras chef började gräva i det. Då hände det grejer.

Så är det inte korruption (som inte finns i sverige) är det ren jävla lathet och icke fungerande byrokrati...
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Min förering gick från ganska grymt ekonomisk stabil med vision om balkongbyte,fönsterbyte samt fasadrenovering vilket inte skulle påverka avgiften alls..
Tills att gått från 2600 i avgift till 3600, det skyller första 15% ökningen på elkostnaderna, trots att de efter höjningen gjorde en rad förbättringar för att göra uppvärmingen av huset mer effektiv, vi har sparat 40% förbrukning på bara 6 månader, och nu omläggning av lånen som de höjer 15% till.. känns mindre kul att bo kvar faktiskt, fine att både balkonger,fönster och fasad nu äntligen blir klara på Fredag med ställningarna rivna.
Blir också svårare att sälja en 50kvm som kostar 3600 i avgift kontra 2600.. tycker hela föreningen är av pajaskaraktär som höjer först och agerar sen.

Har jag fel syn på det hela? (jag är medveten om att fler föreningar sitter i samma sits)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Min förering gick från ganska grymt ekonomisk stabil med vision om balkongbyte,fönsterbyte samt fasadrenovering vilket inte skulle påverka avgiften alls..
Tills att gått från 2600 i avgift till 3600, det skyller första 15% ökningen på elkostnaderna, trots att de efter höjningen gjorde en rad förbättringar för att göra uppvärmingen av huset mer effektiv, vi har sparat 40% förbrukning på bara 6 månader, och nu omläggning av lånen som de höjer 15% till.. känns mindre kul att bo kvar faktiskt, fine att både balkonger,fönster och fasad nu äntligen blir klara på Fredag med ställningarna rivna.
Blir också svårare att sälja en 50kvm som kostar 3600 i avgift kontra 2600.. tycker hela föreningen är av pajaskaraktär som höjer först och agerar sen.

Har jag fel syn på det hela? (jag är medveten om att fler föreningar sitter i samma sits)
Låter väl spontant som att den är rätt välskött om ni hade kunnat göra så stora renoveringar utan avgiftshöjningar. Den absoluta majoriteten kommer behöva höja avgifterna mycket. Många gick ju back med nollränta. Vissa kommer behöva höja mkt mer än 30%.

Nu borde ju alla redan börjat höja men om det är så att din förening är mer ekonomiskt sund än majoriteten och tagit höjd för att det kommer fortsätta bli dyrare att låna, medans många har höjt för lite och kommer behöva höja mer, så hade jag hellre bott kvar…
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Låter väl spontant som att den är rätt välskött om ni hade kunnat göra så stora renoveringar utan avgiftshöjningar. Den absoluta majoriteten kommer behöva höja avgifterna mycket. Många gick ju back med nollränta. Vissa kommer behöva höja mkt mer än 30%.

Nu borde ju alla redan börjat höja men om det är så att din förening är mer ekonomiskt sund än majoriteten och tagit höjd för att det kommer fortsätta bli dyrare att låna, medans många har höjt för lite och kommer behöva höja mer, så hade jag hellre bott kvar…
Absolut har du rätt i det du säger, jag tycker det är märkligt att man gör åtgärderna efter man har höjt och inte före (när det gäller elkostnad), som vi alla vet är det några månader om året det är högt pris på el, och samma nu med räntan som ska ner om ett år.. binder föreningen på 3-4 år för att det blir "billigare" för stunden, sitter vi i huset med högre avgifter än vad som faktiskt är rimligt i 3-4 år innan de kan sänkas igen?

Behöver bara ventilera lite och få en övergripande bild hur det ser ut för andra, då det är svårt att få en överblick annars.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hörde för övrigt att vattenavgiften kommer stiga med typ 300% de närmaste åren, tydligen ca 14k extra per år för en villa.

Skönt att vi underinvesterat i allt vad infrastruktur heter, trots att staten kunde få betalt för att låna i många år. Hur är det ens möjligt att man i ett sådant läge inte investerar i nödvändig infrastruktur? Antar det är för att det delvis är privata företag som äger elnät etc, men det är ändå rätt obegripligt kan man tycka. Kanske var det den enda gången i vår civilisation då man kunde låna pengar och faktiskt få betalt för det, men man valde att amortera… Och så lånar vi upp nu istället med hög ränta och eftersatt infrastruktur.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hörde för övrigt att vattenavgiften kommer stiga med typ 300% de närmaste åren, tydligen ca 14k extra per år för en villa.

Skönt att vi underinvesterat i allt vad infrastruktur heter, trots att staten kunde få betalt för att låna i många år. Hur är det ens möjligt att man i ett sådant läge inte investerar i nödvändig infrastruktur? Antar det är för att det delvis är privata företag som äger elnät etc, men det är ändå rätt obegripligt kan man tycka. Kanske var det den enda gången i vår civilisation då man kunde låna pengar och faktiskt få betalt för det, men man valde att amortera… Och så lånar vi upp nu istället med hög ränta och eftersatt infrastruktur.
Gissar på att det kommer satsas enorma belopp i höstbudgeten. Nu är man så enormt rädd för att påverka inflationen trots att många experter menar på att det inte har det.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hörde för övrigt att vattenavgiften kommer stiga med typ 300% de närmaste åren, tydligen ca 14k extra per år för en villa.

Skönt att vi underinvesterat i allt vad infrastruktur heter, trots att staten kunde få betalt för att låna i många år. Hur är det ens möjligt att man i ett sådant läge inte investerar i nödvändig infrastruktur? Antar det är för att det delvis är privata företag som äger elnät etc, men det är ändå rätt obegripligt kan man tycka. Kanske var det den enda gången i vår civilisation då man kunde låna pengar och faktiskt få betalt för det, men man valde att amortera… Och så lånar vi upp nu istället med hög ränta och eftersatt infrastruktur.
Jag håller på med vattenmätning av en av brunnarna nu, för att se om jag kan snurra liv i den. Verkar hoppfullt.
För övrigt har jag kapat ved också, och besiktat alla rökgångar. Pelletsen har blivit kickass-dyr, så jag ska stödelda då det blir svinkalla perioder i vinter.
Bara att gå tillbaka några steg i utvecklingen, helt enkelt.
Jag tycker väldigt synd om de som inte har samma möjligheter som jag att anpassa sig.

OnT: en vän försöker sälja en villa i Knivsta, som borde varit extremt lättsåld för ett par år sedan.
Nu är den tvärdöd.
De ska släppa hemnet nu, ock se vad som händer i höst.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Absolut har du rätt i det du säger, jag tycker det är märkligt att man gör åtgärderna efter man har höjt och inte före (när det gäller elkostnad), som vi alla vet är det några månader om året det är högt pris på el, och samma nu med räntan som ska ner om ett år.. binder föreningen på 3-4 år för att det blir "billigare" för stunden, sitter vi i huset med högre avgifter än vad som faktiskt är rimligt i 3-4 år innan de kan sänkas igen?

Behöver bara ventilera lite och få en övergripande bild hur det ser ut för andra, då det är svårt att få en överblick annars.
Du får gå med i styrelsen och styra upp. Klart ni ska sänka avgiften. 😉

Låter som klart försvarbara höjningar. Ingen i styrelsen vill höja för att det är kul. Har själv varit brf ordförande 4 år och det är en ibland ganska otacksam uppgift. Många tyckare men inte så många som vill engagera sig.
 
Senast ändrad:

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Du får gå med i styrelsen och styra upp. Klart ni ska sänka avgiften 😏.

Låter som klart försvarbara höjningar. Ingen i styrelsen vill höja för att det är kul. Har själv varit brf ordförande 4 år och det är en ibland ganska otacksam uppgift. Många tyckare men inte så många som vill engagera sig.
Jag är mer än en tyckare, jag är en människa som faktiskt är i direkt kontakt med ordförande och hör mig för på ändringar och förslag.
Trots din "ton" i inlägget så finns det många människor , de flesta.. som bara nöjer sig och nöjer sig.. lite som hela svenska folket ;)
sänkningen var inte menad nutid utan på längre sikt, 1000kr mer i avgift på under 6 månader bör man väl kunna få undra om det är rimligt utan att herr ordförande i 4 år ska tycka man är märklig som ifrågasätter.
 
Min förering gick från ganska grymt ekonomisk stabil med vision om balkongbyte,fönsterbyte samt fasadrenovering vilket inte skulle påverka avgiften alls..
Tills att gått från 2600 i avgift till 3600, det skyller första 15% ökningen på elkostnaderna, trots att de efter höjningen gjorde en rad förbättringar för att göra uppvärmingen av huset mer effektiv, vi har sparat 40% förbrukning på bara 6 månader, och nu omläggning av lånen som de höjer 15% till.. känns mindre kul att bo kvar faktiskt, fine att både balkonger,fönster och fasad nu äntligen blir klara på Fredag med ställningarna rivna.
Blir också svårare att sälja en 50kvm som kostar 3600 i avgift kontra 2600.. tycker hela föreningen är av pajaskaraktär som höjer först och agerar sen.

Har jag fel syn på det hela? (jag är medveten om att fler föreningar sitter i samma sits)
Du är med i styrelsen och gått igenom investerings- och känslighetsanalyser samt den ekonomiska planen innan du röstade ja till renoveringen?

Rent spontant låter det som en väldigt låg höjning med tanke på de tunga investeringar ni gjort och den förändring som skett senaste åren vad gäller underliggande kostnadsdrivare för en brf.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag håller på med vattenmätning av en av brunnarna nu, för att se om jag kan snurra på liv i den. Verkar hoppfullt.
För övrigt har jag kapat ved också, och besiktat alla rökgångar. Pelletsen har blivit kickass-dyr, så jag ska stödelda då det blir svinkalla perioder i vinter.
Bara att gå tillbaka några steg i utvecklingen, helt enkelt.
Jag tycker väldigt synd om de som inte har samma möjligheter som jag att anpassa sig.

OnT: en vän försöker sälja en villa i Knivsta, som borde varit extremt lättsåld för ett par år sedan.
Nu är den tvärdöd.
De ska släppa hemnet nu, ock se vad som händer i höst.
Skönt att du kan anpassa dig! Intressant att många varit anpassningsbara när det kommit till el etc. Installerat bergvärme, minskat konsumtion, duschat kallt och allt det där. Men att så många inte anpassat sin konsumtion av varor är märkligt. Det viktigaste man kan göra som individ för att få ner inflation och räntor är att konsumera mindre och mer medvetet. Om bolagen som höjer omotiverat mycket blir straffade går inflationen tillbaka snabbt, och alla blir vinnare i längden. Om KPIF består kommer lönekrav och spiralen är igång. Även företagen vinner nog i längden på mer medvetna konsumenter.

Man såg ju hur extremt bra befolkningen och politiker hanterade energikrisen. Vi behöver hantera övrig inflation på ungefär samma vis. Om folk drar ner sin konsumtion kraftigt kommer priserna korrigera, särskilt då faktiska producentpriser nu är i deflation.

Ang din vän. Villamarknaden här i Sthlm kommun verkar kräsen men ändå het som fan för rätt objekt. Vännerna försökte köpa ett hus nära oss och det var 10 dolda bud med flera av dem innan första visning, och objektet steg 15% även att säljarna inte valde hösta bud samt att det aldrig hann bli öppen budgivning. Huset hade många rätt. De som inte har det verkar stendöda, även att de såldes lätt under hysterin.
 
Senast ändrad:

Belfort

Omega
Min förering gick från ganska grymt ekonomisk stabil med vision om balkongbyte,fönsterbyte samt fasadrenovering vilket inte skulle påverka avgiften alls..
Tills att gått från 2600 i avgift till 3600, det skyller första 15% ökningen på elkostnaderna, trots att de efter höjningen gjorde en rad förbättringar för att göra uppvärmingen av huset mer effektiv, vi har sparat 40% förbrukning på bara 6 månader, och nu omläggning av lånen som de höjer 15% till.. känns mindre kul att bo kvar faktiskt, fine att både balkonger,fönster och fasad nu äntligen blir klara på Fredag med ställningarna rivna.
Blir också svårare att sälja en 50kvm som kostar 3600 i avgift kontra 2600.. tycker hela föreningen är av pajaskaraktär som höjer först och agerar sen.

Har jag fel syn på det hela? (jag är medveten om att fler föreningar sitter i samma sits)
Låter sunt med en bostadsrättsförening som gjort sådana lyxiga åtgärder, höjningen av avgiften är helt normal och den som tror att avgifterna ska pressas nedåt har missat förändringarna i marknaden. Föreningen har gjort åtgärder och förbättringar för en långsiktig ekonomi, tryggt att föreningen prioriterar sitt syfte över att den enskilda bostadsrättsägaren ska se till sitt kortsiktiga intresse i enbart ”tjäna” pengar och bara tänker på sin kommande försäljning. Det behöver inte bli svårare att sälja, bara att man får acceptera ett lägre försäljningspris? Vilket är helt sunt och normalt och inte någon större risk så länge man köper och säljer i syfte att leva i sin bostad och inte tror att man ska göra vinster på bekostnad av högre bostadspriser.
Om man känner att bostadsrättsföreningen gör fel så kan man ju alltid engagera sig i föreningen och driva på sin agenda om pressade låga avgifter för maximera priser vid försäljning.
 
Många bostadsrättsföreningar som får se över sina avgifter nu när räntorna har stuckit iväg. Nämnde ett exempel på det i tråden där bostadsinnehavaren får det dubbelt upp. Inte bara föreningens bundna lån med låg ränta förföll. Till hösten kommer hans personliga lån också skena iväg och det är inte amorteringsfritt heller. Så det kommer handla om drygt 15’ i månaden jämfört med tidigare som ska ut. Lägg till övriga ökade kostnader på det så blir det kännbart även där någon med god ekonom. Det lär påverka konsumtionsutrymmet.

2023 är de som bor i hyresrätt vinnaren. I vissa fall ingen höjning alls på hyran på en lägenhet med nyproduktionsstandard till upp emot 4- 6% för något som är orenoverat och låg hyra redan idag.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Inflationen dämpas men är fortfarande alldeles för hög. Ny information, som att tjänstepriserna ökar oväntat snabbt och en svagare krona, tyder på att inflationen dämpas långsammare än väntat. Riksbankens räntehöjningar har effekt, men för att inflationen ska komma tillbaka till målet på 2 procent inom en rimlig tid behöver penningpolitiken stramas åt ytterligare. Direktionen har därför beslutat att höja styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent. Prognosen är att styrräntan höjs minst en gång till i år. Direktionen har även beslutat att öka takten i försäljningarna av statsobligationer från 3,5 till 5 miljarder kronor per månad från och med september i år.
1688026516008.png

 

spruff

Omega
Riksbanken verkar fortsatt leva i sin egen lilla bubbla. Räntorna måste bli mycket högre om man menar allvar med inflationsmålet på 2%. Bank of England är nu uppe på 5%, Fed 5,6%. Båda aviserar fortsatta höjningar.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min förering gick från ganska grymt ekonomisk stabil med vision om balkongbyte,fönsterbyte samt fasadrenovering vilket inte skulle påverka avgiften alls..
Tills att gått från 2600 i avgift till 3600, det skyller första 15% ökningen på elkostnaderna, trots att de efter höjningen gjorde en rad förbättringar för att göra uppvärmingen av huset mer effektiv, vi har sparat 40% förbrukning på bara 6 månader, och nu omläggning av lånen som de höjer 15% till.. känns mindre kul att bo kvar faktiskt, fine att både balkonger,fönster och fasad nu äntligen blir klara på Fredag med ställningarna rivna.
Blir också svårare att sälja en 50kvm som kostar 3600 i avgift kontra 2600.. tycker hela föreningen är av pajaskaraktär som höjer först och agerar sen.

Har jag fel syn på det hela? (jag är medveten om att fler föreningar sitter i samma sits)
Omöjligt att svara på om höjningen är befogad utan att veta mer om den ekonomiska situationen i föreningen. Har du koll på hur ni ligger till på kostnadsfronten, hur räntekänslig är föreningen och vad har ni för uppvärmning?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Riksbanken verkar fortsatt leva i sin egen lilla bubbla. Räntorna måste bli mycket högre om man menar allvar med inflationsmålet på 2%. Bank of England är nu uppe på 5%, Fed 5,6%. Båda aviserar fortsatta höjningar.
De följer väl ECB tyvärr och försöker försvara kronan, men det går ju ändå inte. Frustrerande. Man blir nästan provocerad när man hör att vi behöver konkurser och arbetslöshet men det är väl så det är. Får se om man själv klarar sig från att bli ett offer i detta stålbad.
 

Owaysis

Cartier
Ska ha möte med banken imorgon och förhandla om ränterabatten på rörlig bolåneränta. Så snabbt som det svänger hänger jag knappt med, men vad är en bra rörlig ränta att hamna på och vad anses vara en bra rabatt nu när det gäller ett huslån.

Någon som har input? :D
 

Oskar

Omega
Ska ha möte med banken imorgon och förhandla om ränterabatten på rörlig bolåneränta. Så snabbt som det svänger hänger jag knappt med, men vad är en bra rörlig ränta att hamna på och vad anses vara en bra rabatt nu när det gäller ett huslån.

Någon som har input? :D
Tips är att kolla vad du hade kunnat få med 60 procent belåning på tex hypoteket och se det som ett riktmärke, går att få bättre och sämre så klart beroende på ekonomi storlek på lån etc. Finns folk som skrivit vad de har etc lite längre bak i tråden
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
De följer väl ECB tyvärr och försöker försvara kronan, men det går ju ändå inte. Frustrerande. Man blir nästan provocerad när man hör att vi behöver konkurser och arbetslöshet men det är väl så det är. Får se om man själv klarar sig från att bli ett offer i detta stålbad.
Eftersom centralbankerna tror att philipskurvan är det enda som styr världen, trots att den inte funkat på många år (och de därmed fört en felaktig penningpolitik under dessa år) så tror man att det enda sättet att påverka inflationen är genom högre eller lägre arbetslöshet. Nu är det hög inflation man vill få ner, så då måste arbetslösheten upp för att dämpa efterfrågan.

Oavsett vad som egentligen orsakar för hög eller för låg inflation är lösningen att höja eller sänka arbetslösheten.

Centralbankerna är lite som snickare med massa skruvar. Men tyvärr har de bara hammare. Man kan slå i skruvarna men det blir inte så vackert.

Om priserna stiger pga utbudsproblem och stigande produktionskostnader är det ju inte glasklart att man löser det genom att göra det ännu dyrare att producera… Men tillslut funkar det. När folk inte har råd att konsumera så måste företagen sluta höja/börja sänka priser. Men det är ju först då det sker.

Så ja, om man bara ska använda hammare så får man slå jävligt hårt för att få in skruven, men tillslut går det. Jag är helt övertygad att vi är i början av en recession. Framåtblickande statistik ser förjävlig ut.

För övrigt så hade man nog inte behövt skapa en recession om man inte just följde philipskurvan blint. Energikrisen förra året har bidragit mycket till europeisk inflation. Men den inflationen hanterade man med att uppmuntra mindre konsumtion, sätta pristak, bygga ut infrastrukturen (LNG) och beskatta övervinster etc. Det verkar funkat, och mycket tyder på att man hade kunnat agera liknande på övrig inflation (enligt nyligen publicerad akademisk artikel av nationalekonom). Det är inte primärt en överhettad efterfrågan som drivit inflationen.

Angående valutan har jag skrivit här att jag tror usdsek når 12 i höst når svensk ekonomi är i källaren med usa går ok, eftersom vi är mkt räntekänsligare, haft mindre löneökningar och inte stimulerar ekonomin. Det borde få vår KPIF under amerikanska CPI någon gång senast H1-24 (och jag tror även under 2%), och vi börjar sänka igen snabbare än usa. Det är ju så långt ifrån konsensus man kan komma, och jag har hittills varit ca 6mån fel, så borde väl reviderade till H1-24, men so far går det ju inte åt rätt håll för kronan.
 
Senast ändrad:

nobblan

Omega
Eftersom centralbankerna tror att philipskurvan är det enda som styr världen, trots att den inte funkat på många år (och de därmed fört en felaktig penningpolitik under dessa år) så tror man att det enda sättet att påverka inflationen är genom högre eller lägre arbetslöshet. Nu är det hög inflation man vill få ner, så då måste arbetslösheten upp för att dämpa efterfrågan.

Oavsett vad som egentligen orsakar för hög eller för låg inflation är lösningen att höja eller sänka arbetslösheten.

Centralbankerna är lite som snickare med massa skruvar. Men tyvärr har de bara hammare. Man kan slå i skruvarna men det blir inte så vackert.

Om priserna stiger pga utbudsproblem och stigande produktionskostnader är det ju inte glasklart att man löser det genom att göra det ännu dyrare att producera… Men tillslut funkar det. När folk inte har råd att konsumera så måste företagen sluta höja/börja sänka priser. Men det är ju först då det sker.

Så ja, om man bara ska använda hammare så får man slå jävligt hårt för att få in skruven, men tillslut går det. Jag är helt övertygad att vi är i början av en recession. Framåtblickande statistik ser förjävlig ut.

För övrigt så hade man nog inte behövt skapa en recession om man inte just följde philipskurvan blint. Energikrisen förra året har bidragit mycket till europeisk inflation. Men den inflationen hanterade man med att uppmuntra mindre konsumtion, sätta pristak, bygga ut infrastrukturen (LNG) och beskatta övervinster etc. Det verkar funkat, och mycket tyder på att man hade kunnat agera liknande på övrig inflation (enligt nyligen publicerad akademisk artikel av nationalekonom). Det är inte primärt en överhettad efterfrågan som drivit inflationen.

Angående valutan har jag skrivit här att jag tror usdsek når 12 i höst når svensk ekonomi är i källaren med usa går ok, eftersom vi är mkt räntekänsligare, haft mindre löneökningar och inte stimulerar ekonomin. Det borde få vår KPIF under amerikanska CPI någon gång senast H1-24 (och jag tror även under 2%), och vi börjar sänka igen snabbare än usa. Det är ju så långt ifrån konsensus man kan komma, och jag har hittills varit ca 6mån fel, så borde väl reviderade till H1-24, men so far går det ju inte åt rätt håll för kronan.

Håller med dig i stort. Är mer orolig för Sverige/Europa än USA just nu. Dela gärna den framåtblickande statistiken!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Håller med dig i stort. Är mer orolig för Sverige/Europa än USA just nu. Dela gärna den framåtblickande statistiken!
Om du kollar på tex PMI i allmänhet och Tysk PMI i synnerhet där industrins chefers framåtblick är extremt negativ. Räntekurvor är sjukt inverterade sedan länge och hushåll väldigt deppiga överlag. Kreditgivningen går rakt ner i källaren etc. Många saker som indikerar en väldigt tråkig framtid tycker jag. Många företag har haft enorma orderstockar, höga marginaler och erfarenhet från Covid som gjort att de behållit personal i större utsträckning än de behöver. Min misstanke är att det blir lite ketchupeffekt när de måste inse att konjunkturen inte vänder och orderböckerna blir allt tommare. Vissa industrier kommer såklart gå bra, vapen och energiomställning borde gå bra ändå, men många kommer nog få det tufft.
 

Selvedge

Rolex
Om du kollar på tex PMI i allmänhet och Tysk PMI i synnerhet där industrins chefers framåtblick är extremt negativ. Räntekurvor är sjukt inverterade sedan länge och hushåll väldigt deppiga överlag. Kreditgivningen går rakt ner i källaren etc. Många saker som indikerar en väldigt tråkig framtid tycker jag. Många företag har haft enorma orderstockar, höga marginaler och erfarenhet från Covid som gjort att de behållit personal i större utsträckning än de behöver. Min misstanke är att det blir lite ketchupeffekt när de måste inse att konjunkturen inte vänder och orderböckerna blir allt tommare. Vissa industrier kommer såklart gå bra, vapen och energiomställning borde gå bra ändå, men många kommer nog få det tufft.
Håller med dig till fullo.Ja hoppas riksbanken får en stark krona för någon stark arbetsmarknad kommer dom inte få. Arbetar mot byggbranschen, kommer bli katastrof om någon månad.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Håller med dig till fullo.Ja hoppas riksbanken får en stark krona för någon stark arbetsmarknad kommer dom inte få. Arbetar mot byggbranschen, kommer bli katastrof om någon månad.
Väldigt nyfiken vad menas att man jobbar mot byggbranchen? Vad kommer hända om en månad? Syftar du på bostad eller den komersiella biten?
 

Selvedge

Rolex
Väldigt nyfiken vad menas att man jobbar mot byggbranchen? Vad kommer hända om en månad? Syftar du på bostad eller den komersiella biten?
Om någon månad. Nyproduktion kommer göra en enorm inbromsning. Många yrkesgrupper som kommer känna av det. Konsumtionen kommer att tvärnita i höst. Listan kan göras lång. Håller med @ANALOGUE att det ser riktigt mörkt ut framöver. Men hoppas jag har duktigt fel.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Som sagt, tveeggat svärd…

Tänk om folk (globalt) drastiskt minskat sin (många gånger onödiga) konsumtion redan förra sommaren när problemet var uppenbart, då hade man kanske inte behövt kasta pengar på banken nu…

Och företagen hade inte behövt höja priser pga stigande räntekostnader.

Edit. In the end of the day kommer bönderna (och övriga) bara kunna få ut höjda priser om efterfrågan är tillräckligt hög givet utbud. Men problemet gäller generellt. Man försöker få ut höjda räntor på konsument, och sålänge det accepteras kommer inflationen bestå och räntorna stiga.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Om någon månad. Nyproduktion kommer göra en enorm inbromsning. Många yrkesgrupper som kommer känna av det. Konsumtionen kommer att tvärnita i höst. Listan kan göras lång. Håller med @ANALOGUE att det ser riktigt mörkt ut framöver. Men hoppas jag har duktigt fel.
Jag jobbar inte mot bygg men mot fastighet och mitt nätverk av entreprenörer har inte märkt nästan någonting än, men jag är också inne på linjen att det blir tvärstopp inom kort när de projekt som nu byggs är slutförda. Det är många som påverkas, mängder av yrkesgrupper och leverantörer.
 
De som får det tufft är nog de underentreprenörer som har gjort sig beroende av en stor beställare och inte har diversifierat sig. Det vill säga har andra kunder med projekt som är mindre konjunkturkänsliga.
 

nobblan

Omega
Verkar verkligen vara "hit and miss" just nu i Stockholm. Vissa objekt säljs precis som vanligt (till höga priser) medan annat står helt still. Någon som sitter på mer anekdoter, data eller insikter? Vi är fortsatt spekulanter på att köpa något där hemma, men det måste gå att hyra ut under längre tider, vilket är ett problem i Sverige.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Verkar verkligen vara "hit and miss" just nu i Stockholm. Vissa objekt säljs precis som vanligt (till höga priser) medan annat står helt still. Någon som sitter på mer anekdoter, data eller insikter? Vi är fortsatt spekulanter på att köpa något där hemma, men det måste gå att hyra ut under längre tider, vilket är ett problem i Sverige.
Jag ska testa sälja igen. Senast backade köparen ur i sista stund av legitima skäl, att komma närmare sina barn. Att köpa för att kunna hyra ut är egentligen en omöjlighet då andrahandsuthyrning för en bostadsrätt är bara giltigt i speciella fall. Möjligen kan det vara lättare om du söker bland lägenheter som har äganderätt utan ett gemensamt ansvar som bostadsrätter har? Tyvärr är man som bostadsrättsägare i klorna på styrelsens tyckande (inom ramen för de skäl som finns). En styrelse kan bytas ut vid varje förening gsstämma så var styrelsen för andrahandsuthyrning året före, kan de vara konstant emot året efter och du kan inte göra något åt det. Du kan alltid överklaga till hyresdomstolen men det är ingen smidigt sätt för att era framtida behov ska godkännas av en sur styrelse.
 
Topp