• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Scipio

Patek
2-Faktor
Dags att ta upp denna tråd igen märker jag. Svenska Bankföreningen presenterade igår "ett kraftfullt åtgärdspaket" för att försvåra för kriminella telefonbedragare. Bland annat ska bankerna utveckla system som noggrannare övervakar transaktioner. Det kan handla om tidsfördröjningar, beloppsgränser och extra kontroller vid överföringar. Superbra så här långt! Viktigt steg i att sätta stop för bedrägerierna.
Fast det finns ett stort men:
"Kunderna kan säkerligen i vissa situationer uppleva att det blir lite mer krångligt" säger Bankföreningens VD.

Min spontana reflektion är att detta kommer göra det ännu krångligare för oss som har klockor som hobby. Vad tror ni?

Föreningens PM: https://www.swedishbankers.se/om-os...ker-kundskyddet-mot-bedraegerier-ytterligare/
Svenska Dagbladet: https://www.svd.se/a/gw7zrJ/sa-ska-bankerna-begransa-telefonbedragerier
Jag är beredd att utstå mycket för att få bort stora samhällsproblem.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag är beredd att utstå mycket för att få bort stora samhällsproblem.
Absolut. Men hoppas systemen blir smartare än vad de är nu och att bankerna är mer lyhörda.
Jag blev utslängd från Länsförsäkringar trots att jag gett de massor med underlag som bevisar att jag köper och säljer klockor. De bemödade sig inte ens att lyssna på mig eller titta på mina papper.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Absolut. Men hoppas systemen blir smartare än vad de är nu och att bankerna är mer lyhörda.
Jag blev utslängd från Länsförsäkringar trots att jag gett de massor med underlag som bevisar att jag köper och säljer klockor. De bemödade sig inte ens att lyssna på mig eller titta på mina papper.
Det blir alltid så att ärliga får det svårare när man måste ta i med hårdhandskarna mot grövre brottslighet, men jag tror det känns helt okey för de flesta som förstår storleken i problemen. Vissa banker tar det på allvar och andra verkar inte ens bry sig. Det är ett märkligt ointresse från vissa banker för att hjälpa de som drabbas. Lite som en extremt oempatisk teflonpanna.

Jag tror inte det går att ta strid mot grov brottslighet utan att en och anna oskyldig drabbas. Det viktiga för oss som hör om det är att vi inte får fokusera på den drabbade utan hålla fokus på syftet.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
@Epicure.watches minns du har långtid det tog för dem att ”granska” ditt ärende?
Fick själv oturen att ha att göra med dem i november, men det är inte förens nu jag fått svaret att dem snart är klara.

Undrar också ifall du fick några övriga problem med din nya bank, eller om det slutade i samband med att dem stängde ner ditt konto?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
@Epicure.watches minns du har långtid det tog för dem att ”granska” ditt ärende?
Fick själv oturen att ha att göra med dem i november, men det är inte förens nu jag fått svaret att dem snart är klara.

Undrar också ifall du fick några övriga problem med din nya bank, eller om det slutade i samband med att dem stängde ner ditt konto?
I brevet som länsförsäkringar bank skickade ut stod det exakt när kontot skulle stängas ner, om inte det kom in några underlag. Det var cirka 60 dagars tidsfrist har jag för mig.
Jag skickade in allt underlag, men hörde ingenting från de. Sen stängde de ner kontot helt utan någon som helst kundkontakt.
Som tur var hade jag då redan tagit ut alla pengar och flyttat till nya banken (ICA) efter att Swedbank vägrat mig som kund.

Efter att jag bytt till ICA har jag inte haft något som helst problem.
 

Batch

Omega
2-Faktor
Ursäkta, kanske du fråga. Men kan banken se "swish texten / meddelandet" utan att man själv delat eller skickat in kontoutdrag?

Trodde det var sekretess tills man blir ombed att uppvisa det.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Ursäkta, kanske du fråga. Men kan banken se "swish texten / meddelandet" utan att man själv delat eller skickat in kontoutdrag?

Trodde det var sekretess tills man blir ombed att uppvisa det.
Mina transaktioner via Länsförsäkringar genom Swish var märkta med meddelanden.
T.ex ” Tag heuer Klocksnack”
 

Batch

Omega
2-Faktor
Är det något brottlsigt finns nog orsak till oro, annars är det väl inget att oroa sig över.
Korrekt. Men allt man läst låter rätt jobbigt om man får en koll. Har inte ens tänka på att spara kvitton och konversationer mm. Och i flera år tillbaka 🙄
Man bör alltså agera som en enskild firma och spara all dokumentation i åtta år.
 

FlipSwede

Audemars
Korrekt. Men allt man läst låter rätt jobbigt om man får en koll. Har inte ens tänka på att spara kvitton och konversationer mm. Och i flera år tillbaka 🙄
Man bör alltså agera som en enskild firma och spara all dokumentation i åtta år.
Ja köper&säljer du regelbundet kan du nog anses vara näringsidkare utav RSV.

Tycker du att så inte är fallet är det upp till dig att bevisa motsatsen.
 
Topp