• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

carlgustaf watches?

kga

Breitling
Satt och bläddrade i en jakt tidning och såg en annons om carlgustafwatches. Försökte hitta info men det jag hittar är bara deras hemsida. Urverket är ett ETA 2824.

Blev lite nyfiken då jag är uppvuxen i Karlskoga och boetten görs tydligen där.
Något man vågar köpa?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hittar ingen sån hemsida, bara info om att det är ett köpt domännamn?
Har aldrig hört talats om dem.
Länk?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ingen aning om kvalitén på klockan ifall det var det du syftade på men varumärket verkar ligga under Celebra Brands i Örebro som bl.a. är grossist åt Doxa och ett gäng märken som jag aldrig hört talas om.

De har enligt hemsidan kontor i ett industriområde i Örebro och det finns även ett kontaktnummer om du vill komma i kontakt med dem då all sådan info verkade saknas från carlgustafwatches.

Tillägg: Jag ser nu att du är från Karlskoga så det är nästgårds för din del. Sväng förbi adressen om du har vägarna förbi vetja så kanske du kan få klämma och känna. :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Kan endast köpas hos återförsäljare står det, som listas här:

På de modeller där mått anges verkar de vara ganska stora (42mm för en enkel trehandare t.ex.).

Designprodukter som antagligen sätts ihop någon annanstans. (Vilket i sig inte betyder att det är en dålig klocka.) "Företaget startade som en designbyrå med stort intresse av produktutveckling och optimering av befintliga lösningar." (enligt "Om oss")

Men priserna... 😲 Man får betala dyrt för designen (och begränsade upplagor som de flesta verkar vara), för inte speciellt anmärkningsvärda tekniska specifikationer.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Satt och bläddrade i en jakt tidning och såg en annons om carlgustafwatches. Försökte hitta info men det jag hittar är bara deras hemsida. Urverket är ett ETA 2824.

Blev lite nyfiken då jag är uppvuxen i Karlskoga och boetten görs tydligen där.
Något man vågar köpa?
De var på tapeten för några år sedan när de släppte sin första modell:
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Såg att stjärnurmakarna säljer deras chronomodell för 29k. Undrar vad tappet på en sådan blir i andra hand...😖
 

D..S..

Panerai
Var tvungen att logga in på forumet enkom för att söka på detta hemska märke. Såg denna styggelse på lokala stjärnurmakarna och undrar uppriktigt hur många klockor de kan ha sålt?

Vem är den tilltänkte köparen?
1. Den som har för mycket pengar och inte vet nått om klockor köper en Rolex.
2. Den som har någon som helst koll på klockor skulle Aldrig lägga sådana summor på en så grotesk skapelse.
3. Någon fanatiker som är polare med ägarna??

Tanken att en medelsvensson skulle spara ihop 18 lax för detta känns helt osannolikt..

Nåja:
1000002200.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Var tvungen att logga in på forumet enkom för att söka på detta hemska märke. Såg denna styggelse på lokala stjärnurmakarna och undrar uppriktigt hur många klockor de kan ha sålt?

Vem är den tilltänkte köparen?
1. Den som har för mycket pengar och inte vet nått om klockor köper en Rolex.
2. Den som har någon som helst koll på klockor skulle Aldrig lägga sådana summor på en så grotesk skapelse.
3. Någon fanatiker som är polare med ägarna??

Tanken att en medelsvensson skulle spara ihop 18 lax för detta känns helt osannolikt..

Nåja:
1000002200.jpg
Och vad är det för jäkla index? Vaddå 8,7,6...?
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Vet inte om jag riktigt håller med om att den skulle vara påfallande ful.. men andra ser kanske saker som jag missar.

Är väl inget som jag instinktivt suktar efter, men det gäller å andra sidan för de allra flesta klockor som saluförs - utan att jag för den sakens skull är särskilt kräsen av mig.

Stod valet mellan den eller typ en Festina för samma pengar så känns den åtminstone i min värld roligare.
 

D..S..

Panerai
Vet inte om jag riktigt håller med om att den skulle vara påfallande ful.. men andra ser kanske saker som jag missar.

Är väl inget som jag instinktivt suktar efter, men det gäller å andra sidan för de allra flesta klockor som saluförs - utan att jag för den sakens skull är särskilt kräsen av mig.

Stod valet mellan den eller typ en Festina för samma pengar så känns den åtminstone i min värld roligare.
Grejen är ju att den kostar 10x vad många festinor gör. Den det är kart smaken är som baken..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var tvungen att logga in på forumet enkom för att söka på detta hemska märke. Såg denna styggelse på lokala stjärnurmakarna och undrar uppriktigt hur många klockor de kan ha sålt?

Vem är den tilltänkte köparen?
1. Den som har för mycket pengar och inte vet nått om klockor köper en Rolex.
2. Den som har någon som helst koll på klockor skulle Aldrig lägga sådana summor på en så grotesk skapelse.
3. Någon fanatiker som är polare med ägarna??

Tanken att en medelsvensson skulle spara ihop 18 lax för detta känns helt osannolikt..

Nåja:
1000002200.jpg
Är väl samma folk som köper Malm och andra liknande märken. Obegripligt för mig men finns tydligen en marknad. Ser ut som en Sjöö Sandström-kopia, ytterligare ett märke jag aldrig skulle köpa. Finns folk till allt.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Grejen är ju att den kostar 10x vad många festinor gör. Den det är kart smaken är som baken..
Så är det, men samtidigt finns det många klockor för de pengarna som inte är särskilt poppis här på KS men som verkar gå att sälja ändå, både från just Festina (som bara var ett random exempel) och andra tillverkare. Jag gissar att man medvetet lagt sig något under Sjöö prismässigt för att konkurrera om samma kunder (klocknördar möjligen ej inräknade) dvs de som vill lägga lite pengar på en klocka och tycker att svenskt märke har ett värde.
 

DrKlocka

Audemars
Kvalitetsmässigt är de helt okej. Bättre än många andra märken. Boetterna är tillverkade i Schweiz och även där sätts klockan ihop. Bättre än många andra i hög prisklass som använder kinesiska boetter..
Dessutom ETA-verk som är betydligt trevligare än motsvarande Sellita som de flesta använder idag.

Däremot den luddiga kopplingen till vapenmanufaktur verkar inte sträcka sig längre än namnet och symbolen på urtavlan. Högst oklart..
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Denna tråd kanske förgyller någons kväll.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Denna tråd kanske förgyller någons kväll.
Screenshot_20240501_081035_Chrome.png


Screenshot_20240501_081242_Chrome.png
 
Topp