• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Tack för svar. De jag sett och det jag testat bygger på höjden, är det Cartiers egna du pratar om eller menar du andra viklås? Jag blev helt avskräckt av det jag såg och testade i alla fall.

Tack för svar, vintage viklås har jag i och för sig inte sett eller testat men utav bilden att döma tycker jag det ser ut som att även ett sådant bygger på höjden även om det säkert inte är i närheten av dina exempel, det handlar kanske om vad man själv jämför med (och jag jämför med vanliga törnlås).
Finns ju nyare variant på viklås från Cartier som ej är lika tunna (läs groteskt mycket tjockare). Dessa varianter ska ha fördelen att man kan välja huruvida man vill vika in lädret, eller köra måttsytt läder. Gällande dessa håller jag helt med dig, blir inget vidare. Sen så är det väl som alltid personlig preferens, vanesak osv, men min upplevelse är att känslan på handleden är tunnare med vintage gamla varianten på viklås då man generellt ej har ett vanligt läder lika tunt som det måttsydda som erfodras för att kunna funka.
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Avrundar dagen med min Santos på balkongen.

IMG_4705.jpeg
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Finns ju nyare variant på viklås från Cartier som ej är lika tunna (läs groteskt mycket tjockare). Dessa varianter ska ha fördelen att man kan välja huruvida man vill vika in lädret, eller köra måttsytt läder. Gällande dessa håller jag helt med dig, blir inget vidare. Sen så är det väl som alltid personlig preferens, vanesak osv, men min upplevelse är att känslan på handleden är tunnare med vintage gamla varianten på viklås då man generellt ej har ett vanligt läder lika tunt som det måttsydda som erfodras för att kunna funka.
Ah, förstår! Jag testade en nyare variant och det var inte vackert!

Då ska jag ge det en chans vid tillfälle, för jag gillar tanken och de andra fördelarna andra nämnt med viklåset.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Bortsett från en Seiko SKX har jag aldrig köpt något nytt från butik så detta är ovant för mig men idag blev det slag i saken.
IMG_5450.jpeg

IMG_5459.jpeg
Snyggt! Väldigt sugen på den svarta tavlan, fanns den att köpa i butik nu alltså? Eller har du beställt och väntat länge? (sist jag var inne i Cartier butiken i Stockholm kunde de inte säga när de skulle få in någon)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Snyggt! Väldigt sugen på den svarta tavlan, fanns den att köpa i butik nu alltså? Eller har du beställt och väntat länge? (sist jag var inne i Cartier butiken i Stockholm kunde de inte säga när de skulle få in någon)
Jag köpte den på NK. Tog 14 dagar från det att jag gjorde beställningen innan den gick att hämta ut. Har uppfattat det som att referensen har slutat att tillverkas men verkar fortfarande gå att beställa. Kan verkligen rekommendera denna klocka.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Vad tror/tycker ni om den nya gröna tavlan på Santos?
IMG_5298.jpeg
Den är grym. Skogsigare grön i verkligheten än på renderade bilden. Kan misstas för svart i vissa ljus. Väldigt svårfotad
3FF9C33C-10F2-482D-A6C4-B9EDBB23A7A8.jpeg


Edit: mindre klassisk och tappar kanske lite Cartier dna men just den här modellen är ju redan ganska modern stånkar tycker det funkar.

Edit 2: vet inte om man kan dela såhär men här är ett klipp på grön med det gröna alligatorbandet som kommer med 👌👌
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Visserligen stål istället för guld, men är detta något av det billigaste man kan förvänta sig att komma undan?

Denna var ändå relativt ny, är de äldre tanksen dyrare eller billigare generellt?
Om du ändå är uppe på 24-25k så skulle jag 11 dagar av 10 hellre försöka knipa en beg must av senaste modell här på KS. De har gått under 30k och då får man en ny klocka med garantier osv. Dessutom är nya boetten trevligare än solo då den nu är rundad likt klassisk LC och solo var platt
 

mato00

Cartier
2-Faktor
Den är grym. Skogsigare grön i verkligheten än på renderade bilden. Kan misstas för svart i vissa ljus. Väldigt svårfotad
3FF9C33C-10F2-482D-A6C4-B9EDBB23A7A8.jpeg


Edit: mindre klassisk och tappar kanske lite Cartier dna men just den här modellen är ju redan ganska modern stånkar tycker det funkar.

Edit 2: vet inte om man kan dela såhär men här är ett klipp på grön med det gröna alligatorbandet som kommer med 👌👌
Med det gröna aligator va den faktiskt riktigt häftig!😍 Dock rädd för just det du säger att den ska misstas som svart, just denna kanske endast ska vara vit och inte något annat… Får se om det är värt det, ska kika på den live först

Anser även att butikspris nu är lite häftigt
 
Senast ändrad:

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Med det gröna aligator va den faktiskt riktigt häftig!😍 Dock rädd för just det du säger att den ska misstas som svart, just denna kanske endast ska vara vit och inte något annat… Får se om det är värt det, ska kika på den live först

Anser även att butikspris nu är lite häftigt
Jag tror inte man misstar den som svart på sin egen arm i nån större utstreckning men kan hända att andra gör det. Men båda var fina, det känns inte som de tagit en vit klocka och gjort den grön utan den har verkligen fått sin egen karaktär.
Med det sagt tror jag, som nämndes ovan, att den kanske passar ännu bättre för de som redan har en klassisk cartier i lådan att kombinera med
 

Jajo

Omega
2-Faktor
Har förälskat mig i ref 2823 och klämde lite på denna igår.
Hjälp mig ta ett beslut, är den för polerad/oskarp? Ser ni något annat jag inte ser?
Har lite tunnelseende.

/J
 

Bilagor

  • IMG_2485.png
    IMG_2485.png
    191.1 KB · Visningar: 15
  • IMG_2486.png
    IMG_2486.png
    198.2 KB · Visningar: 16
  • IMG_2487.png
    IMG_2487.png
    223.1 KB · Visningar: 15
  • IMG_2488.png
    IMG_2488.png
    243.7 KB · Visningar: 16
  • IMG_2489.png
    IMG_2489.png
    171.7 KB · Visningar: 16

Jajo

Omega
2-Faktor
Tycker inte den ser speciellt polerad ut? Är ju mycket rundare i formen än en Carrée. Helt rätt val iaf! Den enda klocka som blivit en keeper för mig.
IMG_7161.jpeg

Stiligt! Ser det också som en keeper då det kommer att bli min bröllopsklocka så då vill jag få det rätt direkt.

Tänker på glas”ringen” som är nypolerad, får för mig att den har mjuka kanter, samt kratrar vid skruvarna som jag läst om här i tråden?
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Stiligt! Ser det också som en keeper då det kommer att bli min bröllopsklocka så då vill jag få det rätt direkt.

Tänker på glas”ringen” som är nypolerad, får för mig att den har mjuka kanter, samt kratrar vid skruvarna som jag läst om här i tråden?
Var min bröllopsklocka med!
Lite svårt att se på bilderna men just ringen slits ju och kan också bytas ut. Viktigast med boetten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har förälskat mig i ref 2823 och klämde lite på denna igår.
Hjälp mig ta ett beslut, är den för polerad/oskarp? Ser ni något annat jag inte ser?
Har lite tunnelseende.

/J
Ringen lite rund som du nämner och den är ju polerat i övrigt vad jag kan se. Även lite spel i länken. Hade dock velat se bättre bild på skruvskallana i länken så det inte är några spår efter borstning på dem.
 

Jajo

Omega
2-Faktor
Ringen lite rund som du nämner och den är ju polerat i övrigt vad jag kan se. Även lite spel i länken. Hade dock velat se bättre bild på skruvskallana i länken så det inte är några spår efter borstning på dem.

Tack för svar, har sett att du tidigare skrivit om borstade skruvar, men länken till den klockan funkar inte längre.
Här är de bästa bilderna jag kan presentera på skruvarna:
IMG_2491.png
 

Bilagor

  • IMG_2490.png
    IMG_2490.png
    275.3 KB · Visningar: 11
  • IMG_2492.png
    IMG_2492.png
    387.7 KB · Visningar: 14

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för svar, har sett att du tidigare skrivit om borstade skruvar, men länken till den klockan funkar inte längre.
Här är de bästa bilderna jag kan presentera på skruvarna:
IMG_2491.png
Jag tycker mig kunna se lite spår av borstning i skruvskallarna. Är det så hade jag rekommenderat en annan klocka.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Bandet är från Molequin. Färgen och längden på bandet var inte vad jag förväntade mig. Funkar men är inte helt nöjd. Blir att leta efter något annat.
Hojta till om du vill avyttra. Tyvärr är molequins medium i kortaste laget för många när det sitter på en såpass liten klocka som tank, annars tycker jag att de brukar kännas helt ok.

Om man behöver längre så är det ju 25Eur extra per band..
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Hojta till om du vill avyttra. Tyvärr är molequins medium i kortaste laget för många när det sitter på en såpass liten klocka som tank, annars tycker jag att de brukar kännas helt ok.

Om man behöver längre så är det ju 25Eur extra per band..
Storleken fungerar faktiskt, snarare färgen som hade annan ton än vad jag tänkt mig. Dock bra band.
 
Senast ändrad:
Topp