• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

rickards

Rolex
2-Faktor
Det kanske är ett vågat uttalande men det är inte säkert att SKX007/009 hade haft den succén den hade om den här Prodiver från Citizen hade funnits samtidigt.

Otroligt prisvärd klocka.

•Ett klassiskt utförande med mercedes timvisare, lollipop-sekundvisare och kronan klockan 3!
•Svart tavla med en fräsch och lekfull struktur
•Antimagnetic
•Chock-resistance
•PR 41h
•Skruvad krona
•200m WR
•Dag/Datum
•Mekaniskt urverk
•Historia
•Iso-cert
•applicerade index

Allt detta är saker som jag uppskattar särskilt när de erbjuds i lägsta möjliga prisklassen.

Jag ville ha en biffig dykare (beater) med ok specs i ett klassiskt utförande som ändå ska ha en tydlig närvaro på handleden. Jag är nöjd!

Citizen har ju iof haft klockor med lika bra eller bättre spec på pappret under samma period som SKX tillverkades. Jag tänker på t.ex. NY0040, vilken också har varit en succé. Seikos varumärke har nog vägt lite tyngre, särskilt på dykarmarknaden.
SKX starkaste kort tror jag är att den har en design som är oerhört klassisk och funkar till det mesta. Oerhört bekväm klocka också. Lagom toolig, men går också helt ok till en skjorta, precis som jag tycker den här nya Promastern också gör. NY0040 tycker iallafall jag har en lite för klumpig design för att få hem i många lägen även om den också har sin charm.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Citizen har ju iof haft klockor med lika bra eller bättre spec på pappret under samma period som SKX tillverkades. Jag tänker på t.ex. NY0040, vilken också har varit en succé. Seikos varumärke har nog vägt lite tyngre, särskilt på dykarmarknaden.

Vi ser och vet vilket det starkaste varumärket är. Klart det är Seiko.

Sen påstod jag inte att Citizen är mer populär/etablerad/bättre än Seiko generellt. Jag
jämförde nya Prodiver med SKX. Jag tycker nya prodiver är bättre och SKX hade haft en seriös konkurrens om de modellerna hade funnits samtidigt (bara en spekulation av mig).

Men som du säger, tack vore att Seiko är det mer etablerade varumärket så får SKX en starkare exponering tack vore det.

Jag har haft NY0040 - Yes, motsvarande prisklass som SKX. Och även specifikationerna ganska nära till SKX.

NY0040s stora nackdel är dess speciella utseende. Jag gillade den som en toolig billig diver. Men som Rickards säger, man blir lite begränsad när det kommer till en lite mer casual användning.

Nya Prodriver har ett mycket mer konventionellt utseende än både NY0040 och SKX.
 

Fluffy67

Rolex
2-Faktor
Härlig lume 😊
IMG_4090.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det kanske är ett vågat uttalande men det är inte säkert att SKX007/009 hade haft den succén den hade om den här Prodiver från Citizen hade funnits samtidigt.

Otroligt prisvärd klocka.

•Ett klassiskt utförande med mercedes timvisare, lollipop-sekundvisare och kronan klockan 3!
•Svart tavla med en fräsch och lekfull struktur
•Antimagnetic
•Chock-resistance
•PR 41h
•Skruvad krona
•200m WR
•Dag/Datum
•Mekaniskt urverk
•Historia
•Iso-cert
•applicerade index

Allt detta är saker som jag uppskattar särskilt när de erbjuds i lägsta möjliga prisklassen.

Jag ville ha en biffig dykare (beater) med ok specs i ett klassiskt utförande som ändå ska ha en tydlig närvaro på handleden. Jag är nöjd!
Hade jag fått önska (smaken är som baken) hade jag ändrat på:
  • bort med applicerade index och målade istället m
  • vita visare och gör dem något större samt längre. Och samma nyans på lume.
  • något tunnare, likt skx rätt tjock. På gott och ont iof 🤓

Men oavsett en trevlig dykare 👌🏻
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hade jag fått önska (smaken är som baken) hade jag ändrat på:
  • bort med applicerade index och målade istället m
  • vita visare och gör dem något större samt längre. Och samma nyans på lume.
  • något tunnare, likt skx rätt tjock. På gott och ont iof 🤓

Men oavsett en trevlig dykare 👌🏻
De applicerade indexen är kalasfina på riktigt, speglar ljuset väldigt tjusigt i olika vinklar vilket ger liv åt hela urtavlan tycker jag. Även visararna fångar ljuset fint.

1000007243.jpg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Justerade också min själv, tycker faktiskt kragarna var ovanligt små, men gick bra ändå. Har ett halvdant verktyg för ändamålet, nåt skräp jag fått gratis men det underlättar klart om man har nåt man kan pressa ut/in pinsen med tycker jag .
 

Hansel

Cartier
Köpte en beg ny0040 med 8203 verk. När den dök upp satt kronan stenhårt skvad och har märken på sig som om man dragit den med skruvmejsel. Efter att jag fått upp verkade den fungerar som den ska. Nu när jag testade att vrida upp den visar det sig att det inte fungerar. Känns inte som den drar upp och tar tar inte stopp. Missar jag något eller eller har man dragit av fjädern?
 

Bilagor

  • 20231121_093320.jpg
    20231121_093320.jpg
    597.9 KB · Visningar: 13
  • 20231121_093640.jpg
    20231121_093640.jpg
    259.9 KB · Visningar: 12
Topp