• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Hugger69

Patek
2-Faktor
Sköna 70-talsvibbar med en blå MåndagsMeteor! ☄️

tempImageFGy2jw.png
tempImage8c4ptP.png
 
Senast ändrad:

240snusit

Panerai
Jag älskar positiva loppisöveraskningar! Detta är en Koreansk tillverkad Orton digitalare från runt 1976-77 och den är verkligen toppklass bland digitale från denna era tycker jag! Grym och gedigen byggkvalitet i både länk och klocka med ett "dubbelt lock" för att stärka ljudet av alarmet a la Vulcain Cricket. Funktioner så som två tidszoner så tidigt för ett obskyrt märke och att siffrorna 0-9 längst ned på skärmen används för att mäta tiondels sekunder i tidtagarläget gör det inte sämre. Om ni någonsin ramlar över en tidig Orton så slå till, helt klart likvärdig de mer "premium" Japanska modellerna från samma era.
20240415_134151.jpg
20240415_134223.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vi fortsätter det kantiga teamet på dagens TankTisdag! 🔲

Den här klockan har den mycket unika Compressor "2" boetten från firma EPSA. Det ska vara samma typ av boett på de första Heuer Monaco-modellerna med men här är jag lite osäker. Ett speciellt baklock och en konstruktion av fjädrar gjorde denna boett vattentät på likande sätt som de mer vanliga SuperCompressor-boetterna.

tempImage9ZN2PK.png
tempImagec5CC80.png
epsa-ad.jpg
 
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
Den här får mycket handledstid nu ett tag. Egentligen är allt "fel" - guld OCH stål, suger mycket batteri, rund tavla på fyrkantig boett, etc. Men så är det ju det där med Marine Chronometer. Och en vansinnigt bra länk. Inte heller att förglömma att jag känner mig lite "modern" när jag använder den...

20240416_102419.jpg
 

240snusit

Panerai
Riktigt cool! Är det en wyler balans i den då tro? Fick upp ögonen för dom nyligen. Väldigt spännande konstruktion som tydligen ska vara extra stötsäkra med tanke på konstruktionen.

88815803-c0cc-4b68-90a6-330d6c25d7f4.jpeg
0ba05d92-0cb6-4646-99b3-5141381c43e3.jpeg
Ja det är det! Jag har inte kunnat komma åt verket än för det är en monocoque(stavning?)-boett och jag har ej utrustning för att öppna den ännu. Jag ska vara ärlig att säga att min går sådär - balansen stannar ibland i vissa positioner så jag ska erkänna att jag tror Incaflex är lite för komplicerat för sitt eget bästa (manuellt ETA-verk i med Incaflex, brukar aldrig ha samma problem med "vanliga" ETA-verk) men det är helt klart en cool grej ur nörd-synpunkt och det ger klockan charm och pga att den är så välbevarad kommer jag serva den någon gång... för tillfället är det den snyggaste klocka jag har som går absolut sämst haha :)
 

tobtok

Omega
Denna släktklenod ifrån 1971 som tillhört min farfar kom hem från service hos Urbrev efter att ha hittats i en byrå i väldigt tveksamt skick (Se bild nr.2).
Efter Service, lite nya delar och original-länk så tycker jag klockan blev otroligt fin och den kommer finnas kvar i klocklådan livet ut tänker jag.
PXL_20240417_134957914.PORTRAIT.ORIGINAL~2.jpg


PXL_20240115_150847938 (1).jpg
 
Topp