• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damurstråden

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Lite fredagsglitter och vitguld.
En nyservad Ebisco med Felsa 22, på ett nyrodierat band.
PSX_20240202_170621.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Snyggt!

Antar att du gör rodiseringen själv? Blir bra? Är själv intresserad av att testa lite.
Tack!
Ja, sånt fixar vi själva. Har en enkel galv där vi har bad med silver, guld och rodium. Bandet blev även kortat, så rodiering var nödvändig. Lite gulaktig legering i vitguldet. Men det är lite pyssel att få det bra, och baden har inte direkt nån jättsmidig prislapp. Senaste rodiumbadet gick på 22.000 för en liter. Dessvärre då nödd och tvungen att köpa nytt rodiumbad just i en prispik, men en hel del pengar kostar det fortfarande.
 

240snusit

Panerai
För exakt fyra år sedan befann jag mig i en minst sagt prövande situation i mitt liv - men i den perioden upptäckte jag också väldigt mycket nya saker och härliga människor i mitt liv, och en av dom sakerna var vintage damur.

IMG_0279.jpeg

En Zodiac Glorious Hermetic, tidig 1960-tal. Detta är min första ”dam”-klocka som jag slumpmässigt sprang på i en antikaffär och utan att jag visste det så var detta nystarten för min passion för klockor och genom denna så upptäckte jag att klassiska damur var otroligt kul och överkomliga vilket gör att även jag som har en ganska mager klockbudget ibland kan känna att jag ändå har några värstingar.
IMG_0280.jpeg

20mm - detta var en chock i början från att ha burit 34-39mm klockor innan. Men jag fann mig ändå dragen till denna - det faktumet att den var så liten men ändå ”rejäl” tiöltalade mig enormt och fick mig att inte bara tänka över klockor men att se andra saker i nya perspektiv, för trots storleken såg jag ändå där i den dunkla antikaffären att byggkvaliteten var bra och jag var så glad att för första gången springa på ett Schweisiskt kvalitetsur för kaffepengar. Det blev knappast sista gången kan jag säga… på gott och ont ibland, men klockor som passion har gett mig mycket i livet så jag är väldigt glad.
IMG_0278.jpeg

Den har samma typ av försegligen som Zodiac Sea Wolf, fast mindre tät. Som första damklocka så är den egentligen typ perfekt - stål, 20mm (det och 24mm är de mest klassiska dammåtten i min erfarenhet), manuell med centrumsekund… för att vara den klocka som klockpassion återföddes genom så valde mitt oerfarna jag en bra liten dinka och jag är glad över den fortfarande fyra år senare - även fast saker och ting förändras så är jag ändå ”jag” trots allt tänker jag när jag har på mig denna.

Jag hoppas ni alla har kul med er klockor oavsett storlek och tack för alla trevliga inlägg i tråden! :)
 

240snusit

Panerai
Köpte en liten rackare av TS med samma bandtyp (Cordette) som du har på din. Riktigt trevlig att bära!
1CF13BE2-C070-4403-9A26-C7E08CB76B21.jpeg
Hade glömt bort den där totalt. Underbar, älskar verkligen cordette-band! Här är min senaste cordette-klocka, som jag tycker blev oväntat sportig på bandet:
IMG_0270.jpeg
IMG_0274.jpeg
IMG_0271.jpeg
IMG_0272.jpeg

Tror vi har band från samma tillverkare på båda våra; ”Unroc”, Swiss Made. De tillverkade massvis av originalspännen till stora märken så som Longines bl a och jag har sett att dam-Jaegers kunde komma på dessa band också :)
 
Topp