• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Damurstråden

Hugger69

Patek
2-Faktor
Härlig storlek. Skillnaden mellan en 26mmare som har 12mm band istället för 14mm är som natt och dag för mig som mest bär sådana här storlekar, så tack för infon - ska ha modellen i åtanke när man trålar på nätet ☺️
Kul att vara till hjälp!🤗

Dock har jag sällan sett en sådan här Sherpa till salu men de finns helt klart och är ju sjukt fina klockor med
SuperCompressor-boett och egna verk!

Sherpa-serien är ju det bästa av ENICARS modellserie och alltid vattentäta till minst 300 feet! 🙏🏻

D186B411-3335-4970-8D01-CED68F95468F.jpeg
EFD83550-6C82-4D19-A486-50253B53BBF4.jpeg
 

Opinioncarb

Cartier
2-Faktor
Hej!

Behöver hjälp med lite armband för 12mm mellan bandhorn. Är det någon som sitter på detta?
Främst något i länk/mesh väg.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
En kamrat nämnde att han letade efter en liten damdykare till sin flickvän och då slog det mig att jag hade en liggandes sen flera år.
Köpte den till min fru som inte alls tyckte om den men kanske den kan komma till användning nu.
Citizen från 68 och handraget verk i 28 mm boett.

A8950D5A-A928-45D0-AE0C-EC27A101F4A4.jpeg
CB1FA6E1-7C09-4D81-9EBF-0A0B977784B6.jpeg
A6DB40CF-3558-4778-981D-DBFC2327043A.jpeg
7DC66649-4292-46B9-9DA3-F9714783F0F7.jpeg
Lägg av vilken dröm!
Vet du möjligtvis refnr? Skulle din kamrat mot ALL förmodan inte vilja ha denna anmäler jag mitt intresse. 😄
 

martaSM30

Audemars
Hade jag varit en diamant-dam hade jag budat på denna
DED44BF7-492A-44DF-902F-94A5A794C6F0.jpeg

 

Psykel

Patek
Hade jag varit en diamant-dam hade jag budat på denna
DED44BF7-492A-44DF-902F-94A5A794C6F0.jpeg

Det är aldrig för sent att bli en! KBK!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hade jag varit en diamant-dam hade jag budat på denna
DED44BF7-492A-44DF-902F-94A5A794C6F0.jpeg

Jag hade nog velat sett den irl innan men det vore verkligen något för ögat!
Älskar att du håller denna tråden vid liv. Det borde vi alla bli bättre på, det är den värd!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Trevlig! Pärlemor? Liknar varianterna i sten men denna var ett snäpp upp. Gillar överlag den här typen av bandinfästning mot boetten.
Pärlemor. Det är en ”Rock Watch” som kom med denna variant 1988. De ursprungliga i sten kom 1986. Denna är mellanstorleken/unisex 30mm (dam 23 och herr 33). Trä kom ju sen också (Wood watch?)
Killen i smoking bär 30mm ser det ut som.
 
Senast ändrad:
Jag är så glad att jag hittade den här tråden, är själv man men med pimpinetta handleder och en allmän kärlek till vintage blir det lätt att jag tittar på damur runt 25-28 mm.
 
  • Like
Reactions: Man

240snusit

Panerai
En liten broschhängd Certina i doublé och på 12mm passas vidare en till yngre förmåga i släkten...
" -Är det batteri i?"
Nope, den drivs av en gammaldags men helt miljövänlig teknisk lösning. 😄
PSX_20240115_214633.jpg
Fantastisk, tack för du delar med dig! En grej som jag tycker är kul med "damur" är att uren kan komma i för oss idag intressanta/lite tokiga former/sätt att bära dom på än bara fickur/armbandsur som i stort sett herrarnas ur-val har sett ut. Dessa brosch-klockor från 40-50-talen fascinerar mig (och jag personligen kategoriserar dom lite annorlunda än "sjuksköterskeur" som även dom kom oftast i broschform men de har ett så nischat användninngsområde och var inte tänkta att bäras "till vardags") - jag har sett i kataloger att ungefär som ditt exempel så kostade ändå 15/17 juvelers brosch-klockor ungefär som "vanliga" fick/armbandsur och de brukar vara väldigt trevligt hantverk på ur smyckesperspektiv. De verkar i min mening ha varit menade som "seriösa" ur som förmodligen bars som ett väldigt dressigt alternativ till armbandur för kvinnor eller för de som inte gillade armbandsur, jag har ännu inte sett bilder/referenser till att de bars i kombination med armbandsur. Jag tycker de både ur klock/modeperspektiv är helt klart intressanta. Broschur förekommer även på 60/70-talen med men de är helt klart färre modeller/märken som gjorde dom än tidigare år och då brukar de oftast vara i solid silver istället för doublé som de tidigare. Jag har tyvärr inte mer än mina lösa tankar att erbjuda just nu till tråden, men jag gav bort en trevlig brosch-Ebel till @martaSM30 för ett tag sen som kanske skulle vara vänlig att posta en bild på det här? Jag ska även försöka gräva fram lite mer av mina "okonventionella" damur i kommande dagarna och posta här i tråden :D
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Fantastisk, tack för du delar med dig! En grej som jag tycker är kul med "damur" är att uren kan komma i för oss idag intressanta/lite tokiga former/sätt att bära dom på än bara fickur/armbandsur som i stort sett herrarnas ur-val har sett ut. Dessa brosch-klockor från 40-50-talen fascinerar mig (och jag personligen kategoriserar dom lite annorlunda än "sjuksköterskeur" som även dom kom oftast i broschform men de har ett så nischat användninngsområde och var inte tänkta att bäras "till vardags") - jag har sett i kataloger att ungefär som ditt exempel så kostade ändå 15/17 juvelers brosch-klockor ungefär som "vanliga" fick/armbandsur och de brukar vara väldigt trevligt hantverk på ur smyckesperspektiv. De verkar i min mening ha varit menade som "seriösa" ur som förmodligen bars som ett väldigt dressigt alternativ till armbandur för kvinnor eller för de som inte gillade armbandsur, jag har ännu inte sett bilder/referenser till att de bars i kombination med armbandsur. Jag tycker de både ur klock/modeperspektiv är helt klart intressanta. Broschur förekommer även på 60/70-talen med men de är helt klart färre modeller/märken som gjorde dom än tidigare år och då brukar de oftast vara i solid silver istället för doublé som de tidigare. Jag har tyvärr inte mer än mina lösa tankar att erbjuda just nu till tråden, men jag gav bort en trevlig brosch-Ebel till @martaSM30 för ett tag sen som kanske skulle vara vänlig att posta en bild på det här? Jag ska även försöka gräva fram lite mer av mina "okonventionella" damur i kommande dagarna och posta här i tråden :D
Dom är kul dom där och de äldre är ofta i fin kvalité och tjock doublé. Gissar jag lite så var storhetstiden 40-50-talet. Min Certina är sannolikt tidigt 60-tal. Ofta så valde man klocka och brosch var för sig. Sedan moterades de ihop i butiken. Men sedan finns förstås också riktigt fina juvelsarbeten i guld, platina och med stenar. Jag har haft i verkstaden några riktigt fina. Tror det det kan ha varit Chopard och Ebel.
Den på bilden gavs faktiskt till en nybakad sjuksyrra, fast den saknar sekundvisare. Jag tyckte den liksom passade bra ändå.
 

240snusit

Panerai
Dom är kul dom där och de äldre är ofta i fin kvalité och tjock doublé. Gissar jag lite så var storhetstiden 40-50-talet. Min Certina är sannolikt tidigt 60-tal. Ofta så valde man klocka och brosch var för sig. Sedan moterades de ihop i butiken. Men sedan finns förstås också riktigt fina juvelsarbeten i guld, platina och med stenar. Jag har haft i verkstaden några riktigt fina. Tror det det kan ha varit Chopard och Ebel.
Den på bilden gavs faktiskt till en nybakad sjuksyrra, fast den saknar sekundvisare. Jag tyckte den liksom passade bra ändå.
Tack för info! Det förklarar t ex MartaSM30s Ebel där boetten är guldplatterad medans broschen var i solid silver. Något riktigt finlir i brosch/hänge format hade jag ej sagt nej till någon dag!

Här är ett snabbt bidrag till tråden - en 830 silver Stowa-hänge som är pricken över i:t på detta smycke jag samlat delar till i några år. Jag tänker att det lite abstrakt föreställer en sago-prins som smyger ut ur klocktornet hans prinsessa sitter fast i :) Det består av diverse solida silver delar (kanske mest sällsynt är grodan i 925 som är en sk "rullstoppare" till för att kunna fästas på blyertspennor så de ej rullar av bordet) och ja, jag brukar köra det tillsammans med armbandsur för jag är tokig.
9093908F-5D04-47CB-9599-4B2291DCFD38.jpeg
cbzcv
8313609D-2F6C-43DD-AE1D-F52B4E50357E.jpeg
n
472E897D-6BFB-4E5B-BDC8-A7973B15AED5.jpeg
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tack för info! Det förklarar t ex MartaSM30s Ebel där boetten är guldplatterad medans broschen var i solid silver. Något riktigt finlir i brosch/hänge format hade jag ej sagt nej till någon dag!

Här är ett snabbt bidrag till tråden - en 830 silver Stowa-hänge som är pricken över i:t på detta smycke jag samlat delar till i några år. Jag tänker att det lite abstrakt föreställer en sago-prins som smyger ut ur klocktornet hans prinsessa sitter fast i :) Det består av diverse solida silver delar (kanske mest sällsynt är grodan i 925 som är en sk "rullstoppare" till för att kunna fästas på blyertspennor så de ej rullar av bordet) och ja, jag brukar köra det tillsammans med armbandsur för jag är tokig.
9093908F-5D04-47CB-9599-4B2291DCFD38.jpeg
cbzcv
8313609D-2F6C-43DD-AE1D-F52B4E50357E.jpeg
n
472E897D-6BFB-4E5B-BDC8-A7973B15AED5.jpeg
Himla kul Stowa. I den där kan nog sitta samma sorts verk som i min jobbarkompis hängklocka.
PSX_20220211_130303.jpg
PSX_20220211_130509.jpg
 
Topp