• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Alec

Omega
2-Faktor
Om jag grubblat så mycket över ett köp hade jag nog avvaktat till klockan du verkligen vill ha finns tillgänglig. Oavsett pris så ska man ju aldrig köpa en "nästan klocka". 😉
Ja blir nog så att jag lämnar den oanvänd ett tag till tills jag landat i det hela. Frågan är om existerar en ”helt 100 klocka”, beror nog mycket på användningstillfälle osv.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tack för stöttningen. Det var tanken också, bära den på typ sommarbröllop, nyår och liknande festligheter där den kan passa in.
Fast kommer nog kunna räkna på en hand antalet tillfällen per år jag kommer använda den så borde kanske så här i efterhand valt något mer diskret med svart läder, typ en Tank, Reverso Portugeiser eller liknande. 🫣

Äsch! Rocka mjukisar och T-shirt med en TT DJ är ju kungligt 🥳😍
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Öl och DJ tidigare ikväll. :) Hoppas ni har en trevlig valborg!

IMG_2814.jpeg
 

Alec

Omega
2-Faktor
KS DJ tråden, jag söker er vishet, har satt mig i beslutsångestklistret.

Bakgrund:
Jag hade en ledig dag i fredags och firande födelsedag och var inne i stan på Spa. Vi skulle efter det ut på stan och shoppa lite kläder, råkade gå in hos AD för jag var sugen på att prova hur en DJ med jubileearmband satt på armen. (Blivit nykär Explorer 36 men ville prova en dressigare variant att ha på lite finare tillställningar).

Har endast handlat begagnat (bara verktygsklockor) hela mitt liv så och har 0 köphistorik hos AD så hade jag låga förväntningar om att få någon vidare service.

Personalen var trevlig och jag provade ett par olika DJ med olika urtavlor, men fastnade för en vit med romerska siffror så jag tyckte såg klassig ut och skulle kunna funka bra med vit skjorta osv. Frågade lite försynt vad väntetiden på en sån finnig kunde tänkas vara, och blev till min stora förvåning erbjuden att köpa en på en gång.

Jag blev chockad och var tvungen att gå runt någon timme i stan innan jag kunde bestämma mig, hade inte mentalt ställt mig in på att impulsköpa en klocka för 150k. Men efter att frugan insisterat på att jag borde köpa den, så gick jag tillbaka och gjorde det. Någon gång ska väl vara den första tänkte jag, och dessutom har dom ju kunnat vara värda mer om jag säljer den vidare oanvänd om jag ångrar mig. ”Vad har jag att förlora”.

IMG_2328.jpeg

Som ni ser, magiskt fin.

Nu till mitt ”problem”. Jag känner mig så osäker på om jag är värdig en så fin klocka.
Kommer jag ens kunna trivas med att ha den på mig? Är den för flashig? Jag är ju egentligen en enkel tool watch guy 😂
Tankar om vad ska folk tänka osv. dyker upp.
Har ju t.o.m. själv haft fördomar mot folk som går runt i guld Rolex förr om åren.

Hur hade ni som äger eller har ägt den här typen av DJ tackat detta? Tror ni jag kommer kunna växa in i klockan om jag bara börjar använda den och ger det tid? Eller gör jag bäst i att gå och lämna tillbaka den på öppet köp, eller sälja vidare till gråhandlare eftersom jag ens har dessa tankar? Vad tror ni.

Efter några dagars betänkande och många bra tankar från er KSare (tack för det) har jag nu beslutat mig för att behålla klockan.

Jag har bestämt mig för att bära den med stolthet vid speciella tillfällen. Den har även redan nu en historia som jag kommer tänka på varje gång jag bär den. En speciell helg där jag och frugan firade en fantastisk fredag ihop och köpte klockan, och en mörk söndag där en fin och oerhört positiv kollega jag jobbat nära senaste åren plötsligt gick bort alldeles för tidigt. Kommer alltid få mig att tänka på att ta tillvara på livets glada och ljusa stunder, för man kan aldrig veta hur fort mattan kan dras bort under fötterna på en.
 
Senast ändrad:

Wi

NLA
2-Faktor
Slänger ut kroken här om någon vill skilja sig från sin gröna 126234, så är jag intresserad.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Efter några dagars betänkande och många bra tankar från er KSare (tack för det) har jag nu beslutat mig för att behålla klockan.

Jag har bestämt mig för att bära den med stolthet vid speciella tillfällen. Den har även redan nu en historia som jag kommer tänka på varje gång jag bär den. En speciell helg där jag och frugan firade en fantastisk fredag ihop och köpte klockan, och en mörk söndag där en fin och oerhört positiv kollega jag jobbat nära senaste åren gick bort alldeles för tidigt. Kommer alltid få mig att tänka på att ta tillvara på livets glada och ljusa stunder, för man kan aldrig veta hur fort mattan kan dras bort under fötterna på en.
Om det är något man lärt sig med åren är det att klockor är mångsidiga. Att tolka guld eller tvåton som ”flashigt” eller dressat är helt fel. Beroende på sammanhang, klädval etc fungerar egentligen vad som helst till när som helst. Imo är det just detta som gör Rolex, Cartier m fl så uppskattade. Du lär märka inom kort att din DJ passar i fler sammanhang än du först trodde.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Efter några dagars betänkande och många bra tankar från er KSare (tack för det) har jag nu beslutat mig för att behålla klockan.
Bra, skit i vad andra tycker!

Ett exempel från förra veckan.
En kille som besökte mig på firman hade en som du har, "DJ tvåton", och efter businessmötet sa jag "fin klocka". Vi talade vidare efter mötets slut 30min om klockor. Byggde bra relation.
Första gången vi träffades och vi inledde en affärsrelation och ska efter teknisk analys skriva avtal med varandra.
Tänk vad en fin klocka gör !

Den är skitfin, behåll resten av livet.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Efter några dagars betänkande och många bra tankar från er KSare (tack för det) har jag nu beslutat mig för att behålla klockan.

Jag har bestämt mig för att bära den med stolthet vid speciella tillfällen. Den har även redan nu en historia som jag kommer tänka på varje gång jag bär den. En speciell helg där jag och frugan firade en fantastisk fredag ihop och köpte klockan, och en mörk söndag där en fin och oerhört positiv kollega jag jobbat nära senaste åren plötsligt gick bort alldeles för tidigt. Kommer alltid få mig att tänka på att ta tillvara på livets glada och ljusa stunder, för man kan aldrig veta hur fort mattan kan dras bort under fötterna på en.
Grattis till klockan! Tycker den skulle passa bra till jeans, collegetröja och dina sneakers på bilden. :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Uncle Seiko kommer att släppa länkar till 1601.


Lite pricey med 199 USD tycker jag.
Det står att dessa ska passa 5-siffriga referenser också. Dvs 16234, 16030, osv. Är det någon som spontant har koll på om det är samma dimensioner mellan luggarna på 4-siffriga och 5-siffriga datejusts, alltså att armband från respektive referens passar den andra utan glapp osv (även mot caset)?
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det står att dessa ska passa 5-siffriga referenser också. Dvs 16234, 16030, osv. Är det någon som spontant har koll på om det är samma dimensioner mellan luggarna på 4-siffriga och 5-siffriga datejusts, alltså att armband från respektive referens passar den andra utan glapp osv (även mot caset)?
Ja det passar bra. 20 mm och samma boett form mellan luggarna.
 

timepiece

Breitling
Tja har en 1601 som jag förlängt länken på hos AD. Märkte igår att det är ett subtilt tickande ljud när jag skruvar ut kronan. Det är ungefär samma ljud som när jag är i wind-läget och roterar kronan anti-clockwise. Är detta normalt eller har AD sabbat något?
Mycket möjligt att det varit såhär hela tiden men är lite nojig då jag inte märkt av det tidigare..
 

Bilagor

  • a08d4d84-8af2-4d4b-9b75-a6dbac5f8480.jpg
    a08d4d84-8af2-4d4b-9b75-a6dbac5f8480.jpg
    257.2 KB · Visningar: 2
  • Like
Reactions: Man

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tja har en 1601 som jag förlängt länken på hos AD. Märkte igår att det är ett subtilt tickande ljud när jag skruvar ut kronan. Det är ungefär samma ljud som när jag är i wind-läget och roterar kronan anti-clockwise. Är detta normalt eller har AD sabbat något?
Mycket möjligt att det varit såhär hela tiden men är lite nojig då jag inte märkt av det tidigare..
Hur skulle kronan påverkas av länkjustering? Förmodligen märkte du av det först nu.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Nä men tänker om de gjort något som de inte sagt. De gjorde jobbet gratis och gav mig en pouch gratis. Känns lite suspekt.
Men till frågan, Har du koll på om det ska vara ett sånt ljud eller om jag måste lämna in den?
Tror inte de gjort något annat än det som var sagt. Ang ljudet skulle jag inte bry mig om det inte påverkat tidshållningen eller annan funktion. Förmodligen har ljudet varit där tidigare men du reagerat på det först nu.
 
Topp